به گزارش
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، عباسعلی براتیپور شاعر آیینی معتقد است شاعران آیینی باید شعرای گذشته را الگوی خود قرار دهند تا بتوانند اشعار فاخری تولید كنند. وی در این زمینه گفت: شاعران باید دقت كنند كه شان اهل بیت (ع) در شعرهایشان حفظ شود. آیین های سوگواری حضرت اباعبدالله هر ساله پرشورتر از گذشته برگزار و بر جوشش و كوشش شاعران، عزاداران و ارادتمندان به حضرت سیدالشهدا روز به روز افزوده می شود. در محرم رویكرد شعرا به شعر عاشورایی بیشتر است. به نظر می رسد این همان توفیقی است كه خود حضرت اباعبدالله به شعرا اعطا می كند تا بتوانند شعرهایی آیینی و عاشورایی بسرایند.
براتیپور ضمن اشاره به مباحثی كه به عنوان آفت های شعر آیینی و دینی بیان می شود، گفت: هر كسی كه طبع شعری دارد و می خواهد درباره محرم و عاشورا كاری انجام دهد، آنچه را كه آموخته و آنچه را كه از این موضوع برداشت می كند، بیان می نماید. ممكن است برخی از مواقع مباحثی كه در شان اهل بیت (ع) نیست، گفته می شود كه باید این موارد را با تذكر بر طرف كرد. علی ای حال آنچه را كه شاعران معتقدند و بر آن اعتقاد دارند، بیان می كنند. منتها بایستی توجه داشته باشند مباحثی كه دون شان و مقام شهیدان كربلا است، گفته نشود. باید به این نكته نیز توجه كنیم كسانی كه در دستگاه اباعبدالله خدمت می كنند، همین مردم و شیعیان دلسوخته امام حسین (ع) هستند كه تا امروز توانسته اند این نهضت را به پا دارند و حمایت كنند و به دست ما برسانند.
وی علاقه مردم به اباعبدالله را روز افزون خواند و تاكید كرد: مداحان و ذاكرین اباعبدالله بایستی آثار فاخر و قابل تامل را در جلسات و هیئت ها بخوانند. برخی از مواقع مشاهده می شود كه ذاكران و مداحان، مطالبی را با زبان فولكلور یا عامیانه بیان می كنند، كه درست نیست و در زبان هایی كه بیان می كنند اصلا مناسب نیست. به نظر می رسد بایستی سعی شود در هیئت ها و جلسات مداحان از شعرهای فاخر بهره بگیرند. چه اشكالی دارد، شعرهایی چون اشعار مرحوم خوشدل تهرانی، فواد كرمانی، نیر تبریزی، صغیر اصفهانی و ... كه از نظر شعر مذهبی مفاخر ما هستند و كارهای ارزنده ای انجام داده اند، استفاده شود. متاسفانه به دلیل عدم هم نشینی با چنین شعرهای فاخری و یا شاید به دلیل عدم توانایی در خوانش و بیان این شعرها، اشعاری ساخته و خوانده می شود كه چندان درست نیست. این مسئله در دستگاه امام حسین (ع) جفا به ایشان است.
براتیپور در ادامه به بیان خاطرهای از مداحان پرداخت و اظهار داشت: به یاد داریم در گذشته مداحانی چون مرحوم شمشیری یا حاج ناظم كه در هیئت قنات آباد می خواند و مداحی می كرد، كلام فاخر داشت. چرا مداحان جوان ما تلاش نمی كنند از این مداحان اصیل و قدیمی بیاموزند. اشعاری كه این شاعران می خواندند باعث تكان دادن مجلس می شد. باید راه این عزیزان ادامه پیدا كند؛ در حالی كه امروزه این گونه نیست. وی با ابراز تاسف از ایجاد شور و هیجان صرف در برخی از هیئات مذهبی عنوان كرد: متاسفانه برخی از مواقع می بینیم با دو بیت، هم شور گرفته می شود و به طور مداوم همان را تكرار می كنند.
این شاعر دلسوخته اهل بیت علیه السلام با بیان اینكه مسئله امام حسین (ع) فقط مسئله عطش نیست و باید پیام عاشورا بیان شود زیرا این پیام خیلی مهم است، تاكید كرد: پیام عاشوراست كه انقلاب اسلامی را به ثمر رساند. همان طور كه امام خمینی (ره) می فرمایند هر چه داریم از محرم و صفر است در اینجا نیز دقیقا بحث بر روی ارائه پیام عاشورا است. وقتی حضرت اباعبدالله می فرمایند «هیهات من الذله» این ها است كه انقلاب را به ثمر رساند و امروز نیز می تواند شرایط بهتری در مجالس مذهبی و عزاداری شكل دهد.
وی ادامه داد: شاعران آیینی باید شعرای گذشته را الگوی خود قرار دهند تا بتوانند اشعار فاخری تولید كنند. شاعران باید دقت كنند كه شان اهل بیت (ع) در شعرهایشان حفظ شود. همان گونه كه این مسئله در تاكیدات مقام معظم رهبری نیز وجود داشته است. شاعران باید اشعار خود را با معرفت، دانایی و علم بیان كنند و فقط شور و هیجان ساختگی نباشد.
براتیپور ار تباط مداحان و شاعران را عامل مهمی در موفقیت خوانش اشعار دانست و اظهار داشت: با شكل گیری این رابطه به طور قطع موفقیت های زیادی در خوانش شعرهای فاخر شاهد خواهیم بود. البته در این زمینه باید به این نكته توجه كنیم كه ممكن است مداحی نتواند متنی را به شیوه مداحان قدیمی بخواند. از سوی دیگر باید در مداحی امروز نوآوری نیز وجود داشته باشد و كارهای جدید را با اتفاق نظر بخوانند. باید ارتباط میان شاعران و مداحان به سمتی برود كه مجلس را به سمت آگاهی سوق دهند و تنها مجالس برای گرفتن اشك از حضار نباشد. اگر یك مداح از عظمت و شجاعت امام حسین و اهل بیت بخوانند بدون شك مجلس منقلب میشود و به شور می افتد.
شاعر مجموعه عاشورایی «عطش عشق» با بیان اینكه مسئولین فرهنگی هم بایستی به شاعران آیینی بها دهند عنوان كرد: مسئولین در فراخوان هایی كه اعلام می شود، اشعار فاخر را انتخاب كنند و آن ها را در دسترس مداحان قرار دهند و از ایشان بخواهند كه از چنین متونی استفاده كنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مجامعی مانند مجمع الذاكرین باید توصیه كنند مداحان اشعاری را بخوانند كه واقعا پسندیده و در شان اهل بیت (ع) سروده و گفته شده است. در این میان باید مداحان جدید را نیز راهنمایی كرد كه از این نوع اشعار استقبال كنند.
وی در پایان در خصوص لزوم ارتباط شاعران با اهل بیت (ع) گفت: اگر شاعر یا به طور كلی هر كسی ارتباط خود را با اهل بیت محكم كند، خود اهل بیت دست او را می گیرند. شعری گفته بودم كه ترجمه برخی از فرازهای زیارت ناحیه مقدسه بود. اربعین گذشته از تلویزیون مراسم را از كربلا می دیدم. مداحی كه بالا ایستاده بود شعر من را از اول تا آخر خواند و چه اشكی از مردم گرفت و خود من هم خیلی منقلب شدم. با خودم فكر می كردم شعری كه از دل برمی خیزد با اینكه سال ها قبل چاپ شده اما از سوی مداحی انتخاب می شود و پخش می شود و آن چه از ذهن من گذشته در صحن كربلا پخش می شود و من خیلی خرسند شدم از اینكه حضرت اباعبدالله حسین پسندیده كه مورد قبول واقع شده است. «تو را ای گل سرخ پر پر سلام/تو را ای عطش نوش بی سر سلام»
انتهاي پيام/