مشاور و مسئول داور المپیادهای ستاد توسعه علوم سلولهای بنیادی گفت:دانشگاههای نسل سوم باید در مسیر تولید و کارآفرینی حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،جلسه شورای فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی آذربایجان غربی با حضور دبیر ستاد، دبیر شورای راهبردی ستاد، مشاور مسئول داور المپیادهای ستاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و دیگر دانشگاههای استان و نیز جمعی از پزشکان و دانشجویان در محل دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برگزار شد.

جلسه شورای فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی آذربایجان غربی با حضور دبیر ستاد، دبیر شورای راهبردی ستاد، مشاور مسئول داور المپیادهای ستاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و دیگر دانشگاههای استان و نیز جمعی از پزشکان و دانشجویان در محل دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برگزار شد.

دکتر کیهان ور، مشاور و مسئول داور المپیادهای ستاد توسعه علوم و فناوری سلولهای بنیادی در این جلسه به سوق یافتن دانشگاههای نسل سوم به سمت تولید و کارآفرینی اشاره کرد و اظهار داشت: باید برای دست یابی به موفقیت در این زمینه نقشه راه تدوین و ترسیم شود.

وی بر همکاری و تعامل ستاد با آموزش و پرورش برای ارتقائ علوم سلولی تاکید کرد و ورود ستاد توسعه علوم و فناوری سلولهای بنیادی به بازار را مهم خواند و گفت: تا سال 2010 بیش از 300 هزار بیمار تنها در ایالات متحده از محصولات پزشکی بازساختی استفاده کرده اند با افزایش مصرف این محصولات در سطح جهان تعداد شرکت های این حیطه افزایش یافته و شغل های فراوانی در این حوزه ایجاد شد.

دکتر کیهان ور افزود: در انتهای همین سال میزان سود شرکت های بزرگ فعال در پزشکی بازساختی به 1 میلیارد دلار رسید و در سال 2013 سود سلول درمانی در بیمارستانهای ایالت متحده 260 میلیون دلار بود، پیش بینی ها از سود بازار سلول درمانی در دنیا تا پایان سال 2016 در حدود 9 میلیارد دلار است.

مشاور و مسئول داور المپیادهای ستاد توسعه علوم و فناوری سلولهای بنیادی به بازار منطقه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: میزان کارآزمایی های بالینی مربوط به سلول درمانی در منطقه شرق مدیترانه و شمال افریقا تا سال 2006 کمتر از 100 مورد بود ولی با افزایش سرمایه گذاری ها و مشوق های دولتی، بخصوص در کشور های مانند قطر و عربستان و حرکت های فرا منطقه ای رژیم اشغالگر قدس تا سال 2016 میزان این کارآزمایی های بالینی به 6 برابر آن زمان افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده از یونسکو بطور معمول میزان سرمایه گذاری کشورهای عربی در علم و پژوهش های علمی در 4 دهه گذشته پایین بوده و بین یک دهم تا بیشینه 1 درصد درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی بوده است ولی در سالهای اخیر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تغییرات مثبتی انجام داده اند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.