سردار وحیدی:

هدف اصلی دشمن به زانو درآوردن ما از طریق فضای مجازی است

رییس دانشگاه دفاع ملی گفت:ایران در مقابل هدف دشمن که به زانو درآوردن ما از طریق فضای مجازی است، ایستاده است.

برخی‌ها مخالف ساماندهی فضای مجازی هستند
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار احمد وحیدی رییس دانشگاه عالی دفاع ملی در همایش ژئو پلیتیک فضایی سایبر که در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی برگزار شد، اظهار داشت: فضای مجازی در کشور را می‌توان از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد، امروزه برخی‌ها در کشور مخالف ساماندهی فضای مجازی و فیلترینگ هستند چرا که می‌گویند این مسئله مانعی برای آزادی در کشور است.

رئیس دانشگاه عالی دفاعی ملی ادامه داد: فضای مجازی در کشور را می‌توان از لحاظ مدیریت اجتماعی نیز مورد بررسی قرار داد چرا که افراد در فضای مجازی دور هم جمع شده و گروه‌هایی را شکل می‌دهند که بیشتر در سطح خرد است و گاهی هم در سطح کلان، که این امر خود موجب شکل‌گیری مدیریت اجتماعی در کشور می‌شود.

وزیر سابق دفاع افزود: در بحث حقوق شهروندی نیز فضای مجازی محلی است که می‌توان این حقوق را برای شهروندان به بهترین نحو تامین کرد البته فضای سایبری دامنه های گسترده‌ای هم در فضای فرهنگی و هم در فضای ملی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی در مورد بحث ژئوپولیتیک فضای سایبر در کشور نیز تصریح کرد: زمانی که از مسئله ژئوپولیتیک صحبت می‌کنیم یعنی آغشته شدن این کلمه با مفهوم قدرت، البته در نظر برخی‌ها بررسی فضای سایبر در این زمینه راحت نیست چرا که می‌خواهند که همه چیز در سریع‌ترین زمان ممکن در دسترس آنها باشد که نگه داشتن بحث در این سطح کار نسبتا سختی است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی بیان داشت: همگان می‌دانند که اینترنت یکی از بحث‌ها و مسئله اصلی در فضای مجازی است که توسط یک شرکت در آمریکا خدمات آن ارائه می‌شود البته انتقادهایی در این زمینه شده است که چرا ارائه خدمات اینترنت باید در اختیار آمریکایی‌ها باشد و می‌توان کنترل آن را به دست ارگان بین‌المللی سپرد البته خود آمریکایی‌ها نیز در قانون 2016 طرحی را به تصویب رساندند که اگر قرار باشد کسی در ارائه خدمات اینترنتی شریک باشد، باید مورد تایید دولت و مسئولان آمریکایی باشد این موضوع نشان می‌دهد که آنها به دلیل تامین نظام سلطه خود در جهان حساسیت زیادی بر فضای مجازی دارند که البته آن را در قالب امنیت ملی خود مطرح می‌کنند.

وزیر سابق دفاع افزود: متاسفانه در کشور ما با وجود تدابیر مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی فضای مجازی از طرف ایشان، کم کاری‌های زیادی صورت گرفته که این کم کاری‌ها هم از طرف شورای عالی فضای مجازی و هم از طرف سایر نهادها بوده است.

وی با اشاره به این مسئله که ما باید حاکمیت خود بر فضای مجازی را بوجود آوریم، تصریح کرد: عامل حاکمیت یک مفهوم ژئوپولیتیکی است و ما باید ببینیم که چگونه می‌توانیم مرزهای درهم شکسته خود در زمینه فضای مجازی را ترمیم کرده و حاکمیت خود در این فضا را افزایش دهیم.

 رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: همه می‌دانند که امروزه حمله نظامی کاری پرهزینه است و به کار بردن قدرت سیاسی نیز نیازمند به کارگیری هزینه‌های گزافی است اما بزرگترین قدرت پنهانی که امروزه در جهان وجود دارد همین فضای مجازی است که باعث می‌شود خیلی ها تسلیم شوند البته تا کنون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مقابل اعمال قدرت دشمنان ایستاده است اما هدف اصلی آنها به زانو درآوردن ما از طریق فضای مجازی است.

سردار وحیدی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم حاکمیت خود را فراهم کنیم در ابتدا باید زیرساخت‌ها را در فضای مجازی بوجود آوریم و پس از آن نیز باید اتفاقاتی را که در این فضای می‌افتد را بشناسیم تا بتوانیم عقب‌ماندگی را در این زمینه جبران کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار