تند باد شدید 4بامداد جمعه، آغاز یک روز خنک و بهاری اما دردسرساز را برای مردم مازندران فراهم کرد ، بحرانی که قویتر از مدیریت های مسئولان بود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازساری، طوفان صبح روز جمعه هر چند ساعتی کوتاه در شهرهای آمل ، ساری ، بابل ، جویبار ، بهشهر ، سوادکوه ، قائمشهر ، نور ، نوشهر ، بندپی ، بابلسر ، فریدونکنار ، چالوس و 174 روستا اتقاف افتاد و به پایان رسید، اما میزان خسارت بیش از انتظار بود.

وقتی وارد بحران زده ترین شهر طوفان زده، قائمشهر می شویم خانه های بدون سقف ، درختان شکسته در خیابان و سیم های پاره شده تیر برق را می بینیم ، تصاویری که اولین فکری که به ذهن خطور می کند ، روی دادن حمله یا جنگ است ، اما حقیقت این است که شهر پس از تند باد جمعه ، آشفته شده است.

ترافیک در شهر سنگین است ، مردم و رانندگان مضطرب ونگران هستند، شاخه های شکسته به جامانده از طوفان بامدادی جمعه هنوز کنار خیابان های اصلی شهر چشم را می آزارد و جمع آوری نشده است. سیم های پاره برق همچنان در گوشه خیابان افتاده است و خطوط ارتباطی شهر و روستاهای حادثه دیده قطع است و سقف بسیاری از خانه ها کنده شده است.

آب منازل بعد از دو روز همچنان قطع است و بعضی نقاط، آب از طریق تانکر توزیع می شود.

برای تسریع در روند امدادرسانی و خدمات رسانی به بحران زدگان ، دیروز جلسه اضطرای نماینده دولت در مازندران و فرستاده رییس جمهور در فرمانداری قائمشهر برگزار شد.

جلسه ای که خبر از جبران خسارت مناطق طوفان زده در مازندران می دهد.

حکایت طوفان ۱۳۰کیلومتری و حال و روز طوفان زده ها

فریدون، نماینده ویژه رئیس جمهور در حاشیه نشست ستاد مدیریت بحران مازندران در قائمشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: بر اساس هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تامین اعتبار مورد نیاز برای بازسازی مناطق طوفان زده ، در کمترین زمان به مردم این مناطق خدمات رسانی می شود.

فریدون افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به برآورد خسارت ناشی از طوفان دیروز به واحدهای مسکونی مازندران است و باید در سریع ترین زمان گزارش خود را در اختیار استانداری قرار دهد تا با جمع بندی و ارسال آن به وزارت کشور ، زمینه طرح آن در هیئت دولت برای تامین بودجه فراهم شود.

وی گفت: خسارت های ناشی از این حادثه در مازندران از محل مصوبات دولت و تسهیلات بانکی جبران می شود.

هنوز آمار درستی از تعداد افراد آسیب ‌دیده از طوفان در اختیار نیست و قائم ‌شهر و بابل به عنوان شهر های بحران زده از طوفان معرفی شدند.

علاوه بر خسارت بر مردم، بازار سیاه ایرانیت و آب معدنی در این شهر ایجاد شد، بسیاری از شیشه‌ها و پنجره‌های واحدهای مسکونی در اثر طوفان شکست، توزیع نایلون از سوی جمعیت هلال احمر بارها و بارها در رسانه‌ ها اعلام می‌‏ شود.

خسارت طوفان به بخش های کشاورزی

حکایت طوفان ۱۳۰کیلومتری و حال و روز طوفان زده ها

بیشترین خسارت طوفان به بخش کشاورزی خطه شمال کشور هزار و 300 میلیارد ریال بوده است.

ربیع فلاح جلودار، استاندارمازندران نیز در حاشیه جلسه ستاد بحران در قائمشهر با بیان اینکه حادثه بامدادجمعه و خرابی ایجاده شده زمینه سود جویی افرادی را در زمینه فروش آب های معدنی و ایرانیت فراهم کرده است گفت: با متخلفان حتی پس از فروش ایرانیت برخورد ونسبت به پلمپ واحد ها اقدام می شود.

فلاح جلودار افزود: طوفان هزار و 300 میلیارد ریال به بخش کشاورزی و 270 میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی مازندران خسارت وارد کرد.

وی گفت: براثر طوفان 881 روستای استان خسارت دیدند و به سقف 4 هزار واحد مسکونی در این مناطق بین 10 تا 100 درصد خسارت وارد شده است.

فلاح جلودار استاندار مازندران افزود: در این حادثه سقف 2 هزار واحد مسکونی شهری نیز بین 10 تا 100 درصد خسارت وارد شد و ایرانیت برای پوشش تمام این واحدهای مسکونی خسارت دیده پیش بینی و درحال توزیع است.

بخشی دیگری خسارت طوفان ، قطع تلفن های ثابت روستایی

سید جواد موسوی مدیرعامل شرکت مخابرات مازندران گفت: در پی وقوع تندباد دو روز گذشته در استان اکنون 30 مرکز تلفن ثابت روستایی در مازندران قطع است.

سید جواد موسوی افزود: قطع تلفن های ثابت و سیار در استان به علت نقص فنی در شرکت مخابرات نبوده است بلکه به علت قطعی برق این اتفاق رخ داده است.

وی گفت: 99 مرکز که به علت قطعی برق دچار مشکل شده بود با برقراری برق و تلاش همکاران و انتقال دیزل های پرتابل این مراکز به 30 مرکز کاهش یافته است و پیش بینی می شود امروز در کوتاه ترین زمان ارتباط تلفنی آن ها برقرار شود.

طوفان، شهرهای شمالی را به مناطق جنگ ‌زده تبدیل کرده است.

حکایت طوفان ۱۳۰کیلومتری و حال و روز طوفان زده ها

سید علی ادیانی ، نماینده مردم قائم‌شهر ، سوادکوه ، سوادکوه شمالی ، سیمرغ و جویبار در مجلس شورای اسلامی بیان اینکه وقوع طوفان و سیل دو روز گذشته در استان مازندران شرایط بسیار ناگواری بوجود آورده است گفت: طوفان شهرهای استان را بیشتر شبیه مناطق جنگ‌زده کرده است.

سید علی ادیانی سرعت حرکت طوفان در شهرهای استان مازندران را بین 90 تا 130 کیلومتر اعلام کرد افزود : طوفان در قائمشهر 130 کیلومتر سرعت داشت که این امر خسارت‌های سنگینی را به بار آورده است.

وی با تاکید براینکه از ساعات آغازین وقوع طوفان مدیران شهرستانی و استانی به خوبی کار کرده‌اند، گفت: حجم خسارات و آسیب‌دیدگی به حدی بالاست که متأسفانه طی ساعات اولیه کمک‌رسانی به سختی انجام شد، در اقدام اولیه خیابان‌های اصلی بازگشایی شد تا خودروهای امدادرسانی بتوانند به راحتی به مأموریت خود بپردازند.

قطعی آب در مناطق شهری و روستایی

حکایت طوفان ۱۳۰کیلومتری و حال و روز طوفان زده ها

بعد از دو روز از حادثه تند باد و برخلاف هشدارهای هواشناسی و آماده باش همه دستگاه های اجرایی

آب برخی از مناطق شهری و روستایی قطع شده است .

قطعی آب سبب ایجاد صف های طولانی برخی از شهروندان برای دریافت آب شده است.

این قطعی آب سبب ایجاد صف در روستای شهید آباد بندپی غربی بابل و در برخی مناطق فریدونکنار شده است.

عملیات آبرسانی بوسیله تانکرهای حمل آب انجام شد و درحال انجام است.

حکایت طوفان ۱۳۰کیلومتری و حال و روز طوفان زده ها

ذبیح الله ذاکری مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: از روز جمعه به دلیل قطعی برق آب آشامیدنی شهرهای نور ، رویان ، محمودآباد ،فریدونکنار ،آمل ،بابل ،بابلسر ،قائمشهر و سیمرغ تاسیسات آبی قطع بود.

وی با بیان اینکه هشدارهای هواشناسی از قبل در باره آمدن تند باد داده شده بود گفت: 17 دیزل در این شهر ها وارد مدار شدتا بخشی از آب مصرفی تامین شود تا وضعیت به حالت عادی برگردد.

28 زخمی و یک فوتی بر اثر وقوع طوفان

محمد سلطان ‌تویه، رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: ۲۸ نفر در شهرستان‌ های قائم‌ شهر، نور و آمل مصدوم شدند.

سلطان ‌تویه افزود: قائم شهر با 17 مصدوم بیشترین خسارت را در مازندران دیده است که پس از انتقال به بیمارستان رازی دو نفر بستری شدند و یک نفر نیز فوت کرد.

وی افزود: این فرد قائم شهری به بالای سقف خانه خود رفته بود که طوفان وی را پرت و پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.

وی گفت: بر اثر طوفان در آمل ۸ نفر زخمی در بیمارستان ۱۷ شهریور آمل و ۳ زخمی در شهرستان نور هم به بیمارستان امام خمینی نور منتقل و به طور سرپایی درمان شدند.

هزار و 300 خانوار مازندرانی در طوفان دچار خسارت شدند

حکایت طوفان ۱۳۰کیلومتری و حال و روز طوفان زده ها

غلامعلی فخاری معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر مازندران گفـت: در پی وزش طوفان شدید و بارش باران صبح 12 شهریور در مازندران جمعیت هلال احمر استان به منظور امدادرسانی به مردم

55تیم عملیاتی ،220 نفر نیروی عملیاتی، 54دستگاه انواع خودرو های امدادی و 8 دستگاه موتور پمپ لجن کش در این حادثه بکار گرفته شد.

وی با بیان اینکه 174 روستا در مازندران از این طوفان آسیب دیدند، افزود: 2هزار و 643 خانوار درگیر این طوفان شده بودند.

معاون امدادو نجات جمعیت هلال احمر مازندران گفت: 14 هزار و 646 کیلوگرم نایلون در مناطق آسیب دیده مازندران توزیع شد و 11 مورد آب منازل تخلیه شد.

فخاری افزود: 219 تخته موکت ،2 عدد چراغ والور ، 505تخته پتو ،2 مورد ست ظروف و2 مورد ست بهداشتی میان آسیب دیدگان توزیع شد.

خسارت 19 اثر تاریخی در توفان اخیر مازندران

دلاور بزرگ نیا، مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گفت: توفان شدید بامداد جمعه در مازندران به مقبره عیسی خندق ساری ، 8 سقا نفار و 5 بقعه امامزاده در استان ، خانه موزه بانو مکرمه قنبری و خانه قدیمی نجفی در بابل ، خانه قدیمی مقصود نیا درآمل ، موزه تاریخ آمل و چشمه عمارت در بهشهر از 30 تا 70 درصد خسارت زد.

بزرگ نیا بیشترین خسارت ها را مربوط به شالوده اصلی این بناها و در برآورد اولیه به میزان حدود یک میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در این حادثه سقف خانه موزه بانو مکرمه قنبری واقع در هریکنده بابل به طور کامل کنده شد و بر اثر آبگرفتگی، نقاشی های ترسیم شده روی دیوار این بانوی هنرمند خسارت دید ، از مسئولان استانی برای ترمیم و مرمت این بناها درخواست همکاری کرد.

خسارت 8 و نیم میلیارد تومانی برق مازندران

برآورد اولیه خسارت طوفان جمعه گذشته در مازندران هشت و نیم میلیارد تومان اعلام شده است.

حکایت طوفان ۱۳۰کیلومتری و حال و روز طوفان زده ها

شهابی ، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: این خسارت شامل شکستگی تیرها ، پارگی سیم ها ، سقوط ترانس و تابلوهای برق می شود.

شهابی در باره آخرین اقدامات انجام شده برای برقراری برق مشترکان مازندرانی گفت: اکنون در مجموع 40 خانه در روستاهای آمل و 100 خانوار در 8 روستای گتاب بابل به علت پراکندگی خانوارها برقشان قطع است که تا ساعت 11 امروز به شبکه وصل خواهند شد.

وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی مازندران هشدارهای لازم درباره رعد و برق و تند باد را داده بود و اما طوفانی با سرعت 130 کیلومتر برساعت را نداده بود گفت:از 410 خط اصلی در ساعات اولیه حادثه 210خط بی برق شده بود.

وی افزود: برای تسریع در روند وصل خط اصلی برق و وارد مدار شدن برق از 6استان متخصصان به مازندران آمدند.

حکایت طوفان ۱۳۰کیلومتری و حال و روز طوفان زده ها

احمدی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه برآورد اولیه خسارت طوفان در مازندران 170 میلیارد تومان تخمین زده شد، گفت: طوفان به تاسیسات زیربنایی ، آب ، برق ، گاز ، تلفن به ویژه به بخش های کشاورزی و دامداری مردم استان در شهرهای قائم شهر ، بابل و آمل خسارت وارد کرد.

وی افزود: این حادثه به 6 هزار واحدمسکونی در روستاها و شهرهای استان خسارت زد.

وی گفت : 9 تن نایلون و ایرانیت بین مردم آسیب دیده در شهرستان های قائم شهر، بابل، آمل، سوادکوه شمالی، محمود آباد و نور توزیع شد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران افزود: 210 خط اصلی برق در استان قطع شد که بعد گذشت ساعت ها با تلاش بی وقفه نیروهای برق منطقه ای مازندران ، گلستان و سمنان برق روستاها و شهرهای بابل ، قائم شهر و آمل وصل شد اما 4 روستای کم جمعیت در بابل ، 3 روستا در آمل و 3 روستا در قائم شهر همچنان برق ندارند.

سحرگاه روز جمعه طوفانی به شدت 130 کیلومتر در ساعت مازندران را در نوردید امیدواریم این طوفان و خسارت های ناشی از آن تلنگر مردم و مسولان باشد تا نقاط حادثه خیز و مشکلات احتمالی را رفع کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.