رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت گفت: وضعيت ایران از لحاظ میزان بروز سل از تمامی کشورهای منطقه بهتر است و طی 50 سال اخیر به يک دهم کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهشید ناصحی رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت در همایش بزرگداشت روز ملی سل که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به کاهش میزان شیوع سل در کشور اظهار داشت: میزان بروز سل در کشور طی 50 سال اخیر از 140 بیمار در 100 هزار نفر به 13 بیمار رسیده که موفقیت چشمگیری محسوب می شود. 

وی میزان بروز سل براساس تخمین جهانی را در جهان 142 بيمار در هر 100 هزار نفر و در ایران 16 بیمار عنوان کرد و افزود: این تعداد در محدوده مدیترانه حدود 116 بیمار در هر 100 هزار نفر بوده که این ارقام حاکی از موفقیت ایران در مقابله با سل دارد. 

دبیر علمی همایش بزرگداشت روز ملی سل ادامه داد: سال گذشته 9 هزار و 915 مورد مبتلا به سل گزارش شده که بر اساس ارزیابی ها این تعداد فقط 79 درصد بیماران را شامل می شود. 

ناصحی وضعیت ایران در مهار سل را بهتر از سایر کشورهای منطقه دانست و گفت: همیشه بروز سل در کشورهای همسایه بیش از ایران بوده اما مسئله مهم تفاوت این میزان با کشور ترکیه است که در ایران 16 در هر 100 هزار نفر و در ترکیه 18 بیمار است.

وی میزان بروز سل در افراد مسن را شایع تر خواند و اذعان کرد: میزان شیوع سل در سالمندان 5 برابر بروز کلی سل و میزان مرگ آنها 2 برابر دیگر بیماران است.

ناصحی 50 درصد بیماران مبتلا به سل را زیر 48 سال عنوان کرد و افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده در سال گذشته حدود 13 درصد بیماران مبتلا به سل غیر ایرانی بوده و 5 درصد موارد نیز در زندان‌ها شناسایی شده‌اند.

وی بروز سل در کشور را غیر یکنواخت خواند و تصریح کرد: برای مهار سل علاوه بر برنامه‌ای کشوری باید استان‌ها خود برنامه‌ریزی کرده و برای پیشبرد برنامه کشوری تلاش کنند.

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت میزان شیوع HIV در موارد جدید سل را 3.8 درصد در کشور دانست و ادامه داد: این میزان در جهان حدود 11 درصد بوده اما علی‌رغم وضعیت خوب کشورمان در این عرصه، روند میزان شیوع HIV در موارد شدید سل در کشور رو به افزایش است که از این نظر نیاز به بررسی بیشتر دارد.

به گفته وی در کشور از لحاظ بررسی سل همراه با HIV مثبت ضعیف هستیم و فقط حدود 30 درصد مسلولین بررسی می‌شوند.

ناصحی با تأکید بر اهمیت انتقال سل از طریق تماس با بیماران مسموم اظهار داشت: احتمال ابتلا به سل در افراد نزدیک بیماران مبتلا به سل بسیار زیاد بوده به طوری که در بزرگسالان حدود 474 نفر در 100 هزار نفر و در کودکان هزار و 440 کودک در 100 هزار کودک در معرض ابتلا به سل هستند.

وی از رایگان بودن شبکه آ‍مایشگاهی سل در کشور خبر داد و بیان کرد: در بخش آزمایشگاه های رایگان یک آزمایشگاه مرجع کشوری در بیمارستان مسیح دانشوری، 10 مرکز آزمایشگاهی منطقه‌ای، 48 آزمایشگاه چشم و 407 آزمایشگاه اسمیر داریم علاوه بر این تعداد در بخش‌های خصوصی نیز آزمایشگاه‌های مجهزی وجود دارد که در بررسی‌های آزمایشگاه های فرا ملی کشور سوئد آزمایشگاه‌های ایران در رتبه‌های عالی و بسیار خوب ارزیابی شده‌اند.

دبیر علمی همایش روز ملی سل از افتتاح یک بیمارستان بساری در زابل تا پایان امسال خبر داد و افزود: در حال حاضر در شهر‌های تهران، مشهد و شیراز بخش‌های بستری موجود است و تا پایان سال در تبریز، گلستان و کرمانشاه هم بخش‌های بستری برای بیماران مسلول ایجاد می‌شود.

ناصحی ادغام واکسیناسیون (ب ث ژ)، ادغام برنامه کنترل سل، تدوین کتاب راهنمایی کشوری، ایجاد آزمایشگاه‌های میکروب‌شناسی، اجرای برنامه‌های کنترل کیفی و برگزاری کنگره‌های پژوهشی را از جمله دستاورد‌های سال‌های اخیر در حوزه کنترل و پیشگیری سل برشمرد و یادآور شد: سیستم ثبت آنلاین وآنالیز داده‌های بیماران از سال 84 تا کنون راه‌اندازی شده که یکی از دستاورد‌های مهم این عرصه محسوب می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان نا امن‌ترین استان از لحاظ شاخص‌های تغذیه
میری بنزار رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه با اشاره به اقدامات استان سیستان و بلوچستان در حوزه سلامت گفت: پس از طرح تحول سلامت 5 بیمارستان و 570 طرح عمرانی در عرصه سلامت به بهره‌برداری رسیده و علاوه بر آن 5 بیمارستان دیگر نیز تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

وی همه افراد را در قبال سلامت انسان‌ها مسئول دانست و بیان کرد: سلامت موضوعی فردی، اجتماعی و حاکمیتی بوده و نیاز به تلاش همگانی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ارائه خدمات بهداشتی را در استان سیستان و بلوچستان بسیار مشکل و سخت خواند و افزود: با تمام سختی‌های موجود در استان سیستان و بلوچستان برای ارائه خدمات توانسته‌ایم با اجرای برنامه دقیق 50 هزار مالاریا در سال را زیر 100 نفر برسانیم.

وی استان سیستان و بلوچستان را دارای کمترین نرخ باسوادی در کشور، رتبه اول جمعیت زیر خط فقر، نا امن‌ترین استان از لحاظ شاخص‌های تغذیه خواند و تصریح کرد: هنوز در بیش از دو هزار روستای این استان آب نوشیدنی با تانکر به مردم داده می‌شود اما علی‌رغم تمام مشکلات برای اولین بار نظام شبکه بهداشتی در استان ما مستقر شده و پایگاه‌های سلامت صد در صد در تمام نواحی فعال است.

میری با اشاره به اینکه میزان بروز سل در استان سیستان و بلوچستان بیشتر از سایر استان‌ها است افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر میزان ابتلا به این بیماری در استان ما با اجرای برنامه‌ها و مراقبت‌های بهداشتی کاهش داشته و حتی تشخیص این بیماری در استان سیستان و بلوچستان نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری دارد.

وی شاخص موفقیت درمان در دانشگاه زاهدان را بیش از 85 درصد عنوان کرد و گفت: این موفقیت در زنان بیشتر بوده چرا که علی‌رغم سطح پایین سواد بانوان در زاهدان اشتیاق آن‌ها به افزایش آگاهی بسیار بیشتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان طرح تحول سلامت را حیات‌بخش ساکنان استان سیستان و بلوچستان خواند و یادآور شد: امروزه تردد غیرمجاز در مرز‌های استان وجود جمعیت سیار، کمبود نیرو و فضا و بحران‌های منطقه‌ای و آب و هوایی از جمله مهمترین چالش‌های برنامه‌ای سل در استان سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار