مشاور وزیر امور خارجه گفت: طرفی که بیشترین منفعت را از جنگ منطقه می‌برد، رژیم صهیونیستی است.

"حسین شیخ‌الاسلام" مشاور وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تردیدهایی که در رابطه با آتش بس با سوریه وجود دارد اظهارداشت: طبیعی است ایران از هر آتش‌بسی در سوریه که از خون‌ریزی، تخریب، کشتار و آوارگی مردم سوریه جلوگیری کند استقبال می‌کند و این آتش‌بس عناصر تروریست را از عناصر دیگر جدا می‌کند.

مشاور وزیر امور خارجه ادامه داد: مشکل آتش‌بس این است که ما به آمریکایی ها بی‌اعتمادیم این آتش‌بس به ضرر اسرائیل است که چون کسی که بیشترین منفعت را از این بحران و درگیری مسلمانان با یکدیگر می‌برد رژیم صهیونیستی است؛ چون رژیم صهیونیستی از نظر راهبردی تضعیف قدرت مسلمانان را به نفع خودش می‌داند به همین دلیل سعی می‌کند آتش‌بس را بهم بزند.

وی با عنوان اینکه رژیم صهیونیستی با دادن امکانات به تروریست‌های مسلح و تبلیغاتی که در این زمینه می‌کند افزود: اینکه رژیم صهیونیستی با تروریست‌ها ارتباط داشته و به آنها کمک اطلاعاتی می‌کند گواه این است که می‌خواهد تروریست‌هایی که از این آتش‌بس لطمه می‌بینند امیدوار به برهم زدن آتش‌بس شوند.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: حملاتی که تا کنون چندین بار در جهت نقض آتش‌بس در سوریه انجام شده به نفع داعش و تروریست‌های مسلح در سوریه است و این حملات به تعدد در عراق و نمونه‌ بارزش در دیرالزور سوریه اتفاق افتاده است که تعداد زیادی از سربازان ارتش سوریه را بمباران کرده و تعدادی از آنها شهید یا زخمی شدند که برای خارج کردن آنها از حالت عملیاتی است و این حملات با هجوم این تروریست‌ها برای گرفتن کنترل فرودگاه دیرالزور ونقاط راهبردی در این استان شده است که منطقه‌ای حیاتی برای پشتیبانی از نیروهای دولتی در دیرالزور هستند  که موفق نشده‌اند.

مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به نیروهایی که آتش‌بس را به ضرر خودشان می‌بینند گفت: داعش، فتح‌الشام  آن ها هم بعضی از گروه‌هایی که منافع خارجی را ترجیح می‌دهند به این دلیل که از خارجی‌ها پول می‌گیرند و از منافع خودشان مثل احرار الشام، جیش‌الاسلام با آتش‌بس مخالفند.

شیخ‌الاسلام به عنوان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند سندهای توافق منتشر شود عنوان داشت: به این دلیل که به نفع خودشان نمی‌دانند و در داخل آمریکا اختلاف نظر بین جناح‌های تندرو و وابسته به کارخانه‌های اسلحه سازی که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و جمهوری خواهان اختلاف نظراست.

مشاور وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا "خان طومان" دیگری اتفاق خواهد افتاد عنوان داشت: ما به اندازه کافی تجربه داریم و اجازه نمی‌دهیم که خان تومان دیگری اتفاق بیفتد و حواسمان جمع است. قرار شد در کاستلو عقب‌نشینی صورت بگیرد و نیروهایی که اسلحه سبک در اختیار دارند تا 500 متر جاده اسلحه سنگین به 3.5 کیلومتری جاده منتقل شود و دولت سوریه این کار را انجام داد ولی معارضین به این توافق پایبند نبوده و دولت سوریه مجدد به جای خود بازگشت ما به خان تومان توجه داریم و اجازه تکرار شدن "خان طومان 2 " را نمی‌دهیم.

شیخ‌الاسلام با اشاره به دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه به ونزوئلا افزود: ما رئیس جنبش عدم تعهد بودیم و این جنبش بعد از مجمع عمومی سازمان ملل بزرگترین گردهمایی است موقعیت ما در منطقه در جنبش عدم تعهد و صحنه بین‌الملل فرصت بسیار خوبی است رئیس جمهور وزیر امور خارجه با همتایان خودشان تبادل نظر کنند و این کار بسیار خوب و پسندیده‌ای است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار