هرکس به نوبه خود درسی از عاشورا و قیام امام حسین(ع) می گیرد که در این میان اهل علم و اندیشه تعبیرشان به واقعیت نزدیک تر است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با فرارسیدن ایام محرم و قرار گرفتن در تاسوعا و عاشورای حسینی همه مردم از جوان تا پیر به گونه ای عزاداری می کنند، کسی با برپایی ایستگاه صلواتی، دیگری با زدن تکیه وراه اندازی دسته و عده ای هم با پخت انواع و اقسام نذری ها سعی می کنند ارادت و عزای خود را به سیدالشهدا(ع) نشان دهند و امام دین وایمانشان را به دیگران معرفی کنند.

این مسئله هرساله بین مردم رونق خاصی دارد اما متاسفانه گاهی با دور شدن از فضای محرم و روزهای گرانقدرش برخی ها از امام و اهدافشان هم دور می شوند تاجایی که دیگر همه چیز به حالت عادی خود بر می گردد.

اما واقعا هرکدام از ما تا چه اندازه بر قیام امام حسین (ع) و دلایل بروزش مشرف هستیم و حاضریم در شرایط سخت حسینی وار رفتار کنیم؟

سوالات وحرفهایی که این روزها بیشتر بین مردم رد و بدل می شود آمار وعده های نقدی و غیرنقدی یزید به سپاهش برای مبارزه علیه کاروان حق است که بی شک هر فردی را وسوسه می کند و همه این سوال را دارند که اگر در زمان عاشورا بودید بازهم حسینی می ماندید؟

هرکس با تحلیل خود پاسخی می دهد اما آنکه از تمام ماجرا و اهداف الهی باخبر است مطمئنا حاضر نمی شود که دین و خدایش را حتی به ریالی بفروشد.

دانشگاهی که از قیام عاشورا به سادگی رد نمی شود
نقدی یکی از دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) درباره قیام عاشورا گفت: این قیام درس بزرگی از ایستادگی در برابر ظلم است نه درس مذاکره، در واقع اگر ماهیت قیام عاشورا را در هیئتهای عزاداری تبیین می کردیم بدون شک وضعیت، بهتر از گذشته بود.

وی با بیان اینکه باید عاشورا را آنطور که وجود دارد معنی کرد، افزود: به لفظ امام خمینی (ره) محرم، صفر، قیام عاشورا و گریه برای امام حسین(ع) توانسته اسلام را زنده نگه دارد.

نقدی عنوان کرد: در دانشگاه امام صادق (ع) کتاب حماسه حسینی شهید مطهری به منظور تبیین قیام عاشورا ارائه می شود اما متاسفانه دانشگاههای دیگر از این بابت ضعف دارند و برخی دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی حتی یک نگاه سطحی هم به قیام عاشورا ندارند.

گسترش معرفتهای عاشورایی با زبان دانشجویی
خزایی دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) گفت: قیام عاشورا شروعی بود تا دیگر مردم نه تنها زیربار ظلم نروند، بلکه در مقابلش بایستند، سرمنشا انقلاب اسلامی هم بعنوان یکی از اتفاقات بزرگ همین قیام عاشورا بود.

وی با اشاره به نقش جامعه دانشگاهی در حفظ اهداف قیام عاشورا افزود: جامعه دانشگاهی بدون شک علم را در بین مردم گسترش می دهد و در این مورد، تئوری ها و معرفتهای عاشورایی که اندکی برای عامه مردم ثقیل است را با زبانی ساده تر در اختیار آنها قرار می دهد بنابراین نفش موثری را می تواند داشته باشد.

این دانشجوی دانشکده حقوق بیان کرد: جامعه دانشجویان ما درحال حاضر برای پایدار ماندن قیام عاشورا فعالیتهای فرهنگی بسیار موثری مانند برپایی هیات های عزاداری و نشریات دانشجویی را داشته که البته بر تقویت بیش از پیش آنها بایدتاکید شود.

اهدافی که جان دربرابرشان ارزشی ندارد 
مجید اسماعیل نیا استاد یکی از دانشگاههای تهران بیان کرد: قیام عاشورا درسهای متعددی را به انسان می دهد و نباید تک بعدی به آن نگاه کرد چرا که ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را در برمی گیرد و برای سرمشق گرفتن هر سنی در این قیام، از طفل شیرخوار و جوانی همچون حضرت علی اکبر گرفته تا جضرت ابوالفضل العباس(ع) الگو وجود دارد.

وی با اشاره به درسی که از این قیام گرفته، ادامه داد: اقدام و عمل امام حسین(ع) در راستای امر به معروف و نهی از منکر بسیار با اهمیت است چرا که نشان از اراده قوی امام دارد که بعد از درنظر گرفتن یک هدف متعالی تا پای جان برایش اقدام کردند، درواقع همانطور که مقام معظم رهبری امسال را به سال اقدام وعمل نامگذاری کردند ماهم با یک الگو برداری می توانیم راه را بر خود هموار کنیم.

کلید پویایی فضای دانشجویی را در واقعه عاشورا بیابید
حامد آثاری دانشجوی دکتری واستاد دانشگاه امام صادق (ع) واقعه عاشورا را نقطه عطفی در مسیر تاریخی حق وباطل و حفظ دین دانست و بیان کرد: تمسک به این قیام می تواند هویت و آرمانگرایی را در فضای دانشجویی، جوان و پویای کشور حفظ کند.

وی ادامه داد: هرچند که هرساله به واسطه تعلق دینی و ارادتی که به امام حسین (ع ) وجود دارد دانشجویان در یک بازه زمانی در این مسیر گام برمیدارند اما حفظ ارتباط با این حرکت می تواند آرمانگرایی، کمال طلبی و ظلم ناپذیری را در فضای فکری و هوای تنفسی جوان و سطح علمی کشور حفظ کند.

آثاری عنوان کرد: همانطور که حضرت در ابتدای نهضت فرمودند برای امربه معروف و نهی از منکر قیام کردند یعنی در برخی امور مهمتر از دین می توان از جان، مال، آبرو، زن و فرزند گذشت و در برابر زور و ظلم تباید سر تعظیم فرود آورد.

از قیام عاشورا درسهای فراوانی می توان گرفت و نباید تنها آن را از جنبه حماسی و نبرد حق علیه باطل دید بلکه باید دانست که یاران راستین و حقیقی در موقعیتهای خطیری مثل عاشورا شناخته می شوند.

زنده نگه داشتن یادعاشورا و برگزاری عزاداری ها، این واقعه رابرای مردم زنده می کند و مردم با دیدن این فضا به دنبال پاسخ سوالاتی که از واقعه عاشورا در ذهنشان ایجاد می شود، میگردند و درواقع بدین صورت تبلیغ و درک واقعه عاشورا بیشتر می شود.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار