انتقاد کمیته چهارجانبه از تداوم شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی

نمایندگان کمیته چهارجانبه بار دیگر فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی را مورد انتقاد قرار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، کمیته چهارجانبه خاورمیانه روز گذشته (جمعه) اسرائیل را به دلیل تداوم فعالیت‌های شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین مورد انتقاد قرار داد. 

نمایندگان این کمیته شامل «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین روز از نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند. آنها در این نشست ضمن ابراز نگرانی شدید از گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین در منطقه C (یکی از مناطق سه‌گانه کرانه باختری) و بیت‌المقدس شرقی، تداوم فعالیت‌های شهرک‌سازی در این مناطق و تخریب خانه‌های فلسطینیان را مانعی بر سر راه صلح و تحقق "راه‌حل دو دولتی" عنوان کردند. 

نمایندگان کمیته چهارجانبه همچنین در این نشست از وخیم‌تر شدن شرایط انسانی در غزه در پی تصمیم اسرائیل برای بستن گذرگاه‌های این منطقه به شدت ابراز نگرانی کردند. 

علاوه بر این، کمیته چهارجانبه در نشست روز گذشته خود با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در بیت المقدس بین نظامیان اسرائیلی و فلسطینیان، خواستار خویشتن‌داری دو طرف برای کاهش تنش‌ها و حفظ جان و مال غیرنظامیان شد. 

کمیته چهارجانبه در ماه ژوئیه نیز با ارائه گزارشی، تداوم پروژه شهرک‌سازی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را تهدیدی جدی برای مذاکرات صلح عنوان کرد.

همچنین ماه گذشته «نیکلای ملادینوف» فرستاده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه در نشست شورای امنیت سازمان ملل، اسرائیل را به دلیل تداوم فعالیت‌های شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطینیان به شدت مورد انتقاد قرار داد.

با این حال، بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر رژیم صهیونیستی – روز پنجشنبه در نطق خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرد آنچه تهدیدی برای روند صلح به شمار می‌رود، فعالیت‌های شهرک‌سازی نیست بلکه امتناع فلسطینیان از به رسمیت شناختن اسرائیل است. 

وی با اذعان به اینکه پروژه شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطینی موضوعی است که باید حل شود، گفت از نظر فلسطینیان، شهرک‌های واقعی، حیفا، یافا و تل‌آویو هستند نه شهرک‌هایی که اسرائیل در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی می‌سازد.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار