مجری طرح انتقال آب دشت سیستان و بلوچستان گفت: طرح انتقال آب برای 46000 هکتار از اراضی دشت سیستان در پنج شهرستان این استان در دست اجراست و تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،اززاهدان،؛محمدجواد صالحی با اشاره به اینکه خشکسالی های پی در پی و میانگین بارش سالانه 46 میلی متر با 4000 میلی متر تبخیر آب که بیشترین میزان در کشور است مهاجرت های وسیعی را در سطح استان و کشور ایجاد کرده است افزود: طرح انتقال آب به دشت سیستان با اعتبار بیش از 2268 میلیارد تومان به منظور رونق فعالیت های بخش کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان در سال 93 در هیئت دولت تصویب و ابلاغ شده است.

وی گفت: در این طرح 400 میلیون مترمکعب آب از محل چاه نیم هایی که از رودخانه هیرمند تغذیه می شود به 46000 هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان اختصاص خواهد یافت.

مجری طرح انتقال آب دشت سیستان و بلوچستان افزود: وسعت اراضی این دشت 200 هزار هکتار است که 130 هزار هکتار آن قابل کشت است و مابقی اراضی نیز از سیلاب های فصلی هیرمند آبیاری می شود.

صالحی گفت: مرحله اول مطالعات تخصیص منابع آب مورد نیاز برای 200 هزار هکتار اراضی دشت سیستان انجام شده و طرح تاکنون 21 درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: تاکنون به ارزش 1880 میلیارد تومان اعتبار با پیمانکاران برای اجرای طرح انتقال آب قرارداد منعقد شده است.

مجری طرح انتقال آب دشت سیستان گفت: برای اجرای طرح گروه های هم آب و تشکل های مردمی تشکیل شده و قرار است الگوی کشت محصولات کم آب به مانند انگور یاقوتی، محصولات جالیزی و گلخانه ای که از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است اجرا شود.

وی گفت: حقآبه ایران از رودخانه هیرمند بر اساس معاهده بین المللی با کشور افغانستان 820 میلیون مترمکعب است که وزارت نیرو تاکنون 400 میلیون مترمکعب را اختصاص داده است.

مجری طرح انتقال آب دشت سیستان افزود: تاکنون بیش از پنج کیلومتر لوله آب را تا سر مزارع منتقل کرده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار