متصدی در نشست خبری مطرح کرد؛

کاهش 20برابری میزان آلاینده‌های سمی در هوا/ مونواکسید کربن نقشی در آلودگی هوا ندارد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان آلاینده‌های سمی و خطرناک هوا نسبت به سال 90و91 با کاهش 20 درصدی مواجه شده است.

کاهش 20برابری میزان آلاینده‌های سمی در هوا/ مونواکسید کربن نقشی در آلودگی هوا نداردبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته دولت در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت:‌ به دلیل میزان آلاینده‌های سمی درسال گذشته به دلیل ورود بنزین آلاینده و ایجاد آلایند‌ه‌های سمی وخطرناک در هوا، رفع این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بنزین از جمله آلایند‌ه‌های سمی و خطرناک موجود درهوا برشمرده می‌شود، گفت:‌ این آلاینده نسبت به سال 90و 91 با کاهش 20برابری مواجه شده که این رقم بسیار بزرگ و قابل توجه است.

متصدی ادامه داد:‌ آلاینده‌های سمی علاوه بر اینکه هیچ بویی ندارند، تأثیر بسیار زیادی در ایجاد سرطان و انواع بیماری‌ها می‌گذارند.

وی افزود: 600 PPV  را به طور متوسط به 500 PPV رسانده‌ایم که امیدواریم با فعالیت‌های انجام شده و تکمیل طرح کهاب با کمک وزارت نفت تا پایان سال این موضوع را به حد استاندارد برسانیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آلاینده مونواکسید کربن از سیستم کشور حذف شده و دیگر نمی‌توانند نقشی در آلودگی هوای کشورمان داشته باشد.

متصدی با بیان اینکه سرب نیز از هوای کشورمان حذف شده است، گفت: ‌با اجباری شدن سیستم EOBD در خودروها تولید مونواکسید کربن از این طریق نیز حذف شده است.

وی گفت: با کاهش سنسورهای اندازه‌گیری مونواکسید تا حد امکان سنسور مربوط به اندازه‌گیری آلاینده‌های سمی و خطرناک را افزایش خواهیم داد و در تلاشیم که این سیستم‌های آلایند‌ه را به تدریج پیش‌روی اهدافمان قرار دهیم.

*افزایش 28 روز پاک و سالم نسبت به سال 92

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص افزایش روزهای پاک و سالم بیان داشت: در یک مقایسه ساده روزهای پاک و سالم نسبت به سال 92 ، 28روز افزایش یافته است.

متصدی ادامه داد :تا امروز هیچ گزارشی از اجرای این تبصره از شهرداری‌ها نداشته‌ایم که بگویند درآمد کسب شده از این موضوع کجا و چگونه هزینه شده است.

وی افزود: عوارض آلایندگی باید در جهت کاهش معضلات آلایندگی هزینه شوند و یکی از نقش‌های مهم عدم نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر این عوارض است، چون قانون هیچ گونه نظارتی را برای سازمان قائل نشده است.

متصدی گفت: در برنامه ششم توسعه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و پیشنهاد سازمان این است که درآمد حاصل از عوارض برای کاهش آلایندگی و همچنین کاهش آلودگی هزینه شود.

متصدی با بیان اینکه بحث نظارت سازمان حفاظت محیط زیست باید در قانون آورده شود اظهار کرد: پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر یا مدیر بحث تبصره 1 ماده 38 مورد توجه قرار گیرد.

*افزایش میزان پایش در استان ها 

وی در خصوص پایش‌های صنعتی استانی و شهری گفت: پایش‌های صنعتی ادارات کل استانی در حال انجام است و فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد اما در برخی از استان‌ها میزان پایش‌ها کم است و انتظار داریم که میزان نظارت‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: میزان پایش‌های شهری مناسب است و 188 ایستگاه پایش داریم و تکمیل و گسترش شبکه‌های پایش را در برنامه‌های خود داریم.

*برنامه کاهش 50 درصدی مصرف پلاستیک

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه میزان مصرف پلاستیک در کشور تصریح کرد: با توجه به هماهنگی‌ها و بررسی‌های انجام شده مصوبه‌ای را آماده کرده و پیشنهاد داده‌ایم که در حال نهایی شدن است تا بتوانیم در برنامه سه ساله 50 درصد میزان مصرف کیسه پلاستیک را کاهش دهیم. این مصوبه تا هفته آینده برای دولت ارسال خواهد شد.

*مدیریت پسماند استان های شمالی در اولویت است 

متصدی با بیان اینکه اولویت بحث پسماندهای استان‌های شمالی کشور است گفت: توافقی با مدیران استانی و به خصوص سه استان شمالی کشور انجام داده‌ایم.

متصدی گفت: در حالی که طی سال‌های گذشته شاخص کیفیت هوا اعدادی بین 130تا 150 بوده در حال حاضر این میزان به زیر 110تا 120 رسیده که نشان از روند کاهشی بسیار زیاد در غلظت آلاینده‌ها دارد.

وی ادامه داد: کاهش غلظت آلاینده‌ها مرهون فعالیت تمامی دستگاه‌های دولتی است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مصوبه تاریخ 4/2/95 به عنوان برش آلودگی هوا مصوبه بسیار خوب و کمک دهنده کاهش آلودگی هوا است، گفت: این مصوبه که بر گرفته از مصوبه 10/2/93 می‌باشد در بحث خودروهای فرسوده جایگزینی اتوبوس‌ها، بهبود سیستم  مترو، ایجاد امکانات و تشکیلات لازم برای خرید واگن مترو، مسائل مربوط به ساماندهی مشاغل و پیشنهادات مسائل مربوط به شروع کار مدارس، اصناف و ادارات در خصوص تعطیل شدن زمستانه‌ آنها مطرح شده است.

متصدی ادامه داد: در یکی دوماهه آینده به جمع‌بندی این مسائل پرداخته و با به اجرا رساندن آن امیدواریم امسال را سالی بدون شرایط ناسالم در وضعیت کیفی هوا به پایان برسانیم.

وی تصریح کرد: هیچ دولتی همچون دولت تدبیر و امید یک عظم جدی در ارتباط با کاهش آلودگی هوا نداشته و ما از این مسئله خرسندیم که دولت به جدیت در زمینه کاهش آلودگی هوا در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه تنها مصوبه کاهش آلودگی با عنوان طرح جامع کاهش آلودگی هوا مربوط به سال 1379 است و متاسفانه در حد یک مصوبه در دولت قبل مانده و به مرحله اجرا نرسیده است، گفت: دولت تدبیر و امید با دو تصویب نامه در ارتباط با آلودگی هوا ونتایج اقدامات خود که نشان از روند کاهش آلودگی هوا دارد اهتمام جدی خود را در این زمینه به اثبات رسانده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مدیریت منابع بر روی منابع آلودگی هوا، افزود:‌ در یکی- دو سال گذشته بر روی نیروگاه‌های کشور کار کرده‌ایم، طوری که تقریبا در حال حاضر همه ‌آنها گاز سوز شده‌اند و نیروگاه‌های خطرناکی از مازوت استفاده می‌کردند، در حال حاضر استفاده از مازوت در نیروگاه‌های خطرناک ممنوع شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم میزان مصرف مازوت در نیرو‌گاه‌های سراسر کشور به زیر 10درصد برسد و سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که نیروگاه‌های کلان شهرها قطعا باید گاز سوز باشند، ما به هیچ وجه اجازه مصرف مازوت را به آنها نخواهیم داد و در صورت مشاهده از استفاده مازوت با آنها برخورد خواهیم کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با تمهیدات پیشنهاد شده از سوی وزارت نفت، امیدواریم شاهد وقوع این موضوع باشیم، چرا که ما میزان گاز مناسب و کافی برای تامین گاز نیروگاه‌های کشور را در اختیار داریم.

*تعمیرات دوره‌ای صنایع بزرگ انجام می‌شود

متصدی با بیان اینکه تعمیرات دوره‌ای صنایع بزرگ یکی از عوامل آلودگی هوا محسوب می‌شود، گفت: طبق پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست تعمیرات صنایع بزرگ به ماه‌های سرد سال منتقل می‌شود، چرا که در این زمان با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو هستیم و با انجام تعمیرات در این فصل می‌توانیم از میزان آلودگی این سیستم بکاهیم.

متصدی با اشاره به نقش منابع خانگی و تجاری در افزایش آلودگی هوا، گفت: متاسفانه مدیریت و ساماندهی منابع خانگی و تجاری به فراموشی سپرده شده بود‌، اما امروزه با تدوین مبالغی در زمینه معاینه فنی منابع خانگی و یا به عبارتی موتورخانه‌ها که نقش عمده‌ای در آلودگی هوا دارند، بخش‌نامه‌ای به ادارات دولتی ارائه داده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ در بخش‌نامه ارسال شده لزوم معاینه فنی موتورخانه‌ها به عنوان عامل کمک کننده بر کاهش آلودگی هوا و اقدامات همه جانبه از سوی دستگاهای دولتی تاکید شده است.

*لایحه هوای پاک در کمیسیون آب کشاورزی و محیط زیست تصویب شد


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تصویب لایحه هوای پاک که در مجلس قبل علی‌رغم تلاش‌های سازمان حفاظت محیط زیست به نتیجه نرسیده بود، گفت: با پیگیری های انجام شده، لایحه هوای پاک در کمیسیون‌های مجلس نهم، در حال بررسی است.

متصدی ادامه داد:‌ در حال حاضر کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست آن را به تصویب رسانده و کمیسیون انرژی و صنایع نیز پیگیر آن در کمیسیون‌های خود هستند.

وی گفت:‌ امیدواریم با تصویب این لایحه در مجلس و تبدیل شدن آن به قانون هوای پاک در زمینه کاهش آلودگی هوا گام‌های قوی‌تری برداریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص لایحه هوای پاک گفت: لایحه هوای پاک ضمن کارآمد بودن به همه موضوعات آلوده‌کننده هوا پرداخته و جرم بودن مسئله آلودگی هوا و انتشار آلاینده‌ها نکته بسیار مهم  این قانون است.

متصدی تصریح کرد: در سال پایانی دولت تدبیر و امید به وضوح می‌توانیم اعلام کنیم که این دولت، موفقیت‌های بسیار زیادی کسب کرده که بحث کاهش آلودگی هوا واضح ترین اقدام آن بوده است.

* 156 پروژه‌ بدون ارزیابی در انتظار تصمیم نهایی هیئت دولت


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مسائل مربوط به پروژه‌های ارزیابی زیست محیطی، گفت:‌ خوشبختانه در ارتباط با این موضوع در طول فعالیت دولت تدبیر و امید هیچ پروژه‌ای بدون مجوز و ارزیابی‌های زیست محیطی شروع به فعالیت‌ نکرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 156 پروژه‌ بدون ارزیابی زیست محیطی و یا تخطی از مجوز زیست محیطی خود که مربوط به دوره دولت قبل است و در حال فعالیت هستند، گفت: این پروژه‌ها توسط کمیته مشارکتی مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا برای تصمیم نهایی به هیئت دولت ارسال می‌شوند.

* عوارض آلایندگی برای شهرداری یک منبع درآمد شده است

متصدی گفت:‌ طبق تبصره یک ماده 38 تمامی مجامع صنعتی ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی هستند، اما این قانون یکی از همان قوانینی است که  به طور کامل مسائل زیست محیطی در آن مشخص نشده است، چرا که با پرداخت عوارض به شهرداری هیچ اقدامی در خصوص رفع آلایندگی انچام نمی‌شود.

متصدی گفت: ضمن تشکیل جلسه‌ای با معاونین استاندار ومدیران محیط زیست استان‌های شمالی با 16مصوبه در خصوص ساماندهی کوتاه‌ مدت پسماند‌های استان‌های شمالی تلاش کرده‌ایم.


وی ادامه داد: ساماندهی مرکز دفن، مدیرت توریسم، کمپین مربوط به جمع‌آوری پسماند، مدیریت جمع‌آوری و تفکیک زباله از مبدا و بازیافت مهمترین موضوعات مطرح شده در جلسه ساماندهی کوتاه مدت پسماند استان‌های شمالی بوده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با مطرح شدن احداث زباله‌سوز و تولید انرژی از پسماند پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه داده وامیدواریم که شاهد بهبود شرایط پسماندها در استان‌های شمالی باشیم.


*مدیریت پسماندهای بیمارستانی

متصدی با اشاره به اینکه درسال‌های گذشته پسماندهای بیمارستانی بعد از اتوکلاو با نام پسماند بی‌خطر با پسماندهای عادی ترکیب می‌شد، گفت: طبق باتوجه به اهمیت مدیریت پسماند بیمارستانی که در حال حاضر یکی از موضوعات پیش‌رویی است گفت:‌ بنابر مذاکرات انجام شده با وزارت بهداشت تصمیم گرفتیم که جمع‌آوری و امهای پسماند‌های بیمارستانی از سیستم پسماندهای شهری جدا شود و انجام این اتفاق در  حال نهایی شدن است.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرهای استان البرز این اتفاق افتاده تاکید کرد: باتوجه به رویکرد استراتژیک مخلوط شدن پسمانده بیمارستانی و شهری این مورد به هیچ عنوان قابل قبول محیط زیست نیست.

*جمع‌آوری پسماندهای درمانگاه‌ها و مطب پزشکان

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشنهاد نهایی جمع‌آوری پسماندهای مربوط به درمانگاه‌ها، کلینیک و مطب پزشکان در حال نهایی شدن بوده ودر حال حاضر در برخی  از شهرها این اتفاق در حال رخ دادن است.

متصدی افزود: جمع‌آوری پسماندهای مراکز مذکور که شاید در گذشته به فراموشی سپرده شده بود هم اکنون با بررسی‌ها و پیشنهادات انجام شده در حال ساماندهی و مدیریت است.

*ساماندهی پسماند ویژه صنعتی 

متصدی با بیان اینکه شاید در سال‌های گذشته یک مرکز بازیافت پسماندهای ویژه داشته‌ایم گفت: در حال حاضر راه‌اندازی دو الی سه مرکز در دست اقدام است که برخی از آنهادر حال  پذیرش پسماندهای ویژه صنعتی هستند.

وی گفت: برای پسماندهایی که امکان بازیافت آنها در کشور ما وجود ندارد تسهیلاتی برای صادرات در نظر گرفته شده است تا محیط زیست کشورمان سالم بماند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ازتمامی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی درخواست می‌کنیم تا برای راه‌اندازی سیستم بازیافت آن دسته از پسماندهایی که امکان بازیافت آنها در کشور وجود ندارند اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

*راه‌اندازی مرکز دفن ویژه پسماند در 16 استان

متصدی در خصوص راه‌اندازی مراکز پسماندها بیان داشت:‌ قانون محیط زیست مکان‌ راه‌اندازی مراکز ویژه پسماندها و وضعیت تبدیل به مجتمع بازیافت و امها را مشخص کرده‌ است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی مراکز دفن ویژه پسماند در استان‌های آذربایجان و اصفهان در حال نهایی شدن است گفت:‌16استان و مراکز آنها تعیین و مراحل ابتدایی راه‌اندازی آنها نیز در حال انجام است.

*کاهش تدریجی بازیافت باتری‌های وارداتی 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مدیریت باتری‌های فرسوده و بازیافت آنها در داخل کشور، گفت: طی سال‌های گذشته به دلیل نبود مدیریت، هر گونه باتری با هر تناژی وارد کشور شده و در هر کارخانه‌ای اقدام به بازیافت آن  کرده است.

متصدی با بیان اینکه این باتری‌ها حاوی اسید بوده و در داخل کشورما به عنوان کشور مقصد بازیافت کننده باتری تخلیه می‌شدند، افزود: امروز کارخانجات ما علاوه بر اینکه موظف به راه‌اندازی واحدهای احیا و بازیابی اسید هستند باید 70درصد از باتری‌های داخل کشور و 30درصد از باتری‌های وارداتی را بازیافت کنند.

وی تصریح کرد: با کاهش تدریجی واردات باتری‌ها برای بازیافت در سال‌های آتی تصمیم داریم تا میزان بازیافت باتری‌های داخلی خودمان را به 100درصد برسانیم.

متصدی با بیان اینکه با برخی از تولید کنندگان و وارد کنندگان محصولات الکترونیک مذاکراتی انجام داده‌ایم گفت: سیستم مدیریت پسماند الکترونیکی را راه اندازی کرده‌ایم و تولید کنندگان محصولات الکترونیکی باید سیستم بازیافت و امحای پسماند خود را داشته باشند و در صورتیکه فاقد این سیستم باشند نیم در هزار ارزش کالای خود را باید به صندوق ملی محیط زیست واریز کنند. پس کلیه وارد کنندگان محصولات الکترونیکی به کشور باید پسماند خود را مدیریت کنند تا بتوانیم مدیریت مناسبی بر پسماند صنعتی داشته باشیم.

*کاهش خروج خودروهای فرسوده

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پرسش خبرنگاری مبنی بر کاهش خروج خودرو‌های فرسوده بیان داشت: خروج خودروهای فرسوده تابع واردات خودرو است و بر اساس مصوبه‌ای که وجود دارد وارد کنندگان خودرو موظف هستند تا یک یا چند خودرو را از رده خارج کنند.

متصدی با بیان اینکه این تنها اجباری بود که وارد کنندگان خودرو را موظف به خروج خودروهای فرسوده میکرد گفت: اما چون واردات خودرو کاهش داشته در خصوص خروج خودروهای فرسوده نیز با کاهش چشمگیری مواجه شده‌ایم.

وی گفت: در قانون هوای پاک برخورد با خودروهای فرسوده و عدم ارائه خدمات به دارندگان این خودروها مطرح شده است چراکه این خودروها باعث از بین رفتن سلامت شهروندان می‌شود بنابراین پیش بینی می شود با اجرای مصوبه دولت و قانون هوای پاک خروج خودروهای فرسوده با جدیت دنبال شود.

*ارسال قانون جدید فعالیت معادن به دولت برای تصویب 

وی درباره قانون فعالیت معادن گفت: در قانون فعالیت معادن یک سری ضوابط زیست محیطی تدوین کرده ایم که در سازمان محیط زیست نهایی شده است و اکنون در حال بررسی مسائل حقوقی است که بعد به تصویب دولت خواهد رسید تا به عنوان یک مصوبه از آن استفاده کنیم و به نظر می رسد هفته آینده برای تصویب به دولت ارسال می شود.

متصدی افزود: اکنون معاون شن و ماسه و سنگ زیادی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی و زیبایی شناختی به صورت بی رویه فعالیت می کنند و از هرجاده ای که عبور می کنیم مملو از نخاله های معدنی است. 

وی تاکید کرد:جای تاسف دارد که در قرن حاضر معادن ما همچنان به روش بسیار قدیمی بهره برداری می شوند که امیدواریم با تصویب این قناون جدید نظارت بیشتری بر فعالیت معادن صورت گیرد.

به گفته وی نحوه فعالیت معادن علاوه بر اینکه از لحاظ زیست محیطی مشکل ایجاد می کند از نظر ایمنی هم مشکل ساز است زیرا معادنی که دیگر از آنها بهره برداری نمیشود به حال خود رها می شوند که می تواند مشکلات زیادی به وجود آورد.

متصدی گفت: هرچند بهره برداری از معادن یک الزام و ضرورت است و ایران با دارا بودن معادن غنی نباید فقط به نفت متکی باشد اما بهره برداری به روش کنونی که نه به محیط زیست و نه ایمنی توجه می شود توجیهی ندارد.

*مهلت حذف موتور سیکلت کاربراتوری تمدید نمی شود 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : طبق مصوبه کاهش آلودگی هوا مقرر شد از اول مهرماه تولید موتورسیکلت های کاربراتوری متوقف و موتورسیکلت های انژکتوری جایگزین شوند.

وی اظهار کرد: البته با توجه به سابقه تولید کنندگان این امکان وجود دارد که بخواهند زمان تعیین شده را تغییر دهند از این رو از بهمن ماه سال گذشته از تولیدکنندگان موتورها خواستیم برنامه حذب و تبدیل خود را به سازمان ارائه دهند که این موضوع مورد تصویب کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و دولت قرار گرفته بود.

متصدی ادامه داد: بر این اساس از ابتدای سالجاری سازمان محیط زیست هیچ مجوزی برای ساخت موتورسیکت های کاربراتوری صادر نکرده است مگر اینکه برنامه حذف را ارائه داده باشند لذا پیش بینی ما این است که این کار در زمان تعیین شده انجام شود.

وی گفت: حتی تعدادی مجوز برای تولید موتورسیکت های انژکتوری صادر کرده ایم که این نشاندهنده پیشرفت کار است.

معاون محیط زیست سازمان محیط زیست تاکید کرد: سازمان با هرگونه اقدام درراستای افزایش زمان تعیین شده برای تغییر موتورسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری مخالف است.

* احداث سد فقط با رعایت ملاحظات زیست محیطی 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره سدسازی ها در کشور گفت: یکی از مباحث مهار آب، ذخیره سازی، آبخوان ها، آب بندها، کنترل سیلاب و هرز آبها، احداث سد است که در هر کشوری اجرا می شود.

وی افزود: اینکه گفته شود سدسازی ممنوع است درست نیست، هیچ گاه سدسازی را در کل مردود نمی دایم بلکه مساله اصلی و بسیار حیاتی در احداث آن رعایت یک سری ملاحظات زیست محیطی است.

متصدی ادامه داد: در این مدت به 3 تا 4 سد مجوز ساخت داده ایم و در مقابل درخواست احداث 10 تا 15سد را رد کرده ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: وقتی ملاحظات زیست محیطی رعایت نشود مشکل ساز می شود یا مساله تبخیر، رسوب و پر شدن در احداث سد هم بسیار حائز اهمیت است که بسیاری از کشورها تلاش می کنند قرار دادن گلوله های پلاستیکی تبخیر را کاهش دهند.

وی گفت: زمانی که گزارش زیست محیطی یک سد نشان دهد که اثرات زیست محیطی آن کاهش یافته و بسیار ناچیز است احداث آن مشکلی ندارد اما مساله این است که در کشور ما در سدسازی ها ملاحظات زیست محیطی رعایت نمی شود که در کشور به وفور دیده میشود.

متصدی افزود: به عنوان مثال سد گتوند یک اشتباه مهندسی است نه یک افتخار مهندسی ، اگر پیش از احداث آن ارزیابی محیط زیستی انجام می شد دیگر امروز با آن کوه نمک دسته و پنجه نرم نمی کرد و یا سد شفارود موجب تخریب هکتارها از جنگل هیرکانی میشود ، بحث سازمان محیط زیست این است که این اثرات سوء چگونه باید جبران شوند.

وی گفت: لذا اگر سد شفارود مطابق با الزامات محیط زیستی حرکت کند شاید بتواند مجوز محیط زیست را دریافت کند البته باید تمام این ملاحظات زیست محیطی قبل از احداث دیده می شد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: حتی سازمان مانع احداث سدهای زیادی از جمله سد خرسان 3 شده است.

* طرح انتقال آب تالاب چغاخور مشمول ارزیابی زیست محیطی نیست 

وی اظهار کرد: طرح انتقال آب تالاب چغاخور به بلداجی درگذشته اتفاق اتفاده است که کلیت آن در دولت قبل نادیده گرفته شده است.

متصدی گفت: البته با توجه به مصوبه شورای عالی محیط زیست این طرح انتقال جزو 51 مورد پروژه ارزیابی زیست محیطی قرار نمی گیرد، ارزیابی زیست محیطی فرایندی است که در مورد پروژه ها اعمال می شود اما با توجه به نوع پروژه و میزان خسارتی که به محیط زیست وارد می کند داشتن ارزیابی الزامی می شود.

وی ادامه داد: اما طرح انتقال آب تالاب چغاخور به بلداجی خسارات محیط زیستی زیادی به همراه ندارد از این رو مشمول آن 51 مورد پروژه ارزیابی زیست محیطی نمی شود.

متصدی گفت: آبی که قرار است از این پروژه منتقل شود مشخص است بنابراین اجازه برداشت بیشتر از آنرا ندارند ، البته برای بررسی بیشتر احداث تونل سبزکوه که مربوط به این پروژه است نیز متوقف شده است.

* سود بازرگانی قطعات خودروهای هیبریدی صفر است

وی درباره خودروهای هیبریدی اظهار کرد: این موضوع در کشور با جدیت دنبال می شود و سازمان محیط زیست نیز بر آن تاکید دارد.

متصدی افزود: بحثی که امروزه در کشورهای اروپایی مطرح است کاهش خودروهای دیزلی است ، تا چند سال پیش بر خودروهای دیزلی تاکید داشتند اما امروزه مشکلات ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا پیدا کرده اند که مربوط به این خودروها است.

وی ادامه داد: این استراتژی غلطی بود که در اروپا دنبال می شد و امروزه به همین دلیل دچار مشکلات ناشی ازافزایش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون شدند که می تواند از طریق ریه جذب و از جداره روده عبور و وارد خون شود ، حتی بررسی ها نشان داده است که موجب بالارفتن کلسترول خون می شود از این رو در تلاش هستند تا این خودروها را از رده خارج و خودروهای برقی را جایگزین کنند که استراتژی آنها تا سال 2050 است.

متصدی گفت: ما نباید از تجربه شکست خورده دیگر کشورها استفاده کنیم ، سازمان محیط زیست همیشه این موضوع را دنبال کرده است تا مانع این کار شود.

وی افزود: اگر خودروهای دیزلی وارد کشور شوند علاوه بر اینکه مشکل ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون خواهیم داشت بلکه با مشکلات دیگری هم مواجه می شویم، خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی به مراقبت بیشتری نیاز دارند و قطعات انها باید زود به زود تعویض شود در حالی که در کشور ما مردم به مراقبت از خودروهای بنزینی هم اهمیت چندانی نمی دهند.

متصدی ادامه داد: مساله دیگر کم بودن میزان توزیع گازوییل استاندارد در کشور است، در اروپا گازوییل زیر 10PPM گوگرد مصرف می شود در حالی که در کشور ما آنهم در برخی کلانشهرها گازوییل با 50PPM گوگرد توزیع می شود.

وی تاکید کرد: لذا سازمان محیط زیست تلاش می کند خودروهای هیبریدی و برقی را جایگزین کند و مانع توسعه خودروهای دیزلی شود، بر این اساس تسهیلاتی اندیشیده شده است به طوری که در حال حاضر سود بازرگانی قطعات خودروهای هیبریدی صفر است و فقط حق گمرک پرداخت می کنند که این مساله میزان واردات خودروهای هیبریدی را افزایش می دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
آلودگی هوای اراک در وضعیت هشدار , آلودگی آب اراک به نیترات و املاح مثلا آب شرب منطقه فاز ۱ هپکو اراک بسیار گل آلود و کدر رنگ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
آلودگی هوای اراک در وضعیت هشدار , آلودگی آب اراک به نیترات و املاح مثلا آب شرب منطقه فاز ۱ هپکو اراک بسیار گل آلود و کدر رنگ است
آخرین اخبار