رییس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران بیان کرد: اصلاع عادات تغذیه و ترویج عادات مناسب بهتر از درمان پس از بروز بیماری است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی و رییس دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ملی تغذیه ایران در افتتاحیه دومین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی تغذیه ایران که صبح امروز در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد،گفت: قسمت عمده توجه در بحث تغذیه روی درمان است در حالیکه پیشگیری بسیار مهم تر است. 

وی نقش متخصصین تغذیه در حوزه سلامت تغذیه ای را بیش از سایر رشته ها دانست و افزود:بهتر است در راستای اصلاح عادات تغذیه ای مناسب و ترویج آن تلاش کنیم تا اینکه  پس از بروز حادثه در پی درمان باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اهمیت به عوارض ناشی از توسعه صنعتی را ضروری خواند و ادامه داد: در صورت عدم توجه به سلامت این حوزه در آینده ای نزدیک با تغییر بیماری ها، هزینه سنگینی بر سیستم بهداشتی تحمیل می شود.

وی با بیان اینکه علت اصلی پیوند کبد، نارسایی مزمن و کبد چرب بوده که منجر به سیروز می شود، یادآور شد: بروز مشکلات کبدی بیشتر ناشی از تغذیه نامناسب و بی تحرکی است که با بی توجهی به پیشگیری، درمان های پر هزینه ای در بر دارد.

در ادامه این مراسم باقر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی وزارت بهداشت، بیماری های غیرواگیر را پدیده مهمی در سلامتی جامعه برشمرد و گفت: سالانه 37 تا 39 میلیون نفر در دنیا به دلیل ابتلا به بیماری های غیرواگیر می میرند. 

وی مرگ های ناشی ازبیماری های غیرواگیر را بیشتر در سن قبل از 70 سالگی دانست و افزود: بیش از 80 درصد این مرگ ها رودرس هستند و تاثیر زیادی در تغییرات اکونومی کشورها دارد.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه های سازمان جهانی بهداشت در راستای مقابله با 4 بیماری اصلی غیر واگیر مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی وفشار خون، تصریح کرد:باتوجه به افزایش امید به زندگی توجه به بیماری های غیرواگیر بیش از پیش اهمیت دارد.

وی در ادامه از کاهش مرگ و میر نوزادان در سالهای اخیر خبر داد و ابراز کرد:مرگ و میر نوزادان در ایرانامروزه به 19 نفر در هر هزار تولد رسیده است که این رقم نشان از فعالیت های موثر وبرنامه های دقیق این حوزه دارد. 

لاریجانی با اشاره به اقدامات نظام بهداشتی و گسترش آموزش ها برای کاهش مرگ و میر اطفال، بیان کرد: موفقیت در کاهش مرگ و میر نشان دهنده این موضوع است که با برنامه ریزی مناسب و همکاری بین سازمان ها می توان در حوزه پیشگیری ازبیماری های غیرواگیر نیز عملکرد موفقی داشت. 

وی ریسک فاکتورهای بروز بیماری های غیرواگیر مثل مصرف دخانیات و الکل، تحرک بدنی پایین و تغذیه نامناسب را مستلزم توجه ویژه دانست و یادآور شد: وضعیت ایران در حوزه بیماری های غیرواگیر بر اساس اطلاعات موجود تا 2013 در شرایط با ریسک بالا قرار دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار