مشاوره ژنتیک برای همه ازدواج‌ها در استان یزد اجباری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛مدیرکل بهزیستی استان یزد اظهار داشت: مشاوره ژنتیک برای همه ازدواج‌هایی که در استان یزد به وقوع می‌‌پیوندد اجباری است.

جلیل عفتی افزود: با همکاری اداره‌کل ثبت اسناد استان یزد و 41 سردفتر و با مشارکت 50 تیم غربالگر و با اعتباری بالغ بر 940 میلیون تومان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این خدمات به طور عمده به خانواده‌هایی که متمایل به ازدواج فامیلی هستند یا خانواده‌هایی که نقایص و اختلالات تکرار شونده داشته‌اند، ارائه شده و در حال حاضر 20 مرکز در استان یزد وظیفه مشاوره ژنتیک به زوج‌ها قبل از ازدواج و قبل از بارداری را بر عهده دارند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان اینکه محور کار بهزیستی، پیشگیری از بروز معلولیت‌ها است، گفت: عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز معلولیت‌ها اثرگذار هستند که برای جلوگیری از معلولیت باید این عوامل شناسایی شده و اثرگذاری آنها را کاهش داد.

عفتی تصریح کرد: در سال 93 طرح ارائه خدمات مشاوره ژنتیک رایگان قبل از ازدواج به صورت پایلوت در میبد اجرا شد که در طول یک‌سال، 200 مورد مراجعه صورت گرفت و در سال 94 این طرح به جز میبد در شهرستان‌های دیگری از جمله بافق، اشکذر و مهریز نیز گسترش یافت.

وی با بیان اینکه سالانه 9 هزار ازدواج در استان یزد صورت می‌گیرد، عنوان کرد: از امروز همه این ازدواج‌ها به صورت اجباری زیر پوشش طرح مشاوره ژنتیک رایگان قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: مشاوره کاملاً به صورت رایگان انجام می‌شود و در صورت نیاز به ارجاع به آزمایشگاه برای انجام آزمایش‌های تخصصی، بهزیستی بخشی از هزینه را به عنوان یارانه متقبل می‌شود.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.