گوترش رسیدگی به بحران سوریه را اولویت خود برشمرد

دبیرکل آتی سازمان ملل گفت: سوریه برای همه ما اولویت دارد و نباید از هیچ تلاشی برای پایان دادن به این جنگ دریغ کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آنتونیو گوترش دبیر کل آینده سازمان ملل در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار درباره بحران سوریه گفت: فکر می کنم که سوریه باید برای همه ما اولویت باشد.

نخست اینکه دِینی در قبال سخاوت و مهربانی مردم سوریه وجود دارد. قبل از بحران سوریه، کمیسر عالی پناهندگان بودم. زمانی بیش از دو میلیون پناهجوی عراقی در سوریه بودند. مرزها، درها و قلب ها بر روی آنان گشوده بود و مردم سوریه به گونه ای مثال زدنی از این پناهجویان استقبال کردند.

فلسطینی ها هم در سوریه - نسبت به کل منطقه- از بالاترین حق برخوردار بودند. در نتیجه این مردم شایسته چنین وضعی نیستند. این مردم شایسته همبستگی جامعه بین الملل هستند و نباید از هیچ تلاشی برای پایان دادن به این جنگ دریغ کرد.

گوترش در ادامه گفت: این حقیقت است که دبیرکل سازمان ملل قدرت توقف جنگ را ندارد. او دارای ارتش نیست که در چنین شرایطی کاری انجام دهد. آنچه دبیرکل سازمان ملل می تواند انجام دهد، این است که با اراده، صبر و عزمی عظیم برای اقناع تلاش کند به گونه ای که بازیگران اساسی این بحران بفهمند باید برای پایان دادن به این بحران در کنار هم قرار گیرند.

دبیرکل آینده سازمان ملل در ادامه اظهار داشت: نقش اصلی را کشورهای عضو سازمان ملل ایفا می کنند اما سازمان ملل باید بتواند دارای اقتدار اخلاقی باشد و بتواند در میدانِ عمل، نفوذی واقعی داشته باشد. این مورد، ما را ملزم می کند که خود در سازمان ملل بازنگری کنیم تا بدانیم چه نقص هایی وجود دارد و اینگونه این اقتدار اخلاقی را تضمین کنیم و مطمئن شویم که این سازمان توانایی تغییر اوضاع را دارد.

آنتونیو گوترش در ادامه درباره اصلاحات در سازمان ملل نیز توضیح داد: اصلاحاتی در حال انجام است و به این فکر می کنم که این اصلاحات بتواند ادامه یابد.

وی درباره ماموریت حفاظت از صلح سازمان ملل نیز اظهار داشت: در این زمینه نیز برخی مشکلات جدی وجود دارد. نخست، مشکل احکام و اختیارات است. حفاظت از صلح در جایی که صلح نیست، کار ساده ای نیست.

سپس، مهم ترین مورد، تضمین اقتدار اخلاقی این نیروهاست. در این زمینه باید کارهایی صورت گیرد. شاهد موارد مهم نقض حقوق بشر از سوی نیروهای سازمان ملل بوده ایم.

وی افزود: باید روسای دولت ها درک کنند که بحث پایان دادن به این مصونیت به عزت کشورشان برمی گردد و به آنها اعتبار خواهد داد.

آنتونیو گوترش در ادامه اظهار داشت: بر این باورم که کشورهای توسعه یافته باید بیشتر و بیشتر با کلاه آبی های در ماموریت های حفاظت از صلح مشارکت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار