مدیر بخش علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران گفت: امروز دو سیاره ناهید وعطارد به حدی به هم نزدیک می شوند که می توان آن ها را در آسمان شب به صورت دو جرم نورانی زیبا نظاره کرد.

فاطمه خراسانی مدیر بخش علوم مرکز علوم و ستاره شناسی تهران  در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به نزدیکی دو سیاره عطارد و ناهید(زهره) در غروب یکشنبه 7 شهریور گفت: امروز این دو جرم  بعد از غروب خورشید به حدی به هم نزدیکی می شوند که پدیده مقارنه رخ می دهد این پدیده از دقایقی قبل از غروب تا 10 دقیقه بعد از آن قابل رصد است. 

وی با اشاره به این که عطارد سریعترین سیاره منظومه شمسی است، افزود: عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید بوده و سرعت چرخش آن به حدی زیاد است که یک دور کامل به دور خودشید را در 88 روز طی می کند. 

امروزغروب آفتاب این پدیده نجومی زیبا را تماشا کنید/مقارنه شامگاهی ناهید و تیر

مدیر بخش علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با بیان اینکه زهره یا ناهید پرنورترین سیاره منظومه خورشیدی است، گفت: جو خاص این سیاره که از دی اکسیدکربن تشکیل شده است بیشترین میزان نور و گرمای خورشید را جذب می کند به همین دلیل پرنورترین جرم آسمانی بوده و با چشم غیرمسلح در آسمان قابل مشاهده است. 

خراسانی با اشاره به محل رصد مقارنه ناهید و تیر اظهار کرد: این دو جرم در لحظه مقارنه فاصله ظاهری چهار درجه ای نسبت به هم دارند واین پدیده در ارتفاع 20 درجه درغرب آسمان تهران قابل مشاهده است. 

مدیر بخش علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با توضیح در مورد قابل مشاهده بودن این پدیده نجومی با چشم غیرمسلح گفت: قدر زهره امشب 3.9- و قدر عطارد 0.95 درصد است هر چه قدر یک جرم آسمانی منفی تر باشد این جرم با چشم غیر مسلح قابل مشاهده تر است.

وی ادامه داد: امشب به طور حتم زهره با چشم غیرمسلح قابل مشاهده بوده اما ممکن است در برخی نقاط سیاره عطارد به صورت جرم روشن و کوچکتر دیده شود و در برخی نقاط فقط با چشم مسلح قابل رصد باشد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: سیارات ، مقارنه ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار