به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صدای پای محرم که می آید نفس شهر به شماره می افتد ...کاروان که به کربلا میرسد، خیمه ها علم می شوند و شهر غرق نوای نینوا ... شهر عزاردار می شود طبل ها تعظیم می کنند ..صدای عاشورا در رگ های شهر جولان می دهد و شهر "السلام علیک یا ابا عبدلله " به پیشانی می بندد...
شهروندانی که تا دیروز نشان همدلی نداشتند و با هدفونهای گوششان معاشرت میکردند امروز در سایه سرخ عاشورا گرد هم می آیند و لیوان چای بدست هم می دهند و کفش جفت می کنند، همانهایی که تا دیروز جواب سلام خودشان را هم به زور می دادند، همان فشن ها همان ادمین ها ،آنها امروز میان هیآت میان داری می کنند ...واین معجزه عاشورا است که هرسال شهر با آن پوست می اندازد ...
و شهر اما این سالها در کنار موجهای مرموز جاهلانه ای که با هدف گرفتن عاشورا و با تیغ عقلانیت به مفاهیم نینوایی چنگ می زنند شاهد سوء رفتار شهروندانی است که به سهو آب به آسیاب دشمن میرزند. شهروندان عزاداری که فراموش می کنند شهر با هزینه بیت المال تمیز می شود و هزاران نارنجی پوش شهرداری شام غریبانشان را باید با جمع آوری زباله سپری کنند.
ریختن ظرف یکبار مصرف بعد ازعزاداری در کنار هیاتها ویا پس از غروب عاشورا این سالها چنان پررنگ شده که با آن شهری سفید و زخمی بزرگ برای محیط زیست خلق می شود ..زخمی که ناآگاهانه به چهره معصوم محرم الصاق شده است ..
فرهنگ سازی گام اول برهان ریاضی فعال محیط زیست و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی شهر فردا پیرامون وفور زباله و پسماند غذاهای نذری ،می گوید: چهره مظلوم شهر پس از عاشورا و تصویری که شهر در حافظه تاریخی خود حک می کند خبر از ناآگاهی شهروندانی دارد که از عواقب دور ریختن ظرفهای غذا و چای و شربت مطلع نیستند... ناآگاهانی که ناخواسته در حین عملی ارزشی مرتکب اقدامی ناصواب می شوند که جای بحث در حوزه بیت المال،حق الناس و اقتصاد کشور دارد و با وسط آمدن تمام عیار رسانه ها و صدا وسیما می توان جامعه را نسبت به آن به هوش کرد.
ریاضی ادامه میدهد: از سوی دیگر بقدری ظروف یکبار مصرف، ارزان در دسترس عموم قرار می گیرد که سرنوشت آنها بعد از استفاده برای مصرف کنندگان مهم نیست؛ این بی اعتنایی نه در ایام محرم بلکه در همه سال مشهود است ؛در کشورهای اروپایی مدتهاست در فروشگاه کیسه های کاغذی جایگزین کیسه های نایلونی شده و استفاده از مصنوعات پلاستیکی بقدری افزایش قیمت داشته است که شهروندان ترجیح می دهند از این وسایل استفاده نکنند.
سازناکوک ظروف پلاستیکی در حنجره شهر وی با اشاره به روند توزیع نذری در سالهای قبل می گوید: پیش از این و در سال های گذشته توزیع نذری در ایام محرم صورت می گرفت اما معمولا ظروف مورد استفاده توسط عزاداران از منزل آورده می شد که ماهیت یکبار مصرف نداشت و یا با پهن کردن سفره و پذیرایی از عزاداران با ظروف چینی همراه بود ، این در حالیست که در سالهای اخیر ارزان بودن ظرف یکبار مصرف باعث شده در همه مراسم و آئین های سنتی چه مراسم جشن و چه ایام سوگواری به وفور از ظروف یکبار مصرف استفاده شود و از سوی دیگر هیچ برنامه ای برای جمع آوری آن پیش بینی نشود.
تکلیف سازی برای هیاتها گام دوم استاد دانشگاه با اشاره به رویکرد مردمی عاشورا ادامه می دهد: اجرای مراسم سوگواری بر بدنه شهر و مردم استوار است و زمانی می تواند در بهترین مختصات جلوه پیدا کند که آگاهی و دانش مردم افزایش پیدا کند ،لذا به نظر میرسد همان تکایا و هیات هایی که توسط سازمان یا دستگاهی مجوز فعالیت می گیرند می توانند برای فرهنگ سازی نیز به کمک رسانه ها بیایند؛ چنانکه سالهای پیش استفاده از شمایل و تصویر امام و یارانشان در کربلا توسط مداحان و منابع مذهبی نهی شد و امروز می بینیم سلیقه شهر و شهروندان تغییر کرده است و این تغییر ذائقه توسط مردم صورت گرفت وبه خوبی نفوذ کرد .
ریاضی تصریح کرد : از سوی دیگر با نگاهی اجتماعی به مقوله عزاداری در محرم و افزایش امکانات یا تغییر رویکرد در نحوه پذیرایی از عزاداران توسط هیاتها می توان از دور ریز و پسماند جلوگیری کرد.
فعال محیط زیست همچنین با اشاره به لزوم اصلاح برخی رفتار های اجتماعی افزود : اصلاح رفتارهای اجتماعی در یک پروسه بلندمدت شکل می گیرد و به همین نسبت اصلاح و تغییر آن زمان می خواهد اما سریعترین راه نهادینه کردن اصلاح رفتارهای اجتماعی شیوه غیرمستقیم در متن فیلم و سریال های تلویزیونی و همچنین استفاده از ظرفیت سینماست؛ لذا برای تغییر رویکرد شهروندان باید از شیوه های مدرن و هدف دار جریان سازی از رسانه کمک گرفت؛ مضاف برآنکه تبیین رفتار صحیح اجتماعی که عاشورا به عنوان یک اصل دینی در این مقوله می تواند در سیستم آموزش و پرورش و توسط معلمان و مربیان در فرهنگسراها و مدارس آموزش داده شود.
کمپین مردمی مبارزه با پسماند نذری راه اندازی شود ریاضی با اشاره به برگزاری کارناوال های اجتماعی در سایر کشورها می گوید: بسیاری از کشورهای اروپایی با برگزاری کارناوال های اجتماعی و تفریحی یا مذهبی و سنتی شرایطی مشابه با حضور پرتعداد شهروندان داخل خیابانها را تجربه می کنند اما سیستم نگهداری و حفاظت از محیط شهری به کمک رصد نیروهای نظارتی و همچنین آموزش به قدری نهادینه شده است که عملا بعد از برگزاری چنین آئین های مدیریت شهری ملزم به اعزام صدها نیرو و صرف میلیون ها دلار برای پاکیزه کردن شهر نیست این روند صحیح باید در قالب کمپین یا جنبش مردمی دنبال شود تا به نتیجه برسد.
وی خاطر نشان می کند : با استفاده از بستر فضای مجازی یا شبکه های اجتماعی تبدیل این دغدغه محیط زیستی به مطالبه اجتماعی با ایجاد کمپین های مردمی امکانپذیر خواهد بود.
منبع: شهرفردا
انتهای پیام/