مدیر جهاد کشاورزی گناباد از تولید ۳ هزار تن پسته طی امسال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ علیرضا حسین زاده مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: در منطقه پنج رقم پسته بادامی (سفیدپسته)، اکبری، احمد آقایی ،کله قوچی و فندقی کشت می‌شود که به طور متوسط در طول سال بیش از ۸۰۰ هکتار به میزان زیر کشت این محصول در شهرستان اضافه می شود.
وی ادامه داد: از کل باغات پسته شهرستان گناباد امسال دو هزار هکتار آن به مرحله باروری رسیده است و بخش زیادی از آن به نوع پسته سفید(بادامی)، اکبری و احمد آقایی اختصاص دارد که  با شرایط آب و هوایی شهرستان بهتر سازگار ی دارند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود سه هزار و ۲۰۰ تن پسته از باغ‌های شهرستان برداشت شد، ولی از آنجایی که پسته به صورت یک سال در میان پربارده می‌باشد، امسال سال پربارده شهرستان گناباد است .
وی گفت: به دلیل خسارت وارده بر اثر تگرگ شدید در گناباد، پیش‌بینی می‌شود امسال سه هزار تن پسته از این باغات برداشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد بیان کرد: ازمجموع حدود هجده هزار و ۸۰۰ هکتار باغ‌های شهرستان گناباد، بیش از پنج هزار و ۷۰۰ هکتار آن به کشت پسته اختصاص دارد.
حسین زاده تصریح کرد: در سطح شهرستان گناباد ۷ ترمینال ضبط پسته فعال است که عملیات فرآوری بهداشتی پسته را در دست اقدام دارند.
وی اظهار کرد: با تغییر کاربری در زمین‌های زراعی گناباد، اکنون پسته به عنوان نخستین محصول کشاورزی شهرستان از نظر سطح کاشت ودرآمد اقتصادی مطرح می‌باشد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد ادامه داد: تغییر در نوع محصولات باغی و زراعی منطقه به تدریج صورت می‌گیرد اما با همکاری کشاورزان این تغییر از شتاب مناسبی برخوردار شده است و تا چند سال آینده بخش عمده زمین‌های کشاورزی از زراعی به محصولات باغی کم مصرف درآب تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه میانگین برداشت پسته در کشور حدود ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است، عنوان کرد: با توصیه کارشناسان جهادکشاورزی و همکاری خوب کشاورزان میزان برداشت در گناباد به بیش از یک تن می‌رسد.
حسین زاده افزود: اگر با کاشت محصولاتی نظیر پسته، عناب و گیاهان داروئی بخصوص گل محمدی در سطح شهرستان به سمت تغییر الگوی کشت و کاشت دقیق و علمی پیش برویم، به طور حتم با بازدهی اقتصادی مطلوب‌تری روبرو خواهیم بود.

انتهای پیام//ف.ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.