به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح ملی ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه در آستانه هفته دولت امسال از پوسته پایلوت خارج و وارد مرحله تجاری شد.
مشترکان کلیه اپراتورهای تلفن همراه به جز تالیا قادر خواهند بود تا سیمکارت فعلیشان (شماره فعال) را به هر اپراتوری که علاقهمند باشند، برده و از خدمات مورد نظرشان بهرهمند شوند.
طرح ملی MNP امکان حفظ نامبر در اپراتورهای مختلف را میدهد و تخصیص منابع شمارهها را بهبود میبخشد.
از سوی دیگر منجر به شکلگیری رقابت بین اپراتورهای موبایل بر سر ارائه خدمات باکیفیت میشود. اپراتورها برای حفظ مشترکان خود باید سرویسهای باکیفیت و قیمت جذاب ارائه کنند در غیر این صورت ریسک رقابتی آنها بالا رفته و محکوم به شکست خواهند بود.
اما با توجه به اینکه اجرای هر طرحی در ابتدای امر ممکن است با چالشها و مشکلاتی مواجه باشد، در ارتباط با MNP هم مواردی مطرح بود که طی گزارشهایی جداگانه به آن پرداخته شد.
یکی از مواردی که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، نگرانی پراکنی ترابردپذیری برای خارجیهایی است که مقصد تماسهایشان ایران بوده و به زبان فارسی هم تسلطی ندارند.
در سرویس ترابرد شماره تلفن همراه، هزینههای تماس و برقراری ارتباط براساس تعرفههای اپراتور پذیرا یا مقصد محاسبه میشود و لذا رگولاتوری اپراتورها را مکلف کرده تا جهت آگاهسازی مشترکان از تماسهای درون و برون شبکه، پیامی را منتشر کنند.
در حال حاضر تمهیداتی در نظر گرفته شده تا مشترک تماس گیرنده در حین تماس، از طریق اپراتور نسبت به این موضوع مطلع شود.
به این شکل که اگر شماره تماس گرفته شده ترابرد شده باشد، به شخص تماس گیرنده در همان تماس اطلاعرسانی خواهد شد.
اکنون اگر با مشترکی که ترابرد کرده است تماس بگیرید، متوجه پیامی با این مضمون میشوید "مشترک مورد نظر شما به اپراتور دیگری ترابرد کرده است. مبلغ مکامله با ایشان به صورت برون شبکه محاسبه خواهد شد".
درست است که این پیام برای فارسی زبانان، مفهوم به نظر میرسد و در حین تماس متوجه میشوند که تماسشان برون یا درون شبکه محاسبه میشود اما اگر فردی خارجی پشت خط معطل باشد، ممکن است دچار نگرانی شود.
شاید در ابتدا گمان کنند تماسشان اشتباها به کشور دیگری وصل شده یا مخاطب مورد نظرشان بدون اطلاع به کشور دیگری سفر کرده که هزینه رومینگ متفاوتی دارد.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/