تاکنون تعدادی از فروشگاههای اینترنتی بزرگ دنيا، نمونههای آزمایشی از ربات پرندهی حمل کالای خود را معرفی کرده و قوانین مربوط به پرواز این رباتها در فضای شهری در بسیاری از کشورها در حال تدوین است؛ اما دیجیکالا تصمیم گرفت که بهجای خريد يک ربات آماده يا حتی سفارش ساختن آن به تولیدكنندههای خارجی، به توانمندی نخبگان رباتيک کشور اعتماد کرده و از همهی ظرفیتهای موجود استفاده کند. با همین رویکرد، دیجیکالا اقدام به برگزاری نخستین مسابقهی «رباتهای پرندهی حمل کالا» کرد. مسابقهای که حضور تیمهایی از۲۰ استان سراسر کشور آن را تبدیل به یک رویداد ملی نمود.
پس از انجام پیش مسابقه و ارزیابی میدانی رباتها، سرانجام روز یکشنبه، بیست و هشتم شهریورماه، مسابقهی نهایی میان رباتهای پرندهی حمل کالا در پارک فناوری پردیس برگزار شد و تیمهای راهیافته به مرحلهی نهایی با یکدیگر به رقابت پرداختند. مأموریت آنها حمل بستهی دو کیلویی دیجیکالا تا نقطۀ مقصد و با عبور از موانع بهصورت کاملاً هوشمند و خودکار بود. تیمها توانستند بخشهای مختلفی از این مأموریت را با موفقیت انجام دهند.
در پایان رویداد، دادهها و مستندات توسط شورای علمی مسابقه جمعآوری و بررسی شده و نتایج آن در همین هفته و پس از ارزیابی عملکرد تیمها مطابق با قوانین تعیینشده، اعلام خواهد شد. بهمحض اعلام نتایج از سوی شورای محترم علمی، اخبار آن از رسانهی آنلاین دیجیکالامگ به اطلاع علاقهمندان خواهد رسید.
هدف دیجیکالا از برگزاری این مسابقه که برای اولین بار با این سطح از استانداردها و بر اساس مدل نوآوری باز برگزار شد، شناخت پتانسیل و توانمندیِ حرفهای و رفتاری متخصصان بود که این امکان را به دیجیکالا میداد تا بتواند درک درستی از فاصلهی خود با عملی شدن رویایش به دست آورده و توانایی فنی و اجرایی خود و شرکتکنندگان را محک بزند. این رویداد نشان داد که دیجیکالا و خانوادهی بزرگ علاقهمندان به نوآوری، در تعقیب رویاهایشان باکی از دشواریهای اولین بودن ندارند.