نشست کمیته آب هیرمند با حضور مقامات ایران و افغانستان برگزار شد

هفدهمین نشست کمیته مشترک در رابطه با آب «هیرمند» با حضور مقامات ایران و افغانستان برگزار شد.

نشست کمیته آب هیرمند با حضور مقامات ایران و افغانستان برگزار شد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، هفدهمین نشست کمیته مشترک در رابطه با آب هیرمند روز گذشته با حضور «جبار وطن فدا» مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو و «سلطان محمود محمودی» رئیس عمومی تنظیم امور آب وزارت انرژی و آب افغانستان در تهران برگزار شد.

در این دوره از نشست، راه‌های تقویت شیوه همکاری 2 کشور درباره اجرای معاهده 1351 هیرمند بررسی شد.

در این نشست 2 کشور توافق کردند در چارچوب حسن همجواری و روابط حسنه بین 2 ملت همه تدابیر و اقدام‌های لازم را برای تقویت و توسعه همکاری‌ها به کار گیرند.

کمیته مشترک در رابطه با آب هیرمند بازوی اجرایی معاهده 1351 هیرمند بین 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به شمار می‌رود که از سال 1383 اجرا شده است.

افغانستان در دهه‌های گذشته در زمینه استفاده از آب رودخانه‌ها با ایران مشکل داشت. پس از قرارداد سال 1352 با ایران، به این کشور اجازه داده شد سالیانه بخشی از آب رودخانه های افغانستان را استفاده کند.

مرز بین المللی ایران و افغانستان را در بخشی در سیستان رود هیرمند تشکیل می‌دهد اما اختلاف زیادی بر سر چگونگی تقسیم آب و دیگر حقوق مربوط به این رودخانه که از کوه‌های بابا در هندوکش سرچشمه گرفته و پس از 1100 کیلومتر به دریاچه هامون در سیستان می ریزد، وجود دارد.

آخرین معاهده امضا شده بین 2 کشور در این زمینه قانون معاهده راجع به آب رود هیرمند مشتمل بر یک مقدمه، 12 ماده و 2 پروتکل ضمیمه است که بیست و دوم اسفند/ حوت 1351 در کابل امضا شد.

هجدهم شهریور/ سنبله 1383 پس از ٣١ سال نخستین نشست مشترک کمیساران آب ایران و افغانستان به منظور اجرای معاهده رود هیرمند در تهران برگزار شد.

ایرنا نوشت: براساس‎ این‎ معاهده‎ طرف‎ افغانستان‎ در سال های‎ آبی نرمال‎ موظف‎ شده‎ است‎ به‎‎‎ طور متوسط ٢٦ متر مکعب‎‎ آب در ثانیه به ایران تحویل‎ دهد و منظور از سال‎‎ آبی‎ نرمال ورود سالیانه ‎ ٥میلیارد و ٦٠٠ میلیون مترمکعب‎‎ آب به‎سد کجکی‎ افغانستان‎ تعیین شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار