همدان؛

همدان، قطب اجرایی کشور در بخش کودکان و نوجوانان

مدیرکل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی همدان گفت: امروز همدان قطب اجرایی کشور در بخش فعالیت‌های فرهنگی هنری کودک و نوجوان است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  فاضل عبادی اظهار داشت: جشنواره‌های بسیاری از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم نوجوان، جشنواره‌ بین المللی تئأتر کودک ‌و نوجوان، نمایشگاه تخصصی کتاب کودکان و نوجوانان، جشنواره تصویرسازی آیات قرآنی ویژه کودکان و بخش شعر نوجوان جشنواره بین‌المللی فجر از جمله فعالیت‌های اداره‌ ارشاد همدان در سه سال اخیر است.

وی برقراری عدالت فرهنگی را یکی از اولویت‌های اصلی در برنامه‌ریزی‌ و اجرا برشمرد و ادامه داد: بر اساس سیاست‌های کلی وزارتخانه، تلاش کردیم در تمام برنامه‌های فرهنگی هنری حتی برنامه‌های ملی و بین‌المللی از تمام ظرفیت و قابلیت‌های استان استفاده کنیم، به‌همین منظور همواره شهرستان‌های استان در اجرای برنامه‌ها مدنظر و توجه ویژه بودند.

مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی همدان معرفی مفاخر استان را گامی در جهت تقویت هویت فرهنگی جامعه برشمرد و اظهار داشت: همدان به لحاظ کثرت مفاخر فرهنگی، ادبی و هنری در جایگاه رفیعی قرار دارد و همواره این منطقه زادگاه بزرگان و مفاخر بوده است.

وی ادامه داد: بنابراین اداره‌ کل ارشاد استان معرفی این افراد به جامعه را یکی از وظایف و رسالت‌های خود می‌داند. همایش‌هایی مانند «حکمت سینوی» برای بزرگداشت ابن‌سینا و یا «مصلح بیدارگر» به‌منظور نکوداشت سید جمالدین اسدآبادی با حضور وزیر محترم فرهنگ‌وارشاد اسلامی برگزار شد. علاوه بر این در همدان سالنامه فرهنگی وجود دارد به این معنی که هر سال به نام یکی از مفاخر استان نام‌گذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: تجلیل و تقدیر از بزرگان ادبی، فرهنگی، علمی و هنری که در قید حیات هستند نیز یکی از اولویت‌های کاری است. بزرگانی مانند اساتید ذکاوتی، محقق و میری سرمایه‌های انسانی استان هستند که تقدیر از آنان یک اصل است. در کنار این بزرگان، جوانانی که در جشنواره‌های ملی و بین‌‌المللی برگزیده شده‌اند هم با حضور بزرگان، مورد تجلیل قرار گرفتند.

عبادی تقویت انجمن‌های مردم‌نهاد و مؤسسات خصوصی را یکی دیگر از فعالیت‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر عنوان کرد و ادامه داد: در سه سال گذشته تلاش بر این بود در بخش‌هایی مانند چاپ، انتشار، سینما و دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری ظرفیت‌های موجود ارتقاء یابد و از سوی دیگر از توان آنان برای اجرای فعالیت‌ها فرهنگی و هنری استفاده شود. به عنوان نمونه تمامی فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده در حوزه قرآن و عترت در استان، توسط بنیاد قرآن انجام می‌شود.
 
مدیرکل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به لزوم نهادینه‌شدن اقتصاد مقاومتی در عرصه فرهنگ و هنر، خاطرنشان کرد: رونق اقتصاد هنر و فرهنگ یکی از راه‌هایی است که می‌تواند اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق سازد. این مهم در ابتدا به فرهنگ‌سازی و فعالیت رسانه‌ای مستمر نیاز دارد.

وی گفت: لالجین به عنوان شهر جهانی سفال، یکی از ظرفیت‌های فرهنگی استان است که علاوه بر بُعد هنری، می‌تواند در دیگر بخش‌ها مانند چاپ و بسته‌بندی نیز سبب رونق اقتصادی شود.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار