به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ اعتصاب یک روزه کارکنان کمپانی کرهای هیوندای موتور در پی توقفهای چند ساعته کار در کارخانههای هیوندای از ماه ژوییه انجام شد.
اعتصابهای پراکنده از ماه ژوییه به از دست رفتن تولید 114 هزار خودرو به ارزش 2.5 هزار میلیارد وون (2.26 میلیارد لار) منجر شد که بزرگترین ضرر تولید برای خودروساز از نظر ارزش خودروهاست.
کره جنوبی بزرگترین پایگاه تولید هیوندای موتور است و این خودروساز حدود 40 درصد از خودروهایی که سال گذشته در سراسر جهان فروخت را در کارخانههای کرهای تولید کرده بود.
کارشناسان معتقدند اعتصاب امسال طولانیتر از سطح انتظار شده و ممکن است درآمد سه ماهه سوم هیوندای موتور کمتر از حد انتظار شود.
هیوندای موتور به همراه کیا موتورز پنجمین خودروساز بزرگ جهان است و در بیانیهای اعلام کرد از هر گونه توقف تولید مایوس شده و به همکاری با اتحادیه برای حل این اختلاف ادامه میدهد.
اتحادیه کارکنان هیوندای 48 هزار عضو دارد و ضمن ادامه مذاکرات دستمزد سالانه، قصد دارد تا پایان هفته جاری به اعتصابهای چند ساعته ادامه دهد.
این خودروساز کرهای در تاریخ ۲۹ ساله اتحادیه کارکنانش به جز چهار سال، همه ساله با اعتصاب روبرو شده و معمولا تولید از دست رفته را پس از اتمام اعتصاب جبران کرده است.
اعتصاب در هیوندای موتور به یک سنت سالانه تبدیل شده و به اعتماد سهامداران این شرکت ضربه زده است. اعتصابهای سالانه در حالی برگزار میشود که دستمزد کارخانههای کرهای در میان بالاترین دستمزدهای صنعت خودروسازی جهان قرار دارد.
هیوندای به دلیل رکود در بازار نوظهور و فقدان موفقیت در بهره برداری از تقاضای جهانی قوی برای خودروهای شاسی بلند، در سه ماهه دوم امسال برای دهمین سه ماهه متوالی با کاهش سود روبرو شد.
کارکنان هیوندای موتور در کره جنوبی اواخر ماه گذشته به توافق افزایش دستمزد که نسبت به توافق سال گذشته ضعیفتر بود، رای مخالف دادند.
انتهای پیام/