سرانجام آژانس فضایی اروپا پس از دو سال، موفق به یافتن شهاب نورد گمشده فیلا شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ورج، سرانجام آژانس فضایی اروپا طی عملیاتی با استفاده از فضاپیمای  «رزتا» موفق شد شهاب نورد یا سطح نشین «فیلا» را نزدیک به دو سال بعد از فرود آمدن بر یک ستاره دنباله دار، بیابد.  

تیم پرواز، پس از فرود تاریخی این سطح نشین، تلاش کردند مکان و موقعیت آن را بیابند چرا که ارتباط با فیلا عملا قطع شده بود. اما یک ماه کمتر از پایان ماموریت فضا پیمای رزتا، که در مدار این ستاره دنباله دار در حرکت بود، سرانجام تصویر این شهاب نورد گمشده بر روی شهاب سنگ ثبت شد.

«پارتریک مارتین،» مدیر ماموریت فضاپیمای رزتا در آژانس فضایی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد این کشف برجسته، در پایان جستجویی طولانی و نفس گیر صورت گرفت. رفته رفته به این باور می رسیدیدم که فیلا برای همیشه از دست رفته است. باورمان نمی شود در ساعت های آخر، موفق به اخذ تصویر آن شدیم.

اکنون دلیل مشکل برقراری ارتباط با فیلا مشخص شده است. تصاویر رزتا که در دوم ماه سپتامبر گرفته شده،  نشان می دهد که این سطح نشین، بر روی تکه صخره ای مانند شهاب سنگ قرار گرفته و چون با انرژی خورشیدی کار می کند و در آن موقعیت کاملا سایه، عملا نور خورشید را دریافت نمی کرده است.

تصاویر، مسئله غیرعادی دیگری را نیز نشان می دهند. موقعیت سطح نشین، کمی اریب است و یکی از پایه های آن داخل یک شکاف فرورفته است. این یعنی آنتن سطح نشین عملا به سمت صخره است؛ نه به سمت فضا. به همین دلیل است که این سطح نشین، سیگنال ها را دریافت نمی کرده است.

این سطح نشین در 12 نوامبر سال 2014 پرتاب شد و زوبین هایی که قرار بود کمک کنند تا سطح نشین در جای خود محکم قرار بگیرد، عمل نکردند. این سطح نشین مجبور شد به مدت دو ساعت بیشتر پرواز کند تا به محل مشخص شده برسد و فرود آید.

این شهاب نورد تا سه روز پس از فرود خود، اطلاعات علمی خوبی مخابره می کرد. اما چون از آن به بعد نور کافی خورشید را دریافت نکرد، موفق به شارژ باتری های خود نشد و از کار افتاد.

آژانس فضایی اروپا امیدوار بود با نزدیک شدن این ستاره دنباله دار به خورشید، فیلا نیز موفق به جذب نور بیشتری شود.  

فضاپیمای رزتا در ماه های ژوئن و جولای سال 2015 از فیلا امواجی دریافت کرد اما از آن به بعد دیگر موفق به دریافت امواج نشده بود. اکنون واحد پردازشگر سامانه پشتیبانی الکتریکی فیلا، توسط آژانس فضایی اروپا خاموش شده و غیر قابل استفاده مجدد است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار