معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از اجرای غربالگری و پیشگیری در قالب طرح نماد برای 72 مدرسه کشور به زور آزمایشی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش،در مراسم رونمایی از طرح نماد بابیان اینکه وزارت آموزش و پرورش، قوه قضائیه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی از جمله سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی بودند که در این طرح شرکت کردند،گفت:هدف از اجرای این طرح را هم‌افزایی و یکپارچگی ظرفیت‌های موجود است.

وی ادامه داد:آموزش معلمان، والدین و انجمن اولیا و مربیان از جمله برنامه‌های این طرح است و ستادی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده تا از همه ظرفیت‌های این وزارتخانه در بحث پیشگیری با حضور معاونان مرتبط استفاده شود.

حمیدی اظهار داشت: 6 استان، 12 شهر و 72 مدرسه در سطح کشور برای اجرای پایلوت طرح نماد انتخاب شده‌اند هم چنین دوره‌های تربیت مدرس و دوره‌های آموزشی در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و مدارس برگزار شده است.

معاون تربیت بدنی سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تشکیل شورای سیاست‌گذاری و کمیته علمی و اجرایی سند شکل گرفته اظهار داشت: سند ائتلاف از سوی اغلب دستگاه‌ها به خصوص وزارت آموزش و پرورش در استان‌ها شکل گرفته است ضمن اینکه طراحی، تدوین و آماده‌سازی ابزار آموزشی غربالگری و ساماندهی فنی طرح از جمله اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد: در این حوزه فعالیت‌هایی از جمله مناسب‌سازی مکان‌ها، خدمات مددکاری اجتماعی، روانشناختی، مشاوره خانوادگی و فردی صورت می‌گیرد و تاکنون جلسات کارشناسی مداومی در این خصوص شکل گرفته و دبیرخانه این سند نیز ایجاد شده است.

توجه به توانمندی سازی دانش آموزی با رویکرد اجتماعی

در ادامه برنامه انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشوربا بیان اینکه از جمله ویژگی‌های سند نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان، توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی با رویکرد اجتماع‌محوری است، عنوان کرد:نگاه اجتماع‌محور را در این سند به عنوان اصل، شاهد هستیم.

وی ادامه داد: از ظرفیت‌های درون‌دستگاهی و همکاری بین‌بخشی در این خصوص استفاده کرده و از ظرفیت بنیاد برکت در تهیه نرم‌افزار ارزشمند این سند تشکر می‌کنیم.

رییس سازمان بهزیستی اظهار داشت: تأکید کرد: جامعه حساس دانش‌آموزی و مدرسه را به عنوان گروه هدف انتخاب کرده‌ایم و در این طرح با گروه سنی آسیب‌پذیر مواجه می‌شویم البته آسیب‌هایی مانند گرایش به دخانیات، سوءمصرف مواد، گرایش به خشونت، بزهکاری‌های اخلاقی و اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی از جمله دیگر آسیب ها است.

بندپی با اشاره به اینکه بحث انسجام و ارائه خدمات و مداخلات اجتماعی و روانی از جمله بحث‌های مهم است و باید به استانداردسازی توجه شود، بیان کرد: در سازمان بهزیستی کشور با توجه به ظرفیت تجربی و علمی که از آن برخوردار هستیم و تکلیفی که سند بر عهده این سازمان گذاشته است با بهره‌گیری از مرکز توسعه پیشگیری در این سازمان در تدوین این طرح اقدام کردیم هم چنین در حوزه مداخلات اجتماعی، سازمان بهزیستی با بهره‌گیری از اورژانس اجتماعی می‌تواند در این خصوص عمل کند.

سلامت روان جوانان و نوجوانان دغدغه اصلی جامعه

محمدعلی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه سلامت جسمانی، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش داشتیم و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شد، گفت: از 120 هزار مدرسه کشور، در یک مرحله بالغ بر 85 هزار مدرسه در حوزه سلامت جسمانی و بازرسی از بوفه مدارس، اقدامات لازم انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در این حوزه در خصوص توزیع سوسیس، کالباس، نوشابه اقدامات لازم صورت گرفت و بالغ بر 95 درصد ابلاغیه‌های این وزارتخانه اجرا شد، ادامه داد: در حوزه سلامت روان نیزدغدغه‌های جدی به ویژه در نوجوانان و جوانان داریم و شبکه بهداشت در چارچوب تفاهم‌نامه ظرفیت‌های لازم را در این حوزه دارد هم چنین می توان در سطح مدارس ورود جدی‌تری داشته باشیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه مسأله فهم، مسأله بعدی سلامت اجتماعی است، گفت: باید ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، کمیته امداد و دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها کمک کرده تا دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده را به مدارس بازگردانند.

وی با بیان اینکه سلامت معنوی نکته کلیدی و اساسی است، ادامه داد: اعتقاد داریم تمام دستگاه‌ها در حوزه معنوی که همان فرهنگسازی است باید ایفای نقش کنند و باید به وزارت آموزش و پرورش در این خصوص کمک کنیم.

ایازی گفت: دستگاه‌های دیگر نیز در حوزه فرهنگ باید نقش خود را ایفا کنند که این دستگاه‌ها مانند صدا و سیما و سازمان تبلیغات که باید به طور جدی به این مسأله بپردازند.

پیشگیری محور بودن طرح نماد برای نظام تعلیم و تربیت

سعید نمکی معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه انسان توسعه‌یافته کمترین هزینه را برای مملکت دارد، گفت: طرح نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان از مسائلی است که به این امر کمک می کند.

وی  با بیان اینکه تربیت‌محور بودن ویژگی دیگر طرح نظام مراقبت از آسیب‌های اجتماعی از دانش‌آموزان است، یادآور شد: دانش‌آموزان ما فرمول‌های ریاضی را خوب می‌دانند اما علم زیستن در جامعه را نمی‌دانند، ضمن اینکه پیشگیری محور بودن از جمله ویژگی‌های این طرح است. 

موفقیت 50 درصدی در حوزه اصلاح و تربیت

محمد الفت معاون پیشگیری قوه قضائیه گفت : ایجاد سند ائتلاف ملی نشان‌دهنده انسجام و یکپارچگی بین مقامات، مسئولان و دستگاه‌های مختلفی است که به نوعی درگیر مسائل پیشگیرانه هستند.

وی ادامه داد: برنامه‌های پیشگیری در آسیب‌های اجتماعی به طور جدی در سطح جامعه اجرایی شود و به موجب تکالیف مندرج در قوانین اساسی و عادی، قوه قضائیه مسئولیت پیشگیری را در کشور برعهده دارد.

الفت با بیان اینکه ریاست قوه قضائیه ساختار جدیدی ایجاد کرده است و برای پیشگیری، اقدامات فرهنگی را دنبال می‌کنیم؛ یادآور شد:این امر  نرخ وقوع جرم را در بسیاری موارد کاهش داده و جلوی منازعات و اختلافات را تا حدی گرفتیم و نوع جرایم از خشن به سمت عادی تغییر داده‌ایم، اما نکته اساسی این است که در حوزه تغییر و اصلاح فرهنگ، هر چه تلاش می‌کنیم نتیجه مطلوب را به دست نمی‌آوریم.

معاون پیشگیری قوه قضائیه ادامه داد: چون با افرادی سروکار داریم که شخصیت آنها شکل گرفته است بنابراین تغییر در آن بسیار مشکل است و هنوز قریب به 40 درصد بازگشت مجدد به زندان داریم و در حوزه اصلاح و تربیت 50 درصد موفقیت داشتیم و 50 درصد از مجرمان نیز آموزش‌پذیر نبوده‌اند و یا آموزش‌ها، ظرفیت‌های زندگی آنها را مرتفع نکرده است.

وی یادآور شد: شناسایی بهنگام افراد نیازمند و مراقبت از خانواده‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده از جمله برنامه‌هاست و به موقع نبودن فعالیت‌های ما در عمل، بزرگترین معضل است.

الفت با اشاره به اینکه امروز موازی‌کاری و بی‌توجهی دستگاه‌ها از مشکلات موجود است که نظام مراقبت به دنبال حل آن است، بیان کرد: از دستاوردهای این سند ائتلافی، شناسایی و حل این چالش است.

لزوم توجه به دانش آموزان طبقات نیازمند

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره( با بیان اینکه کمیته امداد 330 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خود دارد که این افراد با آسیب وارد این مجموعه شدند که یا یتیم هستند، پدران 50 هزار نفر از آنها در زندان به سر می‌برند و پدران 20 هزار نفر از این افراد نیز دچار بیماری‌های صعب‌العلاج هستند، عنوان کرد: آموزش و پرورش باید نگاه ویژه‌ای در خصوص توجه به طبقات نیازمند داشته باشد.

وی ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی(ره)، تجربه زیادی دارد و اساساً مددکارمحور هستیم اما این ایده را که مددکار خانواده هستیم را پذیرفته‌ایم.

تشویق باید جایگزین تنبیه شود

سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا بیان کرد: والدین، خانواده، مدرسه، مراجع آموزشی و دینی و محله‌ها از جمله ایستگاه‌های مربوط به حوزه دانش‌آموزی در خصوص آسیب‌های اجتماعی هستند که مسئولیت در این حوزه را بر عهده دارد تنها راه برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری از آنها است.

وی اظهار داشت: ادبیاتی که در حوزه دانش‌آموزی باید در درمان آسیب‌های اجتماعی به کار گرفت، تشویق و تکریم به جای ادبیات تنبیه و تکذیب است هم چنین باید توجه داشته باشیم که  آسیب‌های حوزه اجتماعی در فضای مجازی مانند آسیب‌های فضای حقیقی است با این تفاوت که فاصله‌ها در این فضا حذف و دسترسی به همه آسیب‌ها امکانپذیر است، بنابراین توجه به آنها ضروری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار