مسجد به عنوان مکانی وحدت آفرین با ظرفیتی بالقوه در ارتقای معارف دینی اسلامی و اخلاقی در حفظ و صیانت از خانواده محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در راستای سیاست‌های کلی خانواده مسجد یکی از ارکان مهم تلقی شده است که یکی از حکیمانه ترین تعاریف و توصیفات از مسجد،در کلام معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) هویدا است.

ایشان از مسجد به عنوان سنگر یاد کردند،اساسا سنگر به محدوده و چارچوبی اطلاق می شود که حافظ انسان در میدان جنگ و نبرد است،میدانی که در غوغای هجمه دشمن، صیانت کننده از جان وتن سربازان، مبارزان و جهادگران و افراد مستقر در آن خواهد بود.

با نگاهی گذرا به تاریخ انقلاب اسلامی به روشنی در می یابیم شبکه مساجد کشور یکی از عناصر و مولفه های تعیین کننده در پیروزی انقلاب و سرنگونی رژیم ستم شاهی محسوب می شد.

این کانون فرهنگی،عامل وحدت، تعامل،همگرایی، همصدایی، یکپارچگی، ارشاد و رهنمون محسوب می شود که علاوه بر تقدس خاصی که از لحاظ دینی،اعتقادی و اسلامی دارا است،از منظر اجتماعی و حتی سیاسی نهادی بسیار سازنده و موثر محسوب می شود که تاریخ قریب به یک هزار و چهار صد ساله اسلام نیز حاوی مصادیقی بسیار از ثمر بخشی و اثر بخشی آن است.

بدون تردید بهره مندی از ظرفیت مساجد،می تواند به عنوان عنصری بسیار موثر در تحکیم بنیاد خانواده و انسجام هر چه بیشتر این نهاد اجتماعی نقش آفرینی کند.

نخستین و بارزترین ثمره مسجد و مسجدیان،وحدتی است که در صفوف آن بصورت متحد الشکل مشاهده می شود و با الگوبرداری از این وحدت می توان اجزای خانواده را بصورتی منسجم در جهت اهداف و کارکردهای اساسی آن بسیج کرد.

مسجد،تامین کننده امنیت خانوادگی و اجتماعی

حجت الاسلام سید موسی طباطبائی،محقق و پژوهشگر دینی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح نقش و کارکرد مسجد در حفاظت و صیانت از کانون خانواده اظهار داشت:مسجد محفل و محلی برای علم اندوزی و ارتباط با خداست،ارتباطی که تقویت کننده ارزش های اخلاقی و انسانی و به تبع آن رشد معنویات در انسان خواهد بود.

وی افزود:این مکان مقدس به عنوان جایگاهی برای نمازگزاری مومنان،آثار و برکاتی غیر قابل وصف دارد که بخشی از آن در دوری از منکرات و زشتی ها ظهور و بروز پیدا می کند.

کارشناس حوزه دین و معارف عنوان کرد:برآوردهای آماری موید این امر است که ضریب نفوذ و بروز بزه در اهل مسجد بسیار کمتر و محدودتر از دیگر طیف ها و گروه های اجتماعی است که بنا به دلایل گوناگون از حضور دراین مکان مقدس سر باز می زنند.

وی  افزود:مسجد تامین کننده امنیت اجتماعی و خانوادگی است،امنیتی پایدار که از پیمایش مسیر صحیح و پایبندی به اصول و موزاین دینی و اسلامی و خود پایشی و مراقبت از نفس بصورت مستمر حاصل می شود.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی گفت:مسجد محفلی است که روحیه تعاون،همکاری،صداقت و صمیمیت را تقویت می کند و با سرلوحه قرار دادن چنین ارزش هایی می توان بخش قابل توجهی از آسیب ها و مخاطرات حوزه خانه و خانواده را رفع  و مهار کرد.

عنصر حیا،ضامن سلامت خانواده

یکی از مخاطرات جدی حوزه خانواده به قبح زدایی از منکرات و زدوده شدن حیا از این کانون باز می گردد.

در تشریح و واکاوی آسیب های ماهواره،قبح زدایی و رخت بر بستن حیا از میان اعضای خانواده،از تهدیداتی تبعی این تکنولوژی به شمار می رود که با تشدید و افزایش آن،تار و پود خانواده از هم گسیخته می شود.

کارشناسان معتقدند،قائل بودن به حیا از ثمرات سازنده حضور در مسجد و معاشرت و هم نشینی با مسجدیان است و به واقع این محفل و مکان مقدس،به مثابه عرصه ای است که در زنده نگه داشتن این اصل بسیار مثمر ثمر و تاثیر گذار خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی معتقد است:در شرایطی که جامعه با هجمه عظیم و کثیر فرهنگی شبکه های مجازی،اجتماعی و ماهواره ای مواجه است،مسجد می تواند به مثابه ریسمانی مستحکم،ناجی انسان از این منجلاب مسموم شود.

از ساده زیستی تا تحرک،امید و نشاط افزایی

معصومه رضاپور،کارشناس حوزه دین و معارف و از مبلغات فعال در غرب استان تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح نقش مساجد در حفظ بنیان و کانون خانواده عنوان کرد:تقویت بنیه دینی و اقتصادی،انسان را در برابر بسیاری از ناملایمات،لغزش ها،تهدیدات،واکسینه می کند و مسجد بصورت بالقوه از اماکن دینی،موثر و تعیین کننده در تحقق این امر محسوب می شود.

وی افزود:تحقیقات و مطالعات انجام شده موید این واقعیت است که اساسا خانواده هایی که به مسائل ارزشی و اعتقادی پایبند هستند،یا به تعبیری دیگر،از  پایبندی بیشتری برخوردارند،از گزند بسیاری انحرافات و به تبع آن فروپاشی ها مصون هستند.

رضاپور گفت: پیوند خانواده با مساجد و ارتقای هویت اسلامی و ملی،اشاره ای ظریف، حکیمانه و هوشمندانه است که در  عصر حاضر شاهد طرحی نو از پروژه تخریب فرهنگی دشمن هستیم، ضامن سلامت خانواده و متعاقبا جامعه به عنوان بستری که تک تک خانوارها روح جمعی حاکم بر آن را می سازند و شکل می دهند خواهد بود.

وی افزود: عدالت محوری،ساده زیستی،شور و مشورت،احترام،پرهیز از تجملات و اسراف،تربیت دینی توام با عقلانیت و تفکر،زدودن دل از زنگار زشتی ها و پلیدی ها،نشاط افزایی و طهارت جسم و  جان،از مولفه های اساسی است که مسجد به عنوان کانونی مذهبی،دینی،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی تقویت کننده آن‌ها به شمار می رود و لحاظ کردن چنین ویژگی هایی در ساز وکار و نظام خانه و خانواده از سوی والدین و به تبع آن فرزندان، هدایت خانواده به سر منزل مقصود که همان تعالی انسان و جامعه است را میسر و فراهم می کند.

رضاپور در خاتمه یادآور شد: باید تقویت و ارتقای هرچه بیشتر پیوند خانواده با مساجد به عنوان دستورکاری ویژه از سوی تمامی دستگاه های فرهنگی و رسانه های مکتوب،شنیداری،دیداری،مراکز آموزشی اعم از مدارس،دانشگاه ها مد نظر قرار گیرد که به واقع هر آنچه در این زمینه فعالیت و توفیقات بیشتری حاصل شود،تحکیم خانواده به نحوی شایسته تر و با انسجام افزون تر محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
تنها مطلب و تصویر آرامبخش تو این سایت این خبر بود.
آخرین اخبار