نوای عاشورایی رادیو در ماه محرم

شبکه های رادیویی با ندارک ویژه برنامه هایی برای ماه محرم در عزاداری مخاطبانشان برای سالار شهیدان در این ماه شریک می شوند.

به گزارش تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، شبكه های مختلف رادیو امسال نیز با ویژه برنامه های خود تلاش می كنند بخش هایی از عزاداری های مردم و برنامه های معارفی در سطح كشور را در سوگ سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) منعكس كنند.
 
ذیلا بخش هایی از مهمترین برنامه های این شبكه ها معرفی می شوند:
 
رادیو فرهنگ در ایام محرم

 
برنامه "ناز و نیاز" با مباحث امر به معروف و نهی از منكر، اشاره به نماز به عنوان بالاترین معروف در نهضت عاشورا و اشاره به اندیشه های امام حسین (ع) با استفاده از آیات قرآن در ایام محرم شنوندگان را همراهی می كند. این برنامه با آیتم های موسیقی ، كارشناسی، گفتار و ... از 12 تا 21 مهر  ساعت 4:10 پخش می شود.
 
برنامه "هزار و یك سخن" از 12 تا 21 مهر ساعت 5  سخنرانی علمی و فرهنگی با موضوع قیام  امام حسین(ع) را روی آنتن این شبكه می رود.
 
برنامه "هفت كوچه" نیز از 15 تا 19 مهر ساعت 8:30 به آیین سوگواری امام حسین (ع) در كشور ما می پردازد.
 
شنوندگان رادیو فرهنگ می توانند 12 ، 13 و 18 تا 22 مهر ساعت 20 شنونده برنامه "سمت و سو" با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت و اخلاق در جامعه اسلامی  باشند.
 
همچنین برنامه "آوای سوگ" با نغمه ها و آواهای عاشورایی در ایران و جهان شنوندگان را همراهی می كند این برنامه از 18 تا 23 مهر ساعت 14:30 دقیقه به سمع مخاطبان می رسد.
 
برنامه " سرآهنگ" نواها و موسیقی های نواحی ایران مرتبط با محرم و صفر را 14، 15، 22 و 23 مهر ساعت 16 معرفی می كند.
 
برنامه "عصر فرهنگ" كاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ 13 مهر ساعت 17 به موضوع امر به معروف و نهی اختصاص دارد.
 
برنامه " تكیه چار سوق" با آیتم های موسیقی و روایت از 12 تا 21 مهر ساعت18:30 به تعزیه خوانی اختصاص دارد.
 
برنامه " چاپ اول" رادیو فرهنگ 12، 13 و 17 تا 20 مهر ساعت 18:30 تازه های نشر  در حوزه كتب عاشورایی و حماسه كربلا را برای شنوندگان معرفی می كند.
 
برنامه "كلماتی كه بوی تازگی می دهد" از 12 تا 21 مهر ساعت ساعت 21:30 دقیقه سخنرانی علمی و مذهبی پخش و كتاب هایی با موضوع امام  حسین (ع) و قیام ایشان را معرفی می كند.
 
همچنین برنامه " شب های فرهنگ " كاری از گروه تاریخ و اندیشه" با آئین عزاداری در ایران به عنوان یك میراث فرهنگی همراه شنو ندگان است. این برنامه 18 مهر از ساعت 23 به مدت 30 دقیقه تقدیم شنوندگان رادیو فرهنگ می شود .
 
برنامه "فرآهنگ" از 12 تا 23 مهر ساعت23:30 دقیقه قطعات ادبی با مضمون عاشورا را در برنامه می خواند.
 
برنامه "هفت كوچه در سوگ" روز تاسوعا از ساعت 8:30 به مدت 120 دقیقه  به مبحث تاسوعای حسینی در فرهنگ مردم ایران زمین می پردازد.
 
ویژه برنامه "تاسوعا" كاری از گروه تاریخ و اندیشه 20 مهر از ساعت 10:30 به مدت 60 دقیقه،  فرهنگ توسل كردن به حضرت ابوالفضل عباس(ع) در ایران و نذورات مردم در این خصوص را بررسی می كند.
 
برنامه "وارثان پرچم سرخ" روز عاشورای حسینی از ساعت 9 به مدت 180 دقیقه به سمع مخاطبان می رسد.
 
حماسه بزرگ عاشورا و واقعیت های تاریخی های آن و تبیین دلایل ضرورت زنده و جاودانه نگه داشتن حماسه عظیم عاشورا ، فرهنگ عزاداری در محرم و عاشورای حسینی نزد اقوام مختلف ایران، نماز ظهر عاشورا، راز ماندگاری حماسه عاشورا و آشنایی با فلسفه قیام امام از مباحثی است كه در برنامه مطرح می شود.
 
برنامه های" صبح به وقت فرهنگ"،" نشان"، ترانه باران" ، "چكامك"،" كوبه "، "عصر فرهنگ"،" راویان" ، "چهارده مجلس"، و ... نیز با حال و هوای محرم پخش می شود.
 
رادیو نمایش نمایش های رادیویی ویژه محرم
 
اداره كل ھنرھای نمایش رادیو برای ایام محرم، نمایش ھای رادیویی با موضوعات زندگی یاران امام حسین (ع)، واقعه عاشورا و  تعزیه آماده كرده كه از رادیو نمایش و سایر شبكه ھای مختلف رادیویی به روی آنتن رادیو نمایش می رود.
 
نمایش رادیویی «شب های تردید، روزهای تاریك» به نویسندگی مرضیه رشیدبیگی، درباره ماجرای پیوستن یاران امام حسین (ع) به سپاه ایشان به دور از چشم ماموران كوفه است. در این نمایش عباس توفیقی، صفا آقاجانی، محسن بهرامی، امیر منوچهری، فریبا طاهری، رویا فلاحی و صدیقه كیانفر به ایفای نقش می پردازند. «شب های تردید، روزهای تاریك» به كارگردانی جواد پیشگر، تهیه كنندگی شهلا نیساری، صدابرداری علی حاجی نوروزی و افكت نرگس موسی پور از 14 مهرماه ،ساعت 7:15 دقیقه به روی آنتن رادیو نمایش می رود.
 
"مخمصه" به كارگردانی حمید منوچهری، ماجرای متحول شدن یك دزد را در ماه محرم روایت می كند.
 
این نمایش  به نویسندگی مریم فتحی و با هنرمندی امیر منوچهری، نورالدین جوادیان، مسعود زنوزی راد، علی اصغر دریایی، رحمان باقریان، فریدون محرابی، اكبر ملایی، نازنین مهیمنی، مجید سهرابی، حمید هدایتی، محمد آقامحمدی و محمد یگانه از 12 مهرماه ، ساعت 9:45 دقیقه از رادیو نمایش پخش می شود.
 
"كاروان زیارتی" به كارگردانی صدرالدین شجره و نویسندگی رعنا طهماسبی، ماجرای همراه شدن آدمی خلافكار با یك كاروان در ماه محرم و پشیمانی او در این مرحله از زندگی است.
 
این نمایش با هنرمندی بازیگران اداره كل هنرهای نمایشی رادیو، از 14 مهرماه ساعت 16:00 به روی آنتن رادیو نمایش می رود.
 
" پیرغلامان تعزیه" به كارگردانی جواد پیشگر ماجرای فرزند یكی از تعزیه خوانان قدیمی است كه با یاد پدر در گذشته اش در محله شان، دوباره تعزیه بر پا می كند.
 
این نمایش رادیویی با هنرمندی مهدی نمینی مقدم، رامین پورایمان، محمد آقامحمدی، فریبا متخصص، علی میلانی، مهرداد عشقیان و سلمان خطی از 16 مهرماه، ساعت 12:45 دقیقه  با شما همراه می شود.
 
محمود احمدی تهیه كننده، علی حاجی نوروزی صدابردار و نرگس موسی‌پور افكتور این نمایش رادیویی هستند.
 
"گوهر جاویدان"  به نویسندگی و تنظیم رادیویی شیدا اصغری، داستان زندگی یك دختر مسیحی است كه با دیدن تابلوی استاد فرشچیان به زندگی امام حسین (ع) علاقه‌مند می‌شود و شروع به تحقیق درباره زندگی ایشان می كند.
 
در این نمایش رادیویی، علی زرینی، نازنین مهیمنی ، مینو جبارزاده، علی اصغر دریایی، مونا صفی، سینا نیكوكار و تعداد زیادی از بازیگران اداره كل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش پرداخته‌اند و مجید حمزه كارگردانی آن را بر عهده دارد.
 
این نمایش به تهیه‌كنندگی محمدمهاجر، صدابرداری  علی حاجی نوروزی و افكت نرگس موسی پور از 21 مهرماه ساعت 12:45 دقیقه شنیده می شود.
 
نمایش "امام دلیر" نوشته محمد حامد اسماعیل پور به فرازی از زندگی امام سجاد (ع) همزمان با واقعه حره می پردازد.
 
در این نمایش هنرمندانی چون باقر كریم پور، فریبا متخصص، مهدی نمینی مقدم، مهدی طهماسبی، مجید حمزه ، احمد لشینی، ماندانا محسنی و امیر فرحان نیا به ایفای نقش پرداخته اند.
 
«امام دلیر» به تهیه كنندگی شهلا نیساری، كارگردانی مینو جبارزاده، صدابرداری حیدر صفدری و افكت نرگس موسی پور از 23 مهرماه ، ساعت 6:30 به روی آنتن رادیو نمایش می رود.
 
سایر نمایش های رادیویی این شبكه همزمان با فرا رسیدن ماه محرم در ساعات مختلف به روی آنتن رادیو نمایش خواهند رفت .
 
شبكه های رادیویی ایران ساعت 22:30 با پخش نمایش "قلندر" به كارگردانی ندا هنگامی ، تهران ساعت 1:30 بامداد با نمایش "مردی كه از اسب افتاد" به كارگردانی  مجید حمزه، فرهنگ ساعت 13:00 با نمایش "بیشه روباه" ، ورزش ساعت 13:00 با نمایش "خاك من بوی محشر می دهد " ، جوان ساعت 23:30 با نمایش "كاروان زیارتی" به كارگردانی صدرالدین شجره و سلامت ساعت 21:30 با پخش نمایش های تك قسمتی به استقبال ماه محرم می روند.
 
رادیو جوان
 
شبكه جوان با ویژه برنامه هایی كه به مناسبت ایام محرم و سوگواری سالار شهیدان آماه كرده است با عزاداران حسینی همراه می شود .
 
"راه پنجم"عنوان برنامه ای از گروه جوان و اندیشه شبكه جوان است كه روز دوشنبه12مهر به مناسبت شهادت امام محمدباقر (ع) به صورت تولیدی از ساعت 21 پخش می شود. این برنامه به مقایسه جریان علمی امروز با نهضت علمی امام محمد باقر (ع ) می پردازد. برنامه "راه پنجم" به مدت 45 دقیقه و در قالب تركیبی (نمایش -گزارش ) تولید می شود.
 
برنامه "پناه عالم" به صورت زنده از ساعت10 صبح روز سه شنبه و چهارشنبه 20 و 21 مهر ماه به مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) می پردازد.این برنامه مروری به اتفاقات روز عاشورا بر اساس مقاتل معتبر دارد و از اهداف این برنامه فرهنگ سازی اقامه نماز اول وقت در ظهر روز عاشورا است.
 
برنامه تولیدی "تو را میخوانم" به بررسی موسیقی ارزشی ماه محرم به شكل های مختلف می پردازد. در این برنامه گوینده  در خصوص نوحه سرایی هایی كه به دستش رسیده تا موسیقی هایی كه در فضای مجازی در این ماه دست به دست یا فروخته می شود، صحبت می كند. این برنامه روز جمعه 16 مهر ماه از ساعت 15 پخش می شود.
 
"حماسه اشك" كاری از گروه جوان و اندیشه است كه در سیزده شب با مداحان جوان در خصوص دلایل شروع كارشان گفت و گو می كند.این برنامه به صورت زنده بوده و از روز یكشنبه 11مهر ازساعت 20 به مدت 30 دقیقه با شما همراه می شود.
 
"هوای شهر" برنامه مستند- گزارشی از حال و هوای جوانان در ماه محرم است كه هر كدام به مقدار توان و با تكیه به مهارت های شخصی ، سعی می كنند یاد عاشورا و آیین و مرامِ امام حسین (ع)را زنده نگه دارند . جوانانی كه با  زنده نگه داشتن محرم و آیین های عزاداری، ارزشهای عاشورایی و در راس آنها  هدف والای عاشورا كه امر به معروف و نهی از منكر است را یادآوری می كنند.
 
مستند از زندگی این جوانان كه با رفتار و منششان،مصادیق امر به معروف در جامعه هستند،احادیث و شهدای امر به معروف و نهی از منكر ، راه های امر به معروف در جامعه امروز و سیره امام حسین در این باره در قالب های مختلف می گوید . این برنامه از روز دوشنبه 12 مهر تا چهارشنبه 21 مهر از ساعت 14 تا 14:30 از گروه تفریحات به روی آنتن می رود.
 
برامه "نذر به نیت یك حاجت"كاری از از گروه جوان و تفریحات، با افرادی كه نذورات خاص و گره گشا انجام می دهند، همراه می شود.این برنامه از حس و حال ادای یك نذر متفاوت و تاثیر انجام نذر روی كسی كه حاجتش از جانب خداوند یا ائمه برآورده شده ،می گوید.
 
این برنامه از روز دوشنبه 12 مهر بجز جمعه ها ساعت 23 شنوندگان را همراهی می كند.
 
"جان واژه ها" عنوان  برنامه ای تركیبی است كه از روز دوشنبه 12 مهر ساعت 23 به جز جمعه ها به روی آنتن می رود.
 
این برنامه از روایت بازخوانی حادثه عاشورا به شیوه ای نوین و جوان پسندانه تشكیل شده است كه به همراه مدیحه سرایی، نواها، آواهای عاشورایی و همچنین شعرخوانی به زبان امروزی توسط شاعران جوان و متدین می تواند روضه ایی شكیل و در خور شان بزرگان دین فراهم آورد.
 
برنامه "بازتاب" به مدت 60 دقیقه در روز چهارشنبه 21مهر پخش می شود. داستان این برنامه از نگاه یكی از بازماندگان عاشورا روایت می شود، این روایت ها برای درس گرفتن از عاشورا و زندگی كسانی كه همراه امام با یقین و ایمان كامل به خدا در راه حق و حقیقت شهید شدند.
 
همچنین برنامه تولیدی "آسمان وفا" كاری از گروه جوان و جامعه است كه به مدت 60 دقیقه در روز سه شنبه 20مهر از ساعت 16 شنیده می شود. این برنامه در بخش كارشناسی به موضوع شخصیت مانای حضرت عباس و بصیرت و وظیفه شناسی نسبت به دین و همچنین ولایتمداری حضرت عباس می پردازد. و در آیتم هایی تركیبی  از زبان اهل حرم به روایتگری شخصیت حضرت عباس پرداخته می شود و همچنین در این برنامه گزارش مستندی  از شهید مدافع حرم پخش خواهد شد .
 
برنامه تولیدی "قربه الی الله" در دو قسمت 30 دقیقه ای از ساعت 14:30 در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 20و 21 مهر به سمع مخاطبان می رسد.
 
عاشورا بر اساس داستانهای واقعی است كه به تقویت باورهای ناب تسلیم در برابر حق و پرهیز از تسلیم در برابر ناحق كمك می كند. روایت و بازخوانی این داستانها در قالب ساده با صداهای ویژه برداشت آزاد مخاطب از آنچه شنید و تحلیل محتوای آن در كنار توضیحات روشنگر از زبان كارشناسی برای این ساعت از شب پیشنهاد می شود. برنامه "بر فراز زمان" ساعت 21 به مدت 5 شب از 19 مهر ماه به صورت تولیدی پخش خواهد شد.
 
برنامه "تكیه" به صورت زنده از 19 مهر ماه به مدت 5 شب از ساعت 22 تا 23 روی آنتن می رود و به زیارت عاشورا استناد می شود كه گفته است: خدایا امام حسین(ع) جانش را در راه تو بخشید تا بندگانت را از نادانی و گمراهی و سرگردانی نجات دهد.مسلما اگر آن قیام نبود همان جهالت حكمفرما می شد. پس منظور همان كسب آگاهی است سپس به بیان راه های امروزی كسب آگاهی و برقراری ارتباط با هیات ها و مجامع دینی و عزاداری ها و همچنین به بررسی و معرفی راه های استفاده از سایت ها و وبلاگ ها و فضای مجازی برای گسترش علوم دینی می پردازیم.
 
برنامه "كاشفان دانایی" از ساعت 12:30 به مدت 60 دقیقه در روزجمعه 23مهر پخش می شود. در طول برنامه چهار بخش روایی از زبان چهار  دانشمند برجسته علمی اسلامی اجرا می شود و در ادامه در بخش گفتار،قطعه نمایش و گزارش مردمی حلقه لازم برای ارتباط با بخش روایی بعدی شكل می گیرد.
 
برنامه"گهواره خالی" درجمعه 16 مهر ماه به صورت زنده تهیه و به مدت 150 دقیقه از ساعت 9 صبح با شما همراه می شود. در این برنامه با فضاسازی های مختلف و آیتم های رادیویی همایش بین المللی شیرخوارگان حسینی پوشش داده خواهد شد.
 
همچنین برنامه "كاشفان دانایی" در روز پنجشنبه 15مهر در قالب تركیبی از گزارش، گفتار و گفت و گوی كارشناسی از ساعت 16 به مدت 30 دقیقه پخش می شود. محتوای برنامه یادآوری كلی نسبت به تاریخچه علمی و نقاط پر افتخار دوران شكوفایی كشورهای اسلامی و ظهور و حضور دانشمندان به نام است و در بخش پایانی برنامه به گفتار كلیدی و راهكارهای  علمی مورد نیاز امروز جوانان پرداخته می شود.
 
برنامه "مقتل خوانی" شبكه جوان در دهه اول محرم به خواندن مقتل های معتبر می پردازد. این برنامه از ساعت 12:15 در روز دوشنبه 12مهر به مدت 15 دقیقه به روی آنتن می رود.
 
برنامه تولیدی "نگاهی به آسمان" از 12مهر دردهه اول محرم ازساعت 19:30 به مدت 15 دقیقه شنوندگان را همراهی می كند.
 
برنامه "پرواز پروانه ها"با موضوع مدافعان حرم و گفت و گو با خانواده های شهدای مدافع حرم در گروه جوان و جامعه تولید شده است. پخش این برنامه از روز یكشنبه 11مهر ساعت 20:30 شروع می شود.
 
برنامه"پنجره ای رو به نسیم" كاری تولیدی از گروه جوان و دانش شبكه جوان است كه روز جمعه 23 مهر ازساعت 9 صبح به مدت 30 دقیقه پخش می شود.
 
 "به سبك عاشورا"عنوان برنامه ای تولیدی از گروه جوان وجامعه است كه در روز پنجشنبه 22 مهر به مدت 60 دقیقه از ساعت 12:30 به روی آنتن می رود. در این برنامه به سه محور مهم از درس هایی كه میتوان از عاشورا گرفت ، پرداخته می شود.
 
برنامه"پس از واقعه" كاری از گروه جوان و اندیشه ، 23 مهرماه ساعت 15 به مدت 60 دقیقه پخش می شود. این برنامه با حضور یك كارشناس مذهبی و یكی از اسرای جنگ تحمیلی كه با اسرای زن در زمان دفاع مقدس در زندان های عراق به سر می بردند، در مورد چگونگی زمان اسارت و نقش رزمندگان در حمایت از بانوان ایرانی كه نماد هویت می باشد، گفت و گو می كند.  
 
همچنین از دیگر بخش های این برنامه می توان به سر خط گفت و گو ها و فرازهایی از دعای امام سجاد در صحیفه سجادیه اشاره كرد.
 
"زیردستان بارانیت" گفت و گویی تبیینی میان دو كارشناس و گوینده با موضوع زندگی اقتصادی امام در زمان خویش به انضمام روایت های داستانی و گزارشی در فواصل برنامه به عنوان مصداق این گفت و گوها است كه به صورت زنده در روز شنبه 24 مهر از ساعت 6:40 به مدت 80 دقیقه شنیده می شود.
 
برنامه "شور شیدایی"  نیز به ترانه ها و نوحه های درخواستی ویژه ماه محرم می پردازد. این برنامه از روز دوشنبه 12 مهر تاچهارشنبه 28 مهراز ساعت 15:45با شما همراه می شود.
 
رادیو تهران
 
شبكه رادیویی تهران هر شب از ساعت 18:30 دقیقه در «مسابقه 61» از علاقه مندان به شركت در مسابقه ویژه محرم ثبت نام می كند.
 
موضوع صبر و شكیبایی، ویژگی‌های اخلاقی، شخصیتی و معرفتی حضرت امام حسین (ع) و یارانشان و آموزه های سیاسی و اجتماعی ایشان محور این بخش است كه در قالب مسابقه اجرا می شود.
 
علاقه‌مندان می‌توانند برای شركت در "مسابقه 61" از طریق شماره پیامك 3000094  و شماره تلفن های 22040530 و 22054088 در این مسابقه شركت كنند.«مسابقه 61» كاری از گروه اخلاق و زندگی شهری شبكه رادیویی تهران است كه با بیان سیره و زندگانی حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان از ساعت 18:30 تا ساعت 20 روی آنتن رادیو تهران می رود.
 
تهیه كننده این برنامه ساناز باقری و گوینده آن فاطمه نصرآبادی است.
 
برنامه «كتاب شب» رادیو تهران به مناسبت فرارسیدن ماه محرم روایت «كتاب حماسه حسینی» از شهید مطهری را با صدای بهروز رضوی روایت می كند.
 
مخاطبان با ارسال پیام كوتاه به شماره 3000094 یا با مراجعه به نشانی الكترونیك radiotehran@irib.ir می‌توانند كتاب ها و رمان‌های مورد علاقه خود را معرفی كنند تا در این برنامه خوانده و نقد شود.
 
شبكه رادیویی تهران به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت، گلچینی از نواها و آواهای عاشورایی را هر روز از ویژه برنامه «آوای كاروان» و «نغمه های عاشورایی» پخش می كند.
 
همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین(ع) در برنامه «آوای كاروان» هر روز از ساعت 13:40 دقیقه آهنگ ها و مداحی مداحان برتر پخش می شود.
 
این برنامه در این ایام با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و تبیین فلسفه نهضت حسینی (ع) و قیام حضرت سیدالشهدا (ع) روی آنتن رادیو تهران خواهد رفت.
 
مداحی، نوحه خوانی و مرثیه سرایی، گلچینی از آهنگ های ماه محرم با اجرای مداحان برتر بخش هایی از این ویژه برنامه است.
 
«نغمه های عاشورایی» از دیگر برنامه های شبكه رادیویی تهران است كه هر شب جز جمعه ها از ساعت 23 با پخش مداحی و گفتارهایی از ماه محرم با شما همراه می شود.
 
این برنامه با هدف آشنایی با موسیقی بی كلام و فرهنگ بومی هر استان در ماه محرم شنوندگان را همراهی می كند.
 
همچنین شبكه رادیویی تهران با ویژه برنامه "هیئت" از پیرغلامان تهرانی برای اجرای زنده دعوت به عمل می آورد. پیرغلامان با حضور در استودیو شبكه رادیویی تهران، هر شب ساعت 21 با مداحی و نوحه سرایی، همراه مخاطبان خواهند بود.
 
 ویژه برنامه «هیئت» كاری از گروه اخلاق و زندگی شهری شبكه رادیویی تهران است كه هر شب به تهیه كنندگی ساناز باقری از ساعت 21 تا 22 و 30 دقیقه تقدیم مخاطبان می شود.
 
«شقایق نامه» كاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران، روایتی از شعر و نثر است كه با قلم توانای زنده یاد دكتر سیدحسن حسینی در حوزه ادبیات عاشورایی تهیه شده است.
 
این برنامه به تهیه كنندگی معصومه خیاطون، گویندگی پریچهر بهروان و تنظیم رادیویی داوود جمشیدی ، از 12 تا 22 مهرماه ساعت 8:10 دقیقه پخش می شود.
 
ویژه برنامه های عبور آه تا شانه های ماه، سوگ سرخ، گفتاورد و... از دیگر برنامه هایی پیش بینی شده در ایام ماه محرم شبكه رادیویی رادیو تهران است.
 
 شبكه رادیویی تهران به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت، گلچینی از نواها و آواهای عاشورایی را هر روز از ویژه برنامه «آوای كاروان» و «نغمه های عاشورایی» پخش می كند.
 
همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین(ع) در برنامه «آوای كاروان» هر روز از ساعت 13:40 دقیقه آهنگ ها و مداحی مداحان برتر پخش می شود.
 
این برنامه در این ایام با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و تبیین فلسفه نهضت حسینی (ع) و قیام حضرت سیدالشهدا (ع) روی آنتن رادیو تهران خواهد رفت. مداحی، نوحه خوانی و مرثیه سرایی و گلچینی از آهنگ های ماه محرم با اجرای مداحان برتر بخش هایی از این ویژه برنامه است.
 
«نغمه های عاشورایی» از دیگر برنامه های شبكه رادیویی تهران است كه هر شب جز جمعه ها از ساعت 23 با پخش مداحی و گفتارهایی از ماه محرم روی آنتن می رود. این برنامه با هدف آشنایی با موسیقی بی كلام و فرهنگ بومی هر استان در ماه محرم پخش می شود.
 
همچنین در این بخش مخاطبان با گفتاری درباره زندگانی و اندیشه های امام حسین(ع) با رویكرد عاشورا و بصیرت عاشورایی همراه شنوندگان خواهند بود.
 
 رادیو ایران
 
شبكه رادیویی ایران به مناسبت ایام محرم و سوگواری سالار شهیدان در ویژه برنامه های خود به تبیین شخصیت و علل قیام كربلا خواهد پرداخت.
 
رادیو ایران با ویژه برنامه "عشق است و آتش و خون" از شنبه 17 تا جمعه 23 مهر ساعت 17:15 به بررسی جامعه حسینی و ویژگی های آن در پیاده سازی فرهنگ عاشورا می پردازد.
 
برنامه "یكی مثل ما" هر روز ساعت 9:00 تا 10:15 به موضوع محرم می پردازد و "عقیق"در 5 برنامه از 19 تا 23 مهر به مدت 25 دقیقه مراسم عزاداری شب های حسینیه امام حسین (ع) را منعكس می كند.
 
همچنین "راه شب" هشتم مهر ویژه جشنواره پیر غلامان حسینی است كه به مدت 120 دقیقه پخش می شود.
 
مستند "پیر غلامان حسینی" از 12 تا 14 ،17 تا 20 و 25 تا 28 مهر از ساعت 11:15 روی آنتن می رود.
 
برنامه "ساقی عطش" 20 و 21 مهر ساعت 8:35 به جنبه های ادبی حماسه عاشورا و چگونگی تلاش راویان و مورخان برای روایت قیام امام حسین (ع) می پردازد.
 
همچنین برنامه " اینجا كربلاست" 20 و 21 مهر ساعت 9:45 به موضوع الگوهای امر به معروف و نهی از منكر با توجه به شخصیت های مهم عاشورا اختصاص دارد .گفت و گو با شخصیت های معروف درباره اهمیت امر به معروف و نهی از منكر از دیگر بخش های این برنامه است.
 
ضمن اینكه ویژه اندیشه با موضوع تاسوعا و عاشورای حسینی ساعت 15:30 از آنتن رادیو ایران پخش می شود. برنامه " از سلاله نور" 23 مهر ساعت 9 به مناسبت شهادت امام زین العابدین (ع) شنوندگان را همراهی می كند.
 
گفتنی است برنامه "باغ ارغوان " از 17 تا 22 مهر ساعت 15:00 و  برنامه " نوبت نوا" از 17 تا 19 مهر با نوحه ها ،آوها و نواهای محرم و سوگواره های عاشورایی با شما همراه می شود.
 
"دور عاشقان" كه یك برنامه تركیبی است از ساعت 12 تا 23 مهر ساعت 20:00 با موضوع اصلاح امور از طریق امر به معروف و نهی از منكر با تاسی به فرهنگ عاشورا پخش می شود.
 
"مشاعره عاشورایی "17 تا 22 مهر ساعت 12:30 به صورت مسابقه مشاعره با موضوع اشعار محرم و عاشورا برگزار می شود .
 
همچنین برنامه های"مسیر"از 12 تا 15 مهر ، "روایت سرخ"12 و 13 مهر ، "زیر نور ماه" 22 و 23 مهر ساعت 22:05 و ... به موضوع محرم اختصاص دارد.
 
 رادیو سلامت
 
والعهد ویژه برنامه رادیو سلامت در دهه اول ماه محرم
 
به مناسبت ایام شهادت سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع ) ، شبكه رادیویی سلامت برنامه « والعهد » را  تقدیم شنوندگان خواهد كرد.
 
در برنامه «والعهد» به منظور شخصیت شناسی عاشورا با حضور دكتر ظریفیان  كارشناس مذهبی به موضوعاتی همچون شخصیت شناسی یاران امام حسین (ع) وترسیم تصویر انسان كامل( صداقت، شجاعت، وفاداری، پایداری،استقامت و..) پرداخته می شود.
 
این برنامه رادیویی در دهه اول ماه محرم در ساعت های 4:10، 9:50 و 18:50 به مدت 10 دقیقه از موج اف.ام ردیف 102 مگاهرتز پخش می شود .
 
رادیومعارف
 
عزاداری مطلوب در سیره معصومین (علیهم السلام) در رادیو معارف بررسی می شود.
 
برنامه "شور و شعور "كه با هدف تبیین عزاداری مطلوب در سیره معصومین علیهم السلام تولید شده است با كارشناسی حجت الاسلام والمسلمین دكتر مریجی به بررسی عزاداری ها در ایران خواهد پرداخت.
 
"شور و شعور" كاری از گروه اخبار معارفی و اطلاع رسانی به تهیه و سردبیری محمد علی حسینیان و اجرای محبوبه شیرعلی در پنج برنامه  از سه شنبه 6 مهر ساعت 21:30 تقدیم شنوندگان رادیو معارف می شود.
 
شبكه جوان
 
تو را میخوانم: در این برنامه سعی می شود موسیقی ارزشی كه ماه محرم به شكل های مختلف اجرا می شود را بررسی كنیم.حال از نوحه سرایی تا موسیقی های عرضه شده در بازار. گوینده به عنوان دانای كل از نوحه سرایی هایی كه به دستش رسیده تا موسیقی هایی كه در فضای مجازی در این ماه (محرم) دست به دست یا فروخته می شود صحبت می كند.این برنامه تولیدی است و در ساعت 15 روز 16 مهر ماه از گروه اندیشه پخش می شود.
 
حماسه اشك: واقعه كربلا، اگر در تاریخ بشر رخدادی بی نظیر نباشد، از جمله وقایع بسیار كم نظیر است ؛ واقعه ای كه هم از نظر كیفیت وقوع ، هم از نظر عظمت مصیبت و هم از نظر جاودانگی آن در یادها و آثار اجتماعی ای كه در پی داشت ، با هیچ ماجرای دیگری قابل مقایسه نیست . یكی از مهم‌ترین درس‌ها و آموزه‌هایی كه امام حسین (ع) به ما می‌دهد، درس عزت و سربلندی است. امام حسین (ع) برای این عزیز شد، چون حاضر نشد كه ظلم و ستم را بپذیرد، بنابراین مسلمان همواره باید عزیز باشد.این برنامه به صورت زنده از تارخ 95/07/11 در سیزده شب ازساعت 20 به مدت 30 دقیقه از گروه اندیشه پخش می شود.
 
هوای شهر: این برنامه مستندی گزارشی و تولیدی است از حال و هوای جوانان در ماه محرم كه هر كدام به مقدار توان خود و با تكیه به مهارت های شخصی ، سعی میكنند یاد عاشورا و آیین و مرامِ امام حسین علیه السلام را زنده نگه دارند . جوانانی كه با  زنده نگه داشتن محرم و آیین های عزاداری ، ارزشهای عاشورایی و در راس آنها  هدف والای عاشورا كه امر به معروف و نهی از منكر است را یادآوری میكنند ، در كنار گزارشِ مستند از زندگی این جوانان كه با رفتار و منششان ، مصادیق امر به معروف در جامعه هستند ، احادیث امر به معروف و نهی از منكر ، شهدای امر به معروف و نهی از منكر ، راه های امر به معروف در جامعه امروز ، سیر? امام حسین در این باره هم در قالب های مختلف در برنامه بیان میشود .از 12 مهر ماه تا 21 مهر ماه از ساعت 14 تا 14:30 از گروه تفریحات به روی آنتن می رود.
 
نذر به نیت یك حاجت: این برنامه تولیدی و مستند گزارشی است كه  با افرادی كه نذورات خاص و گره گشا انجام میدهند همراه میشود و از حس و حال ادای یك نذر متفاوت و تاثیر انجام نذر روی كسی كه حاجتش از جانب خداوند یا ائمه براورده شده و حالا سعی دارد به پاس این نعمت و موهبت گره ای را بادست خودش از كار بنده خدا باز كند.این برنامه از ساعت 23 تا 23:15 از 12 مهر تا 23 مهر بجز جمعه ها به روی آنتن می رود.
 
جان واژه ها: برنامه ی تركیبی تولیدی است كه از ساعت 23:15 تا 23:30 از 12 مهر تا 23 مهر بجز جمعه ها به روی آنتن می رود.این برنامه كه تشكیل شده از روایت بازخوانی از حادثه ی عاشورا به شیوه ای نوین و جوان پسندانه است كه به همراه مدیحه  سرایی و نواها و آواهای عاشورایی و همچنین شعرخوانی به زبان امروزی توسط شاعران جوان و متدین و با تدوینی دلنشین میتواند روضه ای شكیل و در خور شاءن بزرگان دین را فراهم آورد
 
ان شاءالله*... در این برنامه خیلی راحت و روان با ماجرای كربلا از ابتدای بیعت مردم  با یزید تا انتهای اسارت آشنا میشویم.نكته ی قابل توجه در این برنامه كه از خط فكری نویسنده  ی كتاب آه الهام گرفته شده جمله ای از ایشان است كه گفته اند: <همه ی فكر و ذكرم این بود كه صفحات برای خواننده راحت و بی وقفه ورق بخورد و یك بار برای همیشه معلوم شود * اتفاق چگونه افتاد*... > ما در این برنامه به شكل شنیداری به این هدف خواهیم رسید...
 
بازتاب: این برنامه تولیدی است و به مدت 60 دقیقه در روز 95/07/21پخش می شود. و از نگاه یكی از بازماندگان عاشورا داستان روایت می شود، برای درس گرفتن از عاشورا و كسانی كه همراه امام با یقین و ایمان كامل به خدا در راه حق و حقیقت شهید شدند، برای رسیدن به یقین ولایت مداری و دین داری
 
آسمان وفا: این برنامه تولیدی است و به مدت 60 دقیقه در روز 95/07/20 از گروه جامعه پخش می شود.در این برنامه در بخش كارشناسی به موضوعشخصیت مانای حضرت عباس و بصیرت و وظیفه شناسی نسبت به دین و همچنین ولایتمداری حضرت عباس را از زبان كارشناس می شنویم و  در ایتم هایی تركیبی  از زبان اهل حرم به روایتگری شخصیت حضرت عباس پرداخته می شود و همچنین گزارش مستندی  خواهیم داشت از شهید مدافع حرم كه در حال حاضر این شهدا به دفاع از حرم اهل بیت وظیفه خود را انجام می دهند در برابر شمر و یزید حال (تكفیری ها و داعشی ها)
 
قربت الی الله: بخش مهم این برنامه بر مبنای گزارشهای متعدد آن است و آیتمهای تر كیبی در كنار آن  همینطور بخشی از آن مربوط به كارشناس برنامه است این برنامه تولیدی است و در دو قسمت سی دقیقه ای از ساعت 14:30 در روزهای 20 و 21 مهر ماه پخش می شود.
 
بر فراز زمان: عاشورا بر اساس داستانهای واقعی است كه به تقویت باورهای ناب تسلیم در برابر حق و پرهیز از تسلیم در برابر ناحق كمك می كند. روایت و بازخوانی این داستانها در قالب ساده با صداهای ویژه برداشت آزاد مخاطب از آنچه شنید و تحلیل محتوای آن در كنار توضیحات روشنگر از زبان كارشناسی برای این ساعت از شب پیشنهاد می شود.این برنامه ساعت 21 به مدت 5 شب از 19 مهر ماه به صورت تولیدی پخش خواهد شد.
 
تكیه: این برنامه به صورت زنده از 19 مهر ماه به مدت 5 شب از ساعت 22 تا 23 پخش می شود و  به زیارت عاشورا استناد می شود كه گفته است: خدایا امام حسین(ع) جانش را در راه تو بخشید تا بندگانت را از نادانی و گمراهی و سرگردانی نجات دهد.مسلما اگر آن قیام نبود همان جهالت حكمفرما می شد. پس منظور همان كسب آگاهی است سپس به بیان راه های امروزی كسب آگاهی و برقراری ارتباط با هیات ها و مجامع دینی و غزاداری ها می پردازیم و مثلا به بررسی و معرفی راه های استفاده از سایت ها و وبلاگ ها و فضای مجازی برای گسترش علوم دینی می پردازیم.
 
دخیل: این برنامه تولیدی است و در تاریخ 95/09/09  در ساعت 21 در این طرح كه به سه صورت یه اپیزودی م یباشد در هر بخش به یك ُوژ] پرداخته خواهد شد كه شامل زادر عراقی ، زائر غیر ایرانی و كارشناسی خواهد بود كه در هر سه مورد بحث دخیل بستن به عنایات و الطاف حضرت به نوعی بیان خواهد شد
 
ماه بعد از غروب: این برنامه تولیدی است و قرار است در تاریخ 95/08/29 به مدت 45 دقیقه ساعت 21 پخش شود. طرح بر مبنای ارائه اطلاعات تاریخی كمتر گفته شده و یا شنیده شده از حوادث اصلی در روزهای بعد از عاشورا ست .در این برنامه استاد رجبی دوانی بخش هایی از اتفاقات مهم این چهل روز را به با تفكیك روز به روز بیان میكند و مناسب با گفته های ایشام بخش های نمایشی طراحی  واجرا خواهد شد .
 
گهواره خالی: این برنامه به صورت زنده تهیه و به مدت 150 دقیقه از ساعت 9 صبح روز 16 مهر ماه پخش می شود می تواند ظرف مناسبی باشد برای طرح چرایی ها و نیازها و مبتنی بر بندهای 1 و 5 و 6 و 7 از ماموریت های مشترك گروه های برنامه ساز و بندهای اختصاصی گروه تفریحات ........در این برنامه با فضاسازی های مختلف و آیتم های رادیویی همایش بین المللی شیرخوارگان حسینی پوشش داده خواهد شد
 
كاشفان دانایی: قالب این برنامه تركیبی از گزارش و گفتار و گفتگوی كارشناسی میباشد كه به صورت تولیدی و در تاریخ 95/07/15 از ساعت 16 به مدت 30 دقیقه پخش می شود البته با توجه زمان محدود در بخشی گفتگو محور میباشد.محتوای برنامه یادآوری كلی نسبت به تاریخچه علمی و نقاط پر افتخار دوران شكوفایی كشورهای اسلامی و ظهور و حضور دانشمندان به نام میباشد. كه در بخش پایانی برنامه به گفتار كلیدی و راهكارهای  علمی مورد نیاز امروز جوانان پرداخته میشود.
 
مقتل خوانی: این برنامه شنبه تا چهارشنبه از 95/07/12 به مدت 15 دقیقه از ساعت 12:15 در دهه اول محرم پخش می شود و به خوانش مقتل های معتبر می پردازد.
 
پرواز پروانه ها: این برنامه مستند گزارشی است كه به صورت تولیدی به تعداد 14 برنامه از 95/07/11 به مدت 30 دقیقه از ساعت 20:30 از گروه جامعه پخش می شود و در خصوص مدافعان حرم و گفتگو با خانواده های شهدای مدافع حرم می باشد.
 
پرچم: پرچمی كه بر گنبد طلایی حرم مقدس امام حسین (ع) نصب شده است در تمام ایام سال به رنگ سرخ می باشد كه این خلاف پرچم های موسوم نصب شده بر گنبد دیگر ائمه است. رنگ سرخ این پرچم به این معناست كه هنوز صلح نشده و جنگ با كفار و منافقین ادامه دارد. دكتر شریعتی در كتاب حسین وارث آدم درباره ی این موضوع نوشته است: ((در قبایل عرب، همواره جنگ بود اما زمین حرام بود و چهار ماه رجب و ذی القعده و ذی الحجه و محرم زمان حرام؛ یعنی كه در آن جنگ حرام است. دو قبیله كه با هم وارد جنگ می شدند جنگ را موقتا در این ماه های حرام تعطیل می كردند. اما برای آنكه اعلام كنند همچنان در حال جنگند و این آرامش از سازش نیست، ماه حرام رسیده است و چون بگذرد جنگ ادامه خواهد یافت سنت بود كه بر قبه ی خیمه ی فرمانده قبیله پرچم سرخی برمی افراشتند تا دوستان و دشمنان و مردم همه بدانند كه جنگ پایان نیافته است. آن ها كه به كربلا می روند و می بینند كه جنگ با پیروزی یزید پایان یافته و بر صحنه ی جنگ ارامش مرگ سایه افكنده است. اما بر قبه ی آرامگاه حسین پرچم سرخی در اهتزاز است. بگذار این سال های حرام بگذرد...))
 
نگاهی به آسمان: این برنامه تولیدی است و از 95/07/12 به مدت 15 دقیقه هر روز ساعت 19:30 دردهه اول محرم پخش خواهد شد.
 
پنجره ای رو به نسیم: این برنامه از گروه دانش رادیو جوان جمعه 23 مهر ماه به مدت 30 دقیقه ساعت 9بامداد به صورت تولیدی پخش می شود.با بیان داستان هایی از اثر آموزه های معصومان بر اطرافیانشان ، از گذشته پند می گیریم و با بیان شكست ها  و موفقیت های جوانان امروز و نقش آموزه های دینی در این دو بعد زندگی از زبان خود جوانان ، الگوهای عینی و واقعی در اختیار شنونده می گذاریم كه مثلا صداقت و توكل و تلاش بر پایه ی ایمان به حمایت الهی چه اثری بر زندگی دارد.
 
به سبك عاشورا: این برنامه از گروه جامعه روز 22 مهرماه به مدت 60 دقیقه ساعت 12:30 به صورت تولیدی پخش می شوددر این برنامه به سه محور مهم از درس هایی كه میتوان از عاشورا گرفت پرداخته میشود. ظلم ستیزی، آزادی و آزادگی و در نهایت عزت از درس هایی میباشد كه میتوان فكت های آن را در زندگی امروز مشاهده كرد. كارشناسی كارشناس برنامه و سه بخش آیتم نیز در این برنامه میتواند در پیشبرد اهداف برنامه كمك شایانی نماید.
 
پس از واقعه:  این برنامه از گروه اندیشه تولید ودر روز 23 مهرماه ساعت 15 به مدت 60 دقیقه پخش می شود.در این طرح كه با حضور یك كارشناس مذهبی آقای اردستانی و یكی از اسرای جنگ تحمیلی كه با اسرای زن در زمان دفاع مقدس در زندان های عراق به سر می بردند، در مورد چگونگی زمان اسارت و نقش رزمندگان در حمایت از بانوان ایرانی كه نماد هویت است گفتگو می شود ضمن این در میان برنامه با یك یا چند نفر از این بانوان نیز گفتگو خواهد شد. در قسمتهای مختلف برنامه نیز سر خط گفتگو ها ، فرازهایی از دعای امام سجاد در صحیفه سجادیه است به عنوان مثال : مهمان در مورد چگونگی عبادات در زمان اسارت و دعا ها برای رهایی صحبت می كنن كه در همان راستا كارشناس مذهبی در مورد فراز 45 از صحیفه ی سجادیه در مورد دعای حضرت برای رهایی از ستمگر گفتگو خواهند داشت
 
زیردستان بارانیت: گفتگویی تبیینی میان دو كارشناس و گوینده با محوریت زندگی اقتصادی امام در زمان خویش به انضمام روایت های داستانی و گزارشی در فواصل برنامه به عنوان مصداق این گفتگوها این برنامه به صورت زنده تهیه شده و در روز 24 مهر ماه از ساعت 6:40 به مدت 80 دقیقه پخش می شود.
 
شور شیدایی: این برنامه بصورت تولیدی است و از 12 مهرماه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 15:45 تا 16 تا 28 مهرماه تولید و پخش می شود و به ترانه ها و نوحه های درخواستی ویژه ماه محرم می پردازد. 
 
رادیو ورزش
 
برنامه " ساقی عطشان" رادیو ورزش ،روز تاسوعا از ساعت 6 به مدت 60 دقیقه با عزاداران همراه می شود. بیان ویژگیهای شخصیتی حضرت عباس (ع) همراه با پخش مداحی و مرثیه خوانی از بخش های این برنامه است.
 
 برنامه " اعجاز عاشقی" 21 مهر ، روز عاشورا از ساعت 6 صبح به مدت 60 دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود. بیان خاطرات ورزشكاران از سفر به عتبات عالیات همراه با پخش مداحی و مرثیه خوانی مناسب این روز از آیتم های برنامه است.  
 
 همچنین برنامه "شور حسینی" روز عاشورا  ساعت 7:15 دقیقه با پخش بیانات مقام معظم رهبری درمورد حادثه عاشورا و پخش مداحی و مرثیه خوانی، شنوندگان را همراهی می كند.
 
 برنامه "حماسه عاشورا " با هدف الگوسازی از حماسه سازان عرصه عاشورا از 12 تا 22 مهر ساعت 20 روی آنتن می رود.
 
 برنامه " عاشورا سراپرده راز " 21 مهر ساعت 7:30 به مدت 110 دقیقه، روز عاشورا را در قالب مقتل خوانی روایت می كند. 
 
برنامه "پنجره ای رو به شب" از 17 تا 21 مهر ساعت 22 مراسم عزاداری امام حسین (ع) و حضور ورزشكاران در این مراسم را منعكس می كند. همچنین این برنامه 29 آبان، 7 و 9 آذرمراسم عزاداری امام حسین (ع) در شب اربعین و شب 28 صفر و شب شهادت امام رضا (ع) را پوشش می دهد.  
 
 برنامه"یك نفس تازه " از 17 تا 19 مهر حضور ورزشكاران در مراسم عزاداری امام حسین  را منعكس می كند و 8 و 10 آذر به مناسبت اربعین حسینی و شهادت امام رضا(ع) روی آنتن می رود. 
 
برنامه "عصرانه " در قالب تركیبی و نمایشی 17 تا 21 مهر، 30 آبان ، 8 و 10 آذر از ساعت 17 به مدت 55 دقیقه با مرثیه و مداحی و ... با شنوندگان عزادار همراه می شود.  
 
برنامه "پلاكشان و مدالشان" 17 تا 21 مهر ساعت 12:30 با موضوع شهدای مدال آور و ورزشكار، برنامه اخلاق در ورزش" 16 مهر با موضوع امر به معروف و نهی از منكر و برنامه "اسوه های جاوید" 16 مهر ساعت 19 با مبحث  معرفی ایثارگران ورزشكار پخش می شود.
 
برنامه های "با گزارشگران"، صدای ورزش" و " فرهنگ و ورزش" و ... از شبكه رادیویی ورزش  نیز به این مناسبت می پردازند.
 
 رادیو گفت و گو

 
برنامه "روشنا" سخنرانی های فاخر از علمای بزرگ درباره مكتب حسینی و فلسفه قیام عاشورا را پخش می كند.
 
 این برنامه از تاریخ 12 تا 23 مهر به مدت 25 دقیقه در ساعتهای 6:05، 10:00،13:15، 17:00 و 21:15 پخش می‌شود.
 
 مستند "پیرغلامان حسینی" از 12 تا 23 مهر از ساعت 6:30 به مدت 30 دقیقه از رادیو گفت و گو پخش می شود و با پیر غلامان حسینی گفت و گو می كند.
 
 برنامه "شرح بی‌نهایت" از 12 مهر تا 10 آذرساعت 6:10 دقیقه به شرح و بررسی تحریفات محتوایی در واقعه كربلا و بیان سیر تاریخی این حركت عظیم حسینی می‌پردازد.
 
 برنامه "قرار سرخ" از 12 تا 23 مهر ساعت 10:30 دقیقه  به سیره و سبك زندگی یاران امام حسین (ع) و تاثیر امام و نهضت عاشورا بر آنها اختصاص دارد.
 
 برنامه "حدیث دلدادگی" از 12 تا 23 مهر ساعت 11:15 دقیقه با موضوع بدعت های عاشورا و پاسخ به شبهات عاشورایی، كاركردهای فرهنگی و اجتماعی عاشورا ، شنوندگان را همراهی می كند.
 
 همچنین برنامه "در آستان جانان" از 12 تا 23 مهر ساعت 16 به بررسی موسیقی مذهبی نواحی مختلف ایران می‌پردازد.
 
 برنامه "گفت‌وگوی فرهنگی" با آسیب شناسی آیین های عزاداری، آسیب شناسی منابر و جایگاه روحانیون و مداحان در اهداف عاشورا، عبرت های عاشورا، گونه شناسی قیام های خونخواهان امام حسین (ع) (توابین و مختار)، جایگاه زنان در نهضت عاشورا و ... عزاداران را همراهی می كند.
 
 این برنامه از 12 تا 23 مهر به مدت 60 دقیقه ساعت20:00 پخش می‌شود.
 
 پیام عاشورا به انسان عصر مدرن، فرهنگ عاشورایی و سبك زندگی، امر به معروف و نهی از منكر در نهضت امام حسین (ع)، سیر تاریخی عزاداری امام حسین (ع)، تعزیه و نقش آن در ارسال پیام عاشورا و محرم در اقوام و ملل مختلف از جمله مباحثی است كه در برنامه "شرح شیدایی" مطرح می شود.
 
 این برنامه از تاریخ 17 تا 21 مهر به مدت 120 دقیقه ساعت 15:00 تقدیم شنوندگان می شود.
 
 برنامه "آفاق" روزهای22،21،20،15و 23 مهر ساعت 19:30 ادبیات عاشورایی، نمادهای عاشورا در ایران، هنر مدرن و مكتب عاشورا، تحولات آیین های عزاداری، سیر مقتل نگاری و تاریخ نگاری عاشورا و راهبردهای عاشورا پژوهی را بررسی می كند.
 
 برنامه "رهنما" 16 و 24 مهر ساعت 7 به موضوع تاثیر قیام امام حسین (ع) بر سیره عملی و نظری امام خمینی (ره)می‌پردازد.
 
 گفتنی است برنامه " ملاقات" با شعرا و مداحان بزرگ و پیشكسوت كشور گفت و گو می كند كه 22،16و 24 مهر ساعت 23:00 پخش می‌شود.
 
 برنامه "شكفتن‌ها و رستن‌ها" 22 مهر ساعت 12 تاثیر پذیری ادبیات فارسی از فرهنگ عاشورا را بررسی می‌كند.
 
 برنامه "رصد" رادیو گفت و گو  22 مهر ساعت 13:15 دقیقه به موضوع آسیب شناسی فرهنگ عزاداری می‌پردازد.
 
 همچنین برنامه "مرثیه عشق" 22 مهر ساعت 14:30 دقیقه با بررسی شعرهای آیینی با موضوع عاشورا با شما همراه می شود.
 
 برنامه "زینت عبادت" به بررسی مناظره امام سجاد (ع) در مجلس یزید می‌پردازد كه 22 و 23 مهر به مدت 60 دقیقه در ساعت 08:00 پخش می‌شود.
 
 برنامه" شعبده شوم" با مبحث انحرافات در مراسم های عزاداری، روزهای 22،20 و 23 مهر به مدت 60 دقیقه در ساعت 18:30 روی آنتن می رود.
 
 برنامه "حقیقت جاوید" به راز جاودانگی امام حسین(ع) در طول تاریخ می‌پردازد و 27 مهر ساعت 12:45 به مدت 120 دقیقه به سمع مخاطبان می رسد.
 
 برنامه "عقل سرخ"  20 و 21 مهر ساعت 17 به بررسی صفات ویژه امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان اختصاص دارد.
 
 برنامه "آفتاب نیزه‌ها" با موضوع آسیب شناسی اجتماعی عصر عاشورا ، 21 مهر به مدت 180 دقیقه ساعت 12:15 شنیده می‌شود.
 
 برنامه " پرده آخر"به بررسی تئاتر آیینی با محور نمایش های عاشورایی اختصاص دارد كه 23 مهر ساعت 15:00 تقدیم مخاطبان می شود.
 
 برنامه "در بارگاه دوست" 15، 16، 22 و 23 مهر ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه به بررسی دلایل قیام امام حسین (ع) می‌پردازد.
 
  برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" 17 و 19 مهر ساعت 13:30 دقیقه با موضوع فضای مجازی و نقش آن در انحراف عزاداری های ایام محرم با شما همراه می شود.
 
 گفتنی است برنامه "ارغنون" 15 و 16 مهر از ساعت 21 به مدت 60 دقیقه به بررسی موسیقی محرم، نواها و نغمه های عاشورایی می‌پردازد.

رادیو فصلی
 
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه "مقتل خوانی" روایتی از كتاب "فیض الدموع"، نوشته محمد ابراهیم نواب تهرانی ملقب به بدایع‌نگار است كه با اجرای "بهروز رضوی" پخش می شود. ماجرای كتاب با تولد امام حسین (ع) آغاز و با بازگشت كاروان اسرا به مدینه پایان یافته است.  مقتل خوانی فیض الدموع در ایام محرم از 11 مهر ماه از ساعت 18:30 به مدت 20 دقیقه از رادیو صبا پخش می شود.

مستند پیرغلامان:
ویژه برنامه "پیرغلامان" گزارشی است مستند درخصوص زندگی پیرغلامان اهل بیت (ع) كه در آن سعی شده تلاش‎های خالصانه این عزیزان كه در طی زمان طولانی نسبت به بزرگداشت واقعه كربلا و برپایی مجالس عزاداری امام حسین و سوگواری محرم كوشیده اند، عنوان شود. همچنین در این ویژه برنامه بخش هایی از اجراهای پیرغلامان حسینی برای مخاطبان پخش می شود.

"مستند پیرغلامان" در ایام محرم از 15 مهر ماه در ساعت 13:30 به مدت 15 دقیقه تقدیم مخاطبان خواهد شد.

"همسفر" عنوان برنامه ای است كه گروه مسابقات و تفریحات رادیو صبا برای ایام محرم تدارك دیده است. در این برنامه اماكن و شهرهای مذهبی ایران و جهان اسلام بصورت نمایش برای مخاطبان معرفی می‎شود.

این ویژه برنامه به تهیه كنندگی الهه بیات در ایام محرم از روز شنبه 17 مهرماه هر روز ساعت 11:00 به مدت 15 دقیقه از رادیو صبا پخش خواهد شد.

برنامه "ساده و صمیمی" كاری از گروه طنز و سرگرمی رادیو صباست كه در قالب نمایش به زندگی امام حسین(ع) و یاران و اهل بیت ایشان  و حوادث روز عاشورا می پردازد. همچنین در این برنامه اشعار مرتبط با ایام محرم و واقعه عاشورا برای مخاطبان در نظر گرفته شده است.  برنامه " ساده و صمیمی"  به تهیه كنندگی الهه بیات از 15 تا 27 مهرماه در ساعت 07:30 از رادیو صبا تقدیم مخاطبان و عزاداران حسینی می شود.

ویژه برنامه "نفس المهموم" برگرفته از كتاب "نفس المهموم" نوشته  مرحوم حاج شیخ عباس قمی، معروف به محدث قمی كه در مقتل حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نوشته شده و از بهترین و معتبرترین مقاتلی است كه تاكنون به رشته تحریر درآمده است. این برنامه با اجرای بهروز رضوی به مدت یك ساعت در روزهای عاشورا ، تاسوعا و شام غریبان حسینی با عزاداران  همراه می شود.
برنامه "روایت سرخ" به مباحث عاشورایی اختصاص دارد. تحلیل و بررسی ، عوامل زمینه ساز و تبیین نهضت عاشورا از جمله مباحثی است كه در "روایت سرخ" برای مخاطبان و دوستداران اباعبدالحسین(ع) روایت خواهد شد.

این ویژه برنامه در ایام محرم از روز شنبه 17 مهر  در ساعت 11:15 دقیقه از رادیو صبا شنیده می شود.
 
علاقه مندان به حوزه شعر و ادب می توانند هر روز در ایام محرم برنامه "پیمانه های سرخ عاشورایی" را در ساعت 06:30 به مدت 15 دقیقه و برنامه" طنین خون خدا" را در ساعت 11:30 به مدت 10 دقیقه دنبال كنند.
 
برنامه "كوچه باغ صبا" در ایام محرم ،حكایت های عاشورایی را برای مخاطبان روایت می كند. برنامه "كوچه باغ صبا" در روزهای 15 و 16 مهر در ساعت 09:45 و از 24 تا 27 مهر در ساعت 15:00 به مدت 15 دقیقه پخش می شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار