مقیمی در کنفرانس ملی توسعه پایدار و پدافند غیرعامل:

پدافند غیرعامل باید در کشور مردمی باشد

قائم مقام وزیر کشور گفت: پدافند غیرعامل بحثی عمومی است و اگر روزی کشور مورد تهاجم قرار گرفت باید در برابر آن مقابله کرد تا هزینه دشمن افزایش یابد.

سازمان پدافند غیرعامل، عاملی برای نگهبانی از کشور استبه گزارش خبرنگار وزارت کشور گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور در کنفرانس ملی توسعه پایدار و پدافند غیرعامل که امروز دوشنبه 12 مهرماه در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: سازمان پدافند غیرعامل باید بیش از گذشته نقش حساس خود را ایفا و جامعه را در مقابل خطرهای بزرگ ایمن کند.

وی افزود: این سازمان به عنوان مهمترین عامل بازدارنده در برابر تهدیدهای دشمن بوده و عاملی برای نگهبانی از کشور است.

مقیمی تأکید کرد: در اکثر کشورهای بزرگ سازمان پدافند غیرعامل شکل گرفته و سرمایه گذاری‌های کلانی در این زمینه انجام شده است. در کشور ما از ابتدا به این موضوع توجه ویژه شد اما چون جنگی نابرابر بر کشور تحمیل شد نتوانستیم این سازمان را به صورت فعال در کشور داشته باشیم.

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به وضعیت کارخانجات در دوران جنگ تحمیلی یادآور شد: بسیاری از کارخانه‌ها که طرح‌های پدافند غیرعامل در آن اجرا می‌شد خسارات کمتری متحمل می‌شد در بخش‌هایی که اجرا می‌شد تهاجم و اثرات آن مصون باقی می‌ماند.

وی در بخشی از سخنان خود به بیان امنیت ملی پرداخت و خاطر نشان کرد: کشف یا ایجاد وضعیتی که در آن ارزش‌های حیاتی کشور در معرض خطر جدی نباشد پدافند ملی است بنابراین مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که باعث کاهش بازدارندگی و ارتقا امنیت ملی در برابر اقدامات نظامی انجام می‌شود را پدافند ملی می‌گویند که در واقع این امر حرکتی در مسیر پایدار کردن امنیت ملی است. 

مقیمی با اشاره به تأثیر توسعه در امنیت ملی اظهار داشت: برای اینکه اهداف توسعه قابل دسترس باشد باید به امنیت ملی توجه کرد، لذا باید برای آنکه امنیت ملی برقرار شود به پدافند غیرعامل اهمیت ویژه داد تا از طریق سرمایه گذاری و استفاده بهینه از شرایط، دشمن را از نزدیکی به کشور بازداشت. 
 
قائم مقام وزیر کشور خاطر نشان کرد: وقتی دشمن بداند به پدافند غیرعامل توجه می‌شود هرگز اجازه تعرض به کشور را نخواهند داد اما زمانی که به پدافند غیرعامل توجهی نشود دشمن به مرزها نزدیک می‌شود. در سال 82 مقام معظم رهبری سیاست‌های پدافند غیرعامل را در 13 بند ابلاغ کرد و همه دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای آن هستند.
 
وی تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه در مواد 197، 198، 201 و خصوصا 215 به این موضوع توجه ویژه‌ای شده و امروز همه طرح‌های توسعه کشور باید پیوست پدافند غیرعامل باشد در این زمینه دولت و مجلس با همکاری مشترک همه دستگاه‌های اجرایی را مکلف به اجرای پدافند غیرعامل کردند.

مقیمی با تأکید بر اینکه پدافند غیرعامل باید در کشور ما مردمی باشد یادآور شد: پدافند غیرعامل بحثی عمومی است و اگر روزی کشور مورد تهاجم قرار گرفت باید در برابر آن مقابله کرد تا هزینه دشمن افزایش یابد لذا باید کشور را در برابر هجمه‌ها و زیاده خواهی دیگران بیمه کرد همچنین باید با تقویت خود بر مسیر توسعه اقداماتی انجام داد که راه توسعه برای کشور باز شود.

قائم مقام وزیر کشور خاطر نشان کرد: مجریان پدافند غیرعامل نباید خود را از پدافند غیرعامل بی‌نیاز بدانند بلکه باید با اجرای طرح‌ها و تصویب آن که ضروریست در راستای یکدیگر باشد به اهداف مورد نظر رسید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۵
مسئولین پدافند غیر عامل وظیفه سنگین و خطیری در بحث های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تجاری دارند و متوجه آنان است و باید در آن دخالت نمایند و جلوی خطرات و زیانهایی را که در قالب اجرای طرح های داخلی و خارجی که عقبه کارشناسی نیز ندارد و به بدنه کشور و مردم زیان می رساند را بگیرد. از قبیل اجرای طرح جدید مناطق آزاد- قراردادهای نفتی- نظارت بر گمرک کشور برای جلوگیری از قاچاق انواع کالا -پیشگیری از تبدیل مدارس دولتی آموزش و پرورش به آموزشگاههای غیر انتفاعی- اجرای قراردادهایی همچون برجام - مسائل فرهنگی و حوزه های دیگر
آخرین اخبار