رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه با آغاز فصل برداشت سیب درختی از باغات استان ، پیش بینی می کنیم در حدود 668هزار تن سیب درختی در سال زراعی جاری در استان تولید شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه درسال گذشته بیش ازیک میلیون و 200هزار تن سیب از سطح باغات استان برداشت شد ، افزود : امسال با وجود سرمازدگی بهاره و سال آوری ژنتیکی این محصول برآورد می کنیم شاهد کاهش 599 هزار تنی تولید سیب نسبت به سال گذشته در استان باشیم و در حال حاضر ده درصد محصول از باغات استان برداشت شده است.

کریم زاده تصریح کرد: سطح کشت باغات بارور سیب در آذربایجان غربی در حدود 60 هزار و 616 هکتار می باشد که میانگین تولید این محصول در استان 23تن در هکتار است .

وی اظهارکرد: استان آذربایجان غربی در حال حاضر از لحاظ مقدار کشت و تولید سیب درختی ، رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است .

این مسئول با بیان اینکه سیب از مهمترین محصولات باغی آذربایجان غربی است ، اضافه کرد : باغ های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد ولی ارومیه با اختصاص حدود 45 درصد از این باغ ها در رتبه اول و شهرهای سلماس ، مهاباد ، اشنویه ، نقده و میاندوآب در ردیفهای بعدی قرار دارند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، مشکل بازار پس از تولید را چالش بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد که همه ساله با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات از جمله سیب شاهد آن هستیم .

وی، پائین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پائین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول را از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی که با آن مواجه هستند ، برشمرد .

کریم زاده افزود: سالانه نزدیک به 650 هزارتن از محصول به صورت تازه خوری مصرف و یا در سردخانه های استان ذخیره سازی می شود که برای فروش روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می گردد و بقیه جذب کارخانجات صنایع تبدیلی می شود .

وی با اشاره به این مطلب که ارقام غالب محصول سیب منطقه ازارقام سیب‌های زرد و قرمز لبنانی موسوم به گُلدِن و رِد دِلیشز می باشد، اضافه کرد : مابقی را ارقام تابستانه و ارقام خارجی از جمله گرانی اسمیت، رد استارکینگ ، گالا و دلباراستیول تشکیل می دهد .

کریم زاده همچنین خاطر نشان کرد: برای ساماندهی وضعیت سیب درختی صنعتی کنار جاده ها امسال از دپو و جمع آوری سیب در کنار جاده ها با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط، توسط نیروی انتظامی جلوگیری خواهد شد تا محصول به صورت مستقیم و بهداشتی از باغ به سوی کارخانجات صنایع تبدیلی حمل شود .

در حال حاضر با توجه به اینکه سالانه 30 تا 35 درصد محصول سیب تولیدی استان در کارخانجات صنایع تبدیلی و کنسانتره مصرف می شود باید ساماندهی وضعیت سیبهای صنعتی را در اولویت کاری خود قرار دهیم تا محصول به صورت بهداشتی بعد از بسته بندی صنایع تبدیلی به دست مصرف کننده برسد .

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبات جلسات قبلی کمیته سیب استان در صورت تقاضای بیش از ظرفیت کارخانه ها و عدم تحویل محصول از سوی آنها سیب به صورت امانی در سردخانه ها ذخیره سازی خواهد شد ، ظرفیت سردخانه های استان بیش از 700 هزار تن است .

معمولا برداشت سیب پائیزه در استان همه ساله از اواخر شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهر ماه به طول می انجامد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.