مسئول امور آب گناباد و بجستان گفت: برای صرفه جویی در مصرف آب 67 حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای امسال تاکنون در بجستان مسدود شده است.

انسداد 67 حلقه چاه غیر مجاز در بجستانبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ احمد تمامگر در نشست شورای حفاظت منابع آب بجستان افزود: با مسدود شدن این چاهها، سالانه بیش از 700 هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.
وی اضافه برداشت چاههای زیرزمینی را از دیگر مشکلات منابع آب شهرستانهای گناباد و بجستان دانست و گفت: برخی چاهها به طور متوسط سالانه سه هزار ساعت اضافه برداشت دارند.
وی افزود: در حالی که حداکثر برداشت سالانه لازم برای چاههای کشاورزی 6ماه است، در برخی چاهها شاهد 9 الی 10 ماه برداشت آب هستیم.
مسئول امور آب گناباد و بجستان گفت: برای کاهش این مشکل از ابتدای سال جاری کنتورهای حجمی هوشمند به تدریج جایگزین کنتورهای قبلی می شود و برداشت آب بر اساس دبی آب تعریف شده بر روی آنها صورت می گیرد.
تمامگر افزود: با توجه به استمرار معضل خشکسالی میزان شوری آب در چاههای آب شرب و کشاورزی در گناباد و بجستان از 6000 تا 6500 به 19 هزار تا 22 هزار ای سی افزایش یافته است.
وی گفت: این در حالی است که سطح آبهای زیرزمینی در 2 سال گذشته در این شهرستانها 30 سانتیمتر کاهش یافته و این روند با ادامه معضل خشکسالی تشدید شده است.
مسئول امور آب گناباد و بجستان افزود: برخی روستاها خودسرانه برای تقویت قنوات خود به صورت غیر قانونی اقدام به ایجاد سیل بند در مسیر رود خانه ها کرده اند که این امر موجب بروز مشکلاتی برای روستاها می شود.
وی گفت: از مجموع 498 حلقه چاه در گناباد و بجستان 370 حلقه چاه کالیبره (سنجش بر اساس استانداردهای مورد نظر) شده و به دلیل کمبود منابع اعتباری چاههای دیگر کالیبره نشده اند.
شهرستانهای گناباد و بجستان به ترتیب در 287 و 278 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارند.
انتهای پیام// م.م

برچسب ها: انسداد ، چاه ، غیر مجاز ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.