با مشاوره ژنتیک می توان از تولد نوزاد معلول پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان این که 3 هزار و 760 نابینا و کم بینا در بانک اطلاعاتی بهزیستی به ثبت رسیده است گفت: مشاوره ژنتیک در پیشگیری از معلولیت ها از جمله نابینایی نقش مهمی دارند که توجه زوج ها برای انجام این مشاوره ضروریست.
محمدرضا پارسی افزود : بیش از 50 درصد معلولیت های مادرزادی از جمله ناشنوایی و نابینایی جنبه ژنتیک دارد که با مشاوره ژنتیک می توان از این اختلالات پیشگیری کرد.
مشاوره ژنتیک شاخه ای از ژنتیک پزشکی است که به بررسی احتمال بروز بیماری های ژنتیکی در افراد می پردازد.
مشاوره ژنتیک، یک فرآیند آموزشی است که به افراد مبتلا یا در معرض خطر کمک می کند تا طبیعت اختلال ژنتیکی ( بیماری وراثتی ) و نحوه انتقال آن را بشناسند و موضوعات مرتبط با درمان این بیماریها و تنظیم خانواده را بهتر درک کنند.
ناشنوایی، نابینایی و عقب ماندگی ذهنی از مهمترین اختلالات ژنتیکی به شمار می آیند که علت شایع آن، ازدواج فامیلی است.
بیماری تالاسمی نیز جزو بیماری های ژنتیکی شایع به شمار می آید.
مدیرکل بهزیستی استان گیلان با اشاره به فعالیت های این مجموعه برای پشگیری از معلولیت هایی از جمله نابینایی گفت : پارسال  67 هزار و 300 کودک 3تا 6 سال استان گیلان تحت پوشش طرح تنبلی چشم قرار گرفتند که از این تعداد دو هزار و 13 نفر دارای مشکلات عیوب انکساری بودند که با مداخلات به موقع از نابینایی و کم بینایی آنان جلوگیری شد.
مدیرکل بهزیستی استان گیلان به ارایه خدمات توانبخشی به نابینایان اشاره و خاطر نشان کرد: سال گذشته یک میلیارد ریال برای وسایل توانبخشی مورد نیاز نابینایان هزینه شده است.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.