پایگاه اینترنتی منامه پست در گزارشی به بررسی شرایط اقتصادی نابسامان عربستان سعودی پرداخت.

منامه پست: عربستان در شرایط ریاضت اقتصادی بی‌سابقه‌ای قرار دارد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی منامه پست نوشت: ملک سلمان، پادشاه عربستان در یک فرمان پادشاهی، دستور کاهش حقوق و مزایای وزرا و اعضای مجلس شورا را صادر کرد. اواسط ماه جاری و زمانی که عربستان در جنگ خود علیه یمن سر دوراهی قرار گرفته بود، شورای وزیران هم طی بخشنامه ای کاهش حقوق کارمندان را اعلام کرد.

 آمار و ارقام نشان می دهد حقوق کارمندان بخش دولتی در عربستان سعودی، پنجاه درصد از بودجه دولت را به خود اختصاص می دهد در حالی که واردات این کشور که بزرگ ترین صادرکننده نفت است در حال کاهش مستمر است.

کاهش قیمت نفت خام به کمتر از پنجاه دلار در هر بشکه نیز باعث شد سال گذشته عربستان با کسری بودجه شدیدی همراه شود که به رقم نود و هشت میلیارد دلار رسید. همین کسری بودجه، دولت عربستان را بر آن داشت تا یارانه دولتی برق و آب و انرژی را در ماه دسامبر گذشته کاهش دهد.

انگیزه های اقدامات پیاپی در ریاضت اقتصادی از سوی دولت سعودی فقط به کاهش واردات و قیمت نفت مربوط نمی شود بلکه بخش عمده آن به مشغول بودن عربستان در جبهه های جنگ در منطقه مربوط است.

هزینه های عملیات نظامی در ائتلاف عربی به رهبری عربستان و جنگ بیش از یک ساله در یمن به اضافه دخالت در درگیری های سوریه باعث شد بودجه این کشور به دلیل افزایش خرید سلاح به شدت کاهش یابد.

از سوی دیگر ارتش و کمیته های مردمی یمن از ادامه دفاع از اراضی خود خبر می دهند در حالی که ریاض در اجرای اهداف خود در یمن با مشکلات زیادی روبروست و آمریکا و انگلیس از برخی تعهدات نظامی و ژئواستراتژیک خود هم زمان با رسیدن موشک های بالستیک به عمق طائف و أبها عقب نشینی کرده اند که این خود تغییر نمایشی واضحی به شمار می آید.

احمد العبادی، کارشناس اقتصادی سعودی نیز درباره خطر ادامه جنگ علیه یمن هشدار داده و ادامه آن را موجب نابودی عربستان برشمرد.

وی در نشست های مطبوعاتی مختلف بر اختلال بودجه عربستان و عدم توازن هزینه ها و درآمدها تاکید کرده است.

انتهای پیام/

   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار