معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی از آغاز برداشت چغندر قند از مزارع استان خبر داد و گفت : امسال پيش بيني مي شود در حدود یک میلیون و 800 هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، عبداله فتح اله زاده در جلسه پیگیری مسائل چغندر قند با بیان اینکه آذربايجان غربي يكي از قطب هاي اصلي توليد كننده چغندر قند در کشور می باشد ، اظهارکرد: به دلیل بالابودن نیاز آبی محصول چغندرقند و مشکلات حوزه آبریز دریاچه ارومیه، در سال زراعی جاری در حدود 23 هزار هکتار برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی برای کشت محصول چغندر قند اعلام شده بود که به دلیل مقرون به صرفه بودن کشت این محصول در حدود 7 هزار هکتار نیز به صورت آزاد کار کشت شده است و در مجموع حدود 31 هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است .

فتح اله زاده افزود : با توجه به اینکه معمولا"برداشت چغندرقند از اواخر شهریور ماه آغاز و تا اواخر آذر ماه به طول می انجامد ، از کارخانجات قند استان در خواست داریم تا بر اساس اعلام زمان برداشت و جذب این محصول توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان نسبت به تحویل چغندر قند کشاورزان اقدام نمایند .

وی تصریح کرد : با توجه به نقش فعالیت کارخانجات قند در تولید و اشتغالزایی در منطقه ، ساماندهی و ایجاد تعادل بین تولید و جذب محصول ، از جمله ضروریاتی است که باید به آن توجه اساسی شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان فقط در شهرستانهای تکاب و سردشت چغندر قند کشت نمی شود ، اضافه کرد : بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند در استان مربوط به شهرستانهای پیرانشهر، بوکان ،میاندوآب ،نقده و اشنویه می باشد .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد : دوره برداشت چغندرقند 100 روز بوده و تا دهم دیماه سال جاری کارخانه های قند محصول تولیدی چغندرکارانی که براساس برنامه ابلاغی عقد قرارداد با کارخانجات نموده اند را تحویل خواهند گرفت .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کشت این محصول در سال زراعی جاری بیان کرد: از 5 کارخانه قند موجود در استان انتظار داریم تا در قبال تحویل50 درصد محصول توسط هر یک از پیمانکاران 35 درصد بهاء آن را به پیمانکاران پرداخت کنند و مابقی یک ماه پس از پایان بهره برداری ، کارخانه حداکثر تا 15 دی ماه با پیمانکاران تسویه نمایند.

دارا اضافه کرد : قیمت خرید محصول چغندر قند برای سال جاری درحدود 291 تومان با عیار 16 درصد تعیین شده است .

در این جلسه مقرر گردید تا اتمام تحویل محصول چغندرقند پیمان کارانی که براساس برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی با کارخانه ها عقد قرارداد نموده اند، از تحویل چغندرقند آزادکاران و یا عقد قرارداد خارج از برنامه ابلاغی خودداری به عمل آید.

رعایت حقوق چغندرکاران، تسریع در خرید به موقع محصول چغندرکاران در محدوده زمانی تعیین شده و برنامه ریزی دقیق برای اجرای آن ، دقت در تعیین درصد افت و عیار محصول ، در اولویت قراردادن تحویل محصول چغندر کارانی که طرف قرارداد با کارخانجات استان می باشند از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح و به تصویب اعضای کمیته رسید .

در ادامه این جلسه هر یک از اعضای کمیته چغندر قند استان به بیان مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۵
چرا در جلسات مربوط به برداشت یا هر موضوع مربوط به کشاورزی نماینده کاورزان حضور ندارد؟