نخست‌وزیر عراق در مصاحبه اختصاصی با شبکه بی‌بی‌سی به موضوع عملیات آزادسازی موصل پرداخت.

حیدر العبادی: موصل را به راحتی آزاد خواهیم کرد/ در رابطه با اوضاع سوریه بسیار نگران هستم
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "حیدر العبادی،" نخست وزیر عراق در گفتگوی اختصاصی با شبکه بی بی سی تأکید کرد: موصل را به راحتی آزاد خواهیم ساخت، اما در ارتباط با آماده‌سازی نیروها، فرض را بر این گذاشته‌ایم که نبردی بسیار سخت پیش روی خواهیم داشت. 

مجری این شبکه ابتدا گفت: هرچند تا کنون سوریه موضوع اصلی مباحث در مجمع عمومی سازمان ملل بوده است، قدرت‌های جهانی همچنین به نبرد قریب‌الوقوع در عراق برای بازپس‌گیری شهر موصل از گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش توجه دارند. موصل آخرین شهر بزرگ عراق است که هنوز هم تحت کنترل داعش قرار دارد. 

مجری افزود: مقامات ارتش آمریکا این هفته اعلام کردند بر این باورند که نیروهای عراقی تا ماه آینده آماده‌ی نبرد موصل خواهند بود، ولی در هر صورت، دولت عراق در خصوص زمانبندی این عملیات تصمیم گیری خواهد کرد. 

لیس دوسِت، خبرنگار ارشد امور بین الملل بی بی سی، در ابتدای گفتگوی اختصاصی با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، از وی پرسید؛ آیا به عقیده شما نبرد موصل واقعاً در ماه اکتبر آغاز خواهد شد؟ 

العبادی پاسخ داد: بله، من امیدوارم بتوانیم آن را انجام دهیم. ما در نظر داریم آن را انجام دهیم. من برنامه‌ی زمانبندی شده برای آن دارم و همان را نیز دنبال خواهم کرد. من هیچ اطلاعاتی در این خصوص نخواهم داد، زیرا در نظر دارم داعش را در این خصوص غافلگیر کنم. معمولاً ما پیام‌های متعددی می‌فرستیم و یکی از آن پیام‌ها این است که ما عملیات تهاجمی خود را برای آزادی همه روستاهای مجاور رود دجله، از امروز آغاز کرده‌ایم، تا داعش نتواند مسیرهای تدارکاتی ما را از بغداد به بیجی و از آنجا به موصل، تهدید کند. در حال حاضر، این برای ما ضروری است. از این رو، ما برای آن (آزادی موصل) کاملاً آماده‌ایم. من می‌خواهم اطمینان حاصل کنم که ائتلاف بین‌المللی نیز آماده کمک رسانی به ما - هر زمان که به آن نیاز پیدا کنیم - باشد. 

لیس دوسِت: آیا آن (ائتلاف بین‌المللی) هنوز آماده نیست؟ 

العبادی: آنان به ما می‌گویند که آن (کمک‌های مورد نیاز ما) احتمالاً ظرف چند روز آینده آماده خواهد شد، اما اکثر چیزها در حال حاضر سر و سامان داده شده است و امیدواریم طی چند هفته‌ی آتی، آماده باشیم. 

خبرنگار: شما از حمله به گروه به اصطلاح «دولت اسلامی» (داعش) در بخش‌هایی از موصل که این گروه در میان غیرنظامیان جایگیر شده، چقدر بیم دارید؟ 

العبادی: پیشتر به ما گفته شده بود که (بازپس‌گیری) فلوجه از عملیات بازپس‌گیری موصل دشوارتر خواهد بود. برخی در آن زمان به ما توصیه می‌کردند که فلوجه را فعلاً رها کنید و آزادسازی آن را به آخر موکول کنید. این در حالی است که آزادسازی شهر فلوجه برای ما فقط سه هفته طول کشید و داعش نیز متحمل تلفاتی سنگین شد؛ داعش (در فلوجه) ناگهان از هم فروپاشید. ما انتظار همین را (در موصل) داریم. 

خبرنگار: اما باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، گفته است که نبرد برای موصل دشوار و چالش برانگیز خواهد بود و شما برای این کار به منابع (مختلف) نیاز خواهید داشت. این در حالی است که گویی این کار برای شما ساده به‌نظر می‌رسد. 

العبادی: خب، این جنگ روانی است. 

خبرنگار: از همین رو، شما وانمود می‌کنید که آن آسان خواهد بود و این در حالی است که در اعماق قلب خود می‌دانید که آن ممکن است بزرگترین و خونبارترین نبرد برای نیروهای شما باشد. 

العبادی: دو مسئله‌ی متضاد اینجا وجود دارد. من بر این عقیده‌ام که آن آسان خواهد بود، اما برای آماده‌سازی نیروهای‌مان، باید فرض کنم که بسیار دشوار خواهد بود. از اینرو، من شرایط را برای جنگی بسیار سخت در موصل آماده می‌کنم. اما، واقعیت مطلب این است که ما از طریق پیام‌هایی که از درون آن شهر (موصل) از طریق افرادی که با ما همکاری می‌کنند، دریافت می‌کنیم، متوجه شده‌ایم که مردم، آماده‌ی انجام کارها (ی مختلف) اینجا و آنجا هستند. از اینرو، من فکر می‌کنم که مردم، آماده‌اند و از سوی دیگر، روحیه‌ی داعش بسیار پایین است. جنگجویان خارجی بسیاری در موصل هستند، که اکنون پشتشان به دیوار است (راهِ گریزی ندارند). 

خبرنگار: این فقط یک نبرد نظامی برای نیروهای شما نیست، بلکه نبردی سیاسی و فرقه‌ای است. شما استدلال‌هایی را که علناً مطرح می‌شود می‌دانید، مبنی بر این‌که آیا شبه نظامیان شیعی وارد (شهر) می‌شوند؟ نیروهای کرد کجا خواهند رفت؟ ارتش عراق چطور؟ 

خبرنگار خطاب به حیدر العبادی گفت: آیا شما نگران هستید که قادر نخواهید بود همه را وادار کنید در جهتی یکسان حرکت کنند؟ 

العبادی: برنامه‌ای که من مجوز آن را تقریباً همین دو هفته پیش صادر کردم، کم و بیش نقش همه را تشریح کرده است. منظورم این است که سنی‌ها، کردها، شیعیان و سایر اقلیت‌ها، از جمله مسیحیان و ایزدیان، خواهند بود. این (موصل) شهر آنان است. من نمی‌توانم مانع شرکت کردن آنان در عملیاتی برای آزادی خانه‌های‌شان و شهرهای‌شان شوم و نمی‌توانم آن‌ها را متوقف کنم. من این کار را نمی‌توانم انجام دهم. نقش من این است که به آنان توانایی برای انجام این کار را از طریقی کاملاً سازماندهی شده بدهم، تا تلاش‌های آنان تجمیع و ضمیمه‌ی یکدیگر شود، نه این که همدیگر را خنثی کنند. 

خبرنگار: آیا شما در شرایط کنونی نگران هستید؟ 

العبادی: در حال حاضر، به‌نظر می‌رسد که (این عملیات) در مسیری صحیح در حرکت است. 

خبرنگار: کردها گفته‌اند واقعاً نگرانند که در این نبرد، نقشی که سزوار آن هستند، به آن‌ها داده نشود. 

العبادی: خب، احتمالاً برخی از مردم بر این باورند که به آنان نقش داده نخواهد شد، اما به نظر من، این خوب است، زیرا اگر یک طرف، بر این عقیده باشد که باید تمام نقش‌ها را به‌دست آورده است، این بدان معنا است که آنان نقش دیگران را نیز گرفته‌اند. 

خبرنگار: گفته می‌شود رییس جمهور اوباما تمایل دارد کاخ سفید را در حالی ترک کند که داعش دیگر هیچ سرزمینی را در عراق و سوریه در اختیار نداشته باشد. آیا دستیابی به این هدف، امکان پذیر است؟ 

العبادی: خب، در عراق ما قادر به دستیابی به آن (هدف) هستیم، ولی نمی‌دانم که آیا بقیه‌ی دنیا قادرند در سوریه نیز به همین هدف دست پیدا کنند. من در رابطه با اوضاع سوریه بسیار نگران هستم. بخش شرقی سوریه هنوز هم در دست داعش و سایر سازمان‌های تروریستی است. آنان با عراق هم‌مرز هستند. ما در حال حرکت برای نگهداری (حفاظت) از مرز خود با سوریه هستیم، اما اتفاق بعدی در آن سوی مرز (در درون سوریه) چه خواهد بود؟ به نظر من، این مسئولیت جهان است. ما در حال گفتگو با همه هستیم و از آنان می‌خواهیم که لطفاً مشکل سوریه را حل کنید. حل و فصل اوضاع سوریه بسیار حائز اهمیت است.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
نیروهای عراقی مثل ایران بعد آزادی موصل باید به یمن وسوریه کمک کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
لعنت بر کدخدای جنایتکار. مظلوم کش. وطرفدارانش
Canada
ناشناس
۲۳:۰۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
ومكروا و مكرالله فالله خيروًماكرين
اميدوارم بحق پنج تن ال عبا، داعش دامن اسراييل وامريكارو بگيره و همشون نابود بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
داعش یا هر گروهک تروریستی دیگری مردم را اگر حایل قرار نمی داد، فقط در عرض بیست دقیقه نابود می شدند. لعنت بر آل سعود و اربابش آمریکای جنایتکار که این بوم رنگ شوم در حال حرکت به سوی خودشان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
به امید نابودی داعش و حامیان آنان.
آخرین اخبار