رئیس انجمن آترواسکلروز ایران مشکلات قلبی و عروقی، سکته مغزی، سوانح رانندگی، افسردگی های بزرگ و عارضه های کلیوی را به ترتیب در صدر بیماری های غیرواگیر مرگبار عنوان کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر مسعود قاسمی با بیان این مطلب گفت: نیمی از مرگ و میرهای دنیا ناشی از بیماری های غیرواگیر است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۶۰درصد برسد. سهم کشورهای توسعه یافته از این مرگ و میرها ۲۰درصد و کشورهای درحال توسعه ۸۰ردرصد برآورد می شود و متاسفانه در کشور ما ۷۵ درصد بار بیماری ها غیرواگیر است.
 
رئیس هجدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق عوامل افزایش این بیماری ها را ناشی از جنسیت، عوامل روانی و اجتماعی، تغذیه، اضافه وزن و چاقی، افزایش فشار خون شریانی، افزایش چربی خون، بیماری های وراثتی و میزان آگاهی های اجتماعی از بیماری های قلب و عروق دانست و اظهار داشت: براساس استانداردهای متمرکز فعلی بیماری های ناشی از کاهش خونرسانی به عضله قلب ، کمردرد، سوانح جاده ای، افسردگی و سکته مغزی بالاتری بار بیماری های غیرواگیر دارای مرگ و میر جهان پس از سال ۲۰۱۰ میلادی را به خود اختصاص داده اند.
 
وی در عین حال خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی و هزینه بر بودن فرایندهای مراقبتی و درمانی و همچنین آسیب های روانی و اجتماعی نیز بیماری های قلب و عروق در صدر قرار دارند و پس از آن سرطان ها، دیابت و بیماری های مزمن ریوی قرار می گیرند.   
 
  ۱۷ میلیون نفر قربانی بیماری های قلبی و عروقی
 
بیشترین شیوع بیماری های قلب و عروق در ایران انفارکتوس قلبی ناشی از کاهش خونرسانی به عضله قلب است و بعد از آن سکته مغزی، بیماری های عروق محیطی، نارسایی قلب و بیماری های مادرزادی قلبی قرار دارد و روماتیسم های قلبی نیز در پایین ترین سطح جای می گیرند.    
 
رئیس انجمن آترواسکلروز ایران با بیان این آمار گفت: هر سال در جهان بیش از ۱۷میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی و عروقی فوت می کنند که این میزان ۳۰ درصد تمام مرگ و میرهای جهان را شامل می شود. اگر این روند کاهش قابل توجهی نداشته باشد بی تردید آمار جمعیت دستخوش تغییراتی خواهد شد و بسیاری از کشورها با بحران کاهش جمعیت یا نامتناسب بودن توزیع جمعیت مواجه می شوند.
 
دکتر  قاسمی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۸ میلیون نفر به دلیل انفارکتوس قلبی فوت می کنند و پس از آن دیابت جای دارد؛ فقط در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰ درصد مرگ و میرها ناشی از دیابت بوده و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ این بیماری به جایگاه هفتم مرگ و میرهای بشر نزدیک شود. مطالعات علمی ثابت کرده است ۵۰ درصد دیابتی ها به سبب عارضه کاردیوواسکولار فوت می کنند.
 
  ۱۵ میلیون ایرانی چربی خون بالا دارند
 
 به گفته رئیس هجدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق تنها در شهرتهران میزان متوسط کلسترول ۲۱۰میلی گرم ارزیابی شده و این در حالی است که زنان بیش از مردان به آن مبتلا هستند و در مقابل آقایان تری گلیسیرید بالاتری دارند.
 
دکتر قاسمی با اشاره به بالابودن شیوع سندروم متابولیک در جوامع شهری گفت: این مساله می تواند به افزایش قند، چربی خون و چربی دورشکمی منجر شود. براساس مطالعات بین المللی در سال ۲۰۰۷ حدود ۳۶درصد جمعیت افراد ۲۵تا۶۴ سال کشور به سندروم متابولیک مبتلا بودند در حالی که از سال ۲۰۱۱ این رقم به حدود ۵۳ درصد افزایش یافت است.   
 
او افزود: طی سالهای اخیر آگاهی های اجتماعی، استفاده از داروهای نسل جدید و بهبود استاندارد فرآورده های خوراکی به ویژه روغن های هیدروژنه ترانس سبب کاهش چربی خون ایرانیان شد، از این رو باید برای کاهش هرچه بیشتر کلسترول و چربی خون تغییر الگوی مصرف غذا در منزل را جدی بگیریم. هم اینک نیمی از جمیعت کشور دچار عدم تناسب مصرف و دریافت انرژی و در نتیجه افزایش قطر چربی دور شکم هستند. این مسئله به روشنی ثابت می کند فعالیت های جسمانی و تحرک در جامعه کاهش یافته است.   
 
رئیس انجمن آترواسکلروز ایران اضافه کرد: از کل جمعیت کشور در حال حاضر ۳۹ درصد فشار خون، ۲۵ درصد قند خون و ۳۷ درصد چربی خون بالا دارند اما مطالعات نشان می دهد روند هر سه مورد در کشورهای توسعه یافته روبه کاهش است. به گفته دکتر قاسمی ۱۵میلیون نفر در ایران باید چربی خون خود را اصلاح کنند ،زیرا در غیر این صورت با آمار وحشتناکی مواجه می شویم. هم اینک فقط ۲میلیون نفر از جمعیت ۱۴درصدی هموطنان مبتلا به چربی خون بالا برای درمان از دارو استفاده می کنند. بر همین اساس ۸ میلیون نفر نیز با دیابت تیپ۲ مواجه اند که به نظر می رسد فقط ۵/۲ میلیون نفر بطور صحیح تحت درمان قرار گرفته اند.
 
این متخصص همچنین به فاجعه حال حاضر ایرانیان اشاره کرد و گفت: هر ایرانی روزانه ۱۲گرم نمک مصرف می کند، در حالی که براساس استانداردهای جهانی سرانه مصرف نمک روزانه بین ۱تا۵گرم است. اگر در همین لحظه مصرف نمک را به نصف کاهش دهیم همچنان ۱گرم از ماکزیمم استاندارد جهانی بالاتر هستیم.
 
  ۴۳هزار نفر سالانه به بیماری قلب و عروق دچار می شوند

 
بار اقتصادی درمان بیماری های غیرواگیر از طریق دارو سالانه ۵/۱ میلیارد دلار است وچنانچه الگوهای اجتماعی و زیستی رعایت شود و داروها درست مصرف شوند این هزینه تا ۵ میلیارد دلار افزایش می یابد.
 
رئیس انجمن آترواسکلروز ایران افزود: ۴۰ درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از کاردیوواسکولار و ۲۰درصد مربوط به سکته مغزی است. علاوه بر این باید گفت  روزانه در حدود ۳۰۰ نفر بر اثر عوارض قلبی فوت می کنند در حالی که نسبت این بیماری در زنان و مردان به ترتیب ۵۰ و ۴۰درصد است. در کل کشور ۳۴درصد افراد ۳۵ تا ۷۰ ساله با فشار شریانی مواجه هستند و در تهران این آمار به ۳۸درصد می رسد.
 
دکتر قاسمی سیگار و قلیان را عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی دانست و در عین حال توضیح داد: حدود ۴۳هزار نفر سالانه به بیماری قلب و عروق دچار می شوند، علاوه بر آن جمعیت افراد چاق کشور به ۲۵ میلیون نفر رسیده و تعداد مبتلایان به افزایش فشار خون شریانی اکنون از مرز ۱۰ میلیون نفر گذشته است. با عرض تاسف باید اشاره کنم سالانه ۸۳ هزار مورد مرگ و میر به دلیل افزایش فشار خون در ایران اتفاق می افتد.
 
آمارها نشان می دهد ۴۶درصد زنان و مردان ایرانی به دلیل بیماری های غیرواگیر به ویژه عارضه های قلبی عروقی فوت می کنند. پس از آن سرطان ها ۱۳درصد، مشکلات مادر و فرزند ۱۰ درصد، دیابت ۲درصد، بیماری های تنفسی مزمن ۴ درصد، فشار خون بالا ۵درصد، ضایعات ناشی از تصادفات رانندگی ۱۰درصد، بیماری های مادرزادی ۳درصد و سایر عوامل بیماری زای غیرواگیر ۱۱درصد مرگ و میرهای کشور را به خود اختصاص داده است.

منبع:سلامت نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار