اصفهان؛

ایجاد پویش سفیران پاکیزگی محرم در نوش آباد

پویش سفیران پاکیزگی شهر‌ نوش آباد با هدف اجرای امر به معروف نظافت و نهی از منکر ریختن ظروف یکبار وزباله هنگام مصرف نذورات در ایام محرم در این شهر ایجاد شد.

دبیر طرح سفیران پاکیزگی محرم در شهر نوش آباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:این طرح با اهداف نظافت و زیبایی شهر،کمک به پاکبانان،حفظ محیط زیست از مواد یکبار مصرف، آگاه کردن شهروندان و هیات های مذهبی از مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی،فرهنگ سازی تنظیف شهری و مشارکت شهروندان در اجرای طرح هایی که توسعه پایدار شهری را در پی دارد اجرا می شود.
محمد حیدری، با تاکید بر ترویج امر به معروف رعایت نظافت و نهی از منکر ریختن زباله در سطح شهر توسط شهروندان وهیات های مذهبی هنگام توزیع نذورات و پذیرایی از عزاداران گفت: این پویش از مردم و عزاداران حسینی می خواهد که در عزاداری‌های امسال برای پاکیزگی،  آراستگی و زیبایی شهر بدون انجام کار پرهزینه آنها را مشارکت دهد ودر برابر شهر مسوول بداند.
وی با تاکید بر بازدید و حضور سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در شهر زیر زمینی نوش آباد به یُمن و برکت برپایی این کمپین تصریح کرد: پویش سفیران پاکیزگی محرم در نوش آباد قصد دارد این تفکر را بويژه بین افرادي كه در مناسبت‌های مختلف اقدام به برپایي سقاخانه و ايستگاه صلواتي و توزيع‌ نذري مي‌کنند نهادینه کند.
به گفته وی،برای اجرای این طرح و پویش سلامت به همت گروهی از فعالین فرهنگی اجتماعی شهر که به صورت خودجوش و افتخاری با داشته های مادی ومعنوی خود بویژه تدابیر و ابتکارات فکری مشارکت وحمایت دارند كيسه زباله، دستکش برای جمع آوری زباله و سطل مخصوص در مسیر هیات ها و اماکن تجمع عزاداران قرار می گیرد.
این فعال فرهنگی اجتماعی، معضل ازدیاد زباله و ظروف یکبار مصرف ناشی از توزیع خیرات و نذورات هنگام برپایی مراسم عزاداری ومجالس سوگواری را تاکید کرد و گفت:با اجرای طرح سفیران پاکیزگی در شهر نوش آباد تلاش می کنندبا نریختن زباله و تمیز کردن زمین در کنار انجام شعایر اسلامی آداب و رفتاری در شان یک مسلمان و محب و پیرو واقعی اهل بیت (ع) را در عمل و رفتار در تمام حالات زندگی ترویج دهند.
حیدری، با اشاره به اینکه تمام برنامه ها و تصمیمات پویش سفیران پاکیزگی شهر نوش آباد از طریق گروه تلگرامی آن در فضای مجازی طراحی،هم اندیشی و عملیاتی می شود اظهارداشت: این پویش می خواهد در اذهان شهروندان مسوولیت ومشارکت شهری را نهادینه کند که جمع آوری زباله پس از هر برنامه ومراسمی در مناسبت ها بویژه محرم فقط وظیفه پاکبانان نیست.
به گفته وی،پذیرایی از عزاداران در سقاخانه ها وایستگاه های پذیرایی بدون ظروف یکبار مصرف با استفاده از استکان و شستشوی آن پس از هر استفاده و پاکسازی برخی مراکز تجمع عزاداری تعدادی از کارهای انجام شده این پویش در شهر است.
وی در ادامه شهر« سبأ» را که از آبادترین، زیباترین و دل انگیزترین شهرها در قرآن یادشده خاطرنشان کرد وگفت:بر طبق آیات قرآن کریم، سرسبزی و خرمی، رفاه و فراوانی روزی، امنیت و آرامش، آسودگی و آسایش، اوضاع و احوالی در این شهر رقم زده بود که از آن به «بلدة طیبة» شهر پاکیزه و دل انگیز تعبیر شده است.
به گفته وی،بر اساس آیات 15 تا 19 این سوره سرسبزی و خرمی، معنویت و امنیت سه ویژگی شهر شهر قرآنی است که شهرهای مسلمانان نیز باید این سه ویژگی را داشته باشد تا سرسبز و خرم و پاکیزه باشد و از معنویت و امنیت برخوردار شود بنابراین تحقق کامل این پویش می تواند سرسبزی، معنویت و امنیت وسلامت را به شهروندان هدیه کند.

شایان ذکراست: شهرنوش آباد باپیشینه تاریخی وباستانی 7هزارساله باجمعیت12 هزارنفری درفاصله هشت کیلومتری شمال شهرستان کاشان و سه کیلومتری غرب شهرستان آران وبیدگل واقع شده که دارای سابقه غنی و فعالی در برگزاری مراسم و آیین‌های سنتی مذهبی مناسبتهای ایام ولادت وشهادت ائمه و اهل بیت (ع)بویژه امام حسین (ع) وحضرت زهرا(س)با حضو ر سیل عظیم جمعیت عزادار از سراسر کشور می باشد.

آیینهای سنتی مذهبی کتل ،تعزیه خوانی ،خیمه سوزی ،سقایی وچاووش خوانی ،کشته برداری(شبیه کشته امام حسین وابالفضل )وباز آفرینی وبازسازی حوادث کربلا تاشام درمحرم از زمان ورورد قافله حضرت امام حسين (ع) به كربلا تا پايان مراسم بازگشت كاروان اسرا در اربعين به كربلا و شناسايي وقایع زندگی حضرت زهرا در مدینه النبی در ایام فاطمیه  از جمله اين مراسم است.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.