فسفر سفید؛ هدیه مرگبار آمریکا به عربستان برای جنگ یمن

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد عربستان از "فسفر سفید" علیه غیرنظامیان یمن استفاده می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت خبری «سُلان،» واشینگتن پست هفته پیش گزارش داد عربستان سعودی از یک ماده شیمیایی خطرناک به نام "فسفر سفید" در جنگ یمن استفاده می‌کند که از سوی آمریکا در اختیار آن قرار گرفته است. به دنبال انتشار این گزارش، یک مقام دولتی آمریکا نیز فروش فسفر سفید به عربستان را تایید کرد. 

فسفر سفید در یک کابرد ایمن می‌تواند در مناطق جنگی یا در رزمایش‌ها برای ایجاد دود و ارسال پیام به نیروهای خودی مورد استفاده قرار گیرد؛ اما اگر از آن به عنوان سلاح استفاده شود، می‌تواند سوختگی‌های بسیار شدیدی بر روی سطح پوست ایجاد کند. علاوه بر این، آتش‌سوزی‌های ناشی از احتراق فسفر سفید را نمی‌توان با آب خاموش کرد و همین مسئله باعث افزایش خسارت‌های آن می‌شود.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگار «سلان» درباره صحت تصاویر و گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی درمورد استفاده عربستان از فسفر سفید در جنگ یمن گفت: دولت آمریکا از وجود چنین گزارش‌هایی آگاه است و در حال حاضر، مشغول بررسی صحت و سقم آنهاست.

وی در ادامه تصریح کرد آمریکا و عربستان همکاری امنیتی دیرینه‌ای دارند و در راستای این همکاری، آمریکا در گذشته تجهیزات جنگی و مهماتی را در اختیار عربستان قرار داده است که برخی از آنها حاوی فسفر سفید هستند. وی اضافه کرد هدف از ساخت مهماتِ حاوی فسفر سفید، مشخص کردن اهداف در تاریکی شب یا ایجاد دود برای پنهان کردن تحرکات نیروهای خودی از دید دشمن است و استفاده از آنها در کاربردهایی غیر از این خارج از تعهدات بین‌المللی است.

«کریستوفر شروود» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در گفتگو با خبرنگار «سلان» تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که آمریکا از خریداران تسلیحات خود انتظار دارد در چارچوب قوانین و هنجارهای بین‌المللی و طبق شرایطی که این کشور تعیین می‌کند از آنها استفاده کنند. 

با این حال، گزارش واشینگتن پست و گزارش‌های تصویری متعددی که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند عربستان سعودی و ائتلاف نظامی آن برخلاف عرف بین‌المللی از فسفر سفید استفاده‌های مرگبار کرده و در مناطق غیرنظامی آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. 

«مارک هیزنای» مدیر بخش تسلیحات سازمان دیدبان حقوق بشر نیز با استناد به تصاویر منتشرشده از جنگ یمن، ضمن تایید این تصاویر، استفاده عربستان از فسفر سفید در حمله به مناطق غیرنظامی یمن را مصداق "جنایت جنگی" و موجب نگرانی نهادهای بین‌المللی خواند. وی در ادامه گفت دیدبان حقوق بشر در حال حاضر مشغول جمع‌آوری مدارک و شواهد کافی درمورد استفاده عربستان از فسفر سفید در مناطق غیرنظامی یمن و ارائه آنها به نهادهای بین‌المللی است.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار