کرمانشاه؛

پایان عملیات واکسیناسیون جمعیت دامی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از پایان عملیات واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک پی پی آرخبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛علیرضا امیری  افزود:عملیات واکسیناسیون علیه این بیماری از ابتدای تیرماه آغاز که تا پایان این عملیات تعداد یک میلیون رأس دام شامل (بره، بزغاله و بز، گوسفند) علیه این بیماری  با استفاده از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی  به صورت کاملأ رایگان مایه کوبی شد.


وی با بیان اینکه  48 اکیپ دامپزشکی استان با مراجعه به کانون های قبلی بیماری، حاشیه مناطق حفاظت شده حیات وحش و مناطق با جمعیت بالای دامی به مایه کوبی دام ها پرداختند گفت:سال گذشته 460 هزار رأس دام سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شد که امسال واکسیناسیون به صورت فراگیرتر انجام شد.

این مقام مسئول با اشاره به امنیت طولانی مدت واکسن بیماری پی پی آر ، گفت: انجام یک مرتبه واکسیناسیون در طول عمر اقتصادی برای دام کافی خواهد بود. بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری واگیر دام ها بوده و برای انسان بی خطر است و این بیماری می تواند علاوه بر انتشار در جمعیت دام های اهلی، حیات وحش از جمله(گوزن و آهو) را نیز درگیر کند.

 وی ادامه داد:واکسن کافی برای مایه کوبی دام های استان وجود دارد و چنانچه در منطقه ای این اقدام صورت نگرفته دامداران می توانند به نزدیکترین شبکه دامپزشکی در استان مراجعه کنند.

امیری از جمله علائم این بیماری ابتدا شروع تب و سپس آبریزش دهان، بینی، چشم و گاهی اوقات زخم داخل دهان عنوان کرد و گفت: این بیماری از مهمترین بیماری های دامی بوده و به صورت سریع در جمعیت دامی انتشار پیدا می کند و با توجه به اینکه با اسهال همراه خواهد بود دام مبتلا بسیار لاغر شده و علاوه بر این دستگاه تنفسی دام را نیز درگیر می کند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.