در سال های اخیر پایتخت به مکانی برای سودجویی افرادی تبدیل شده است که به وسیله گدایی کسب درآمد کرده و امرار معاش می کنند.

جیب مردم منبعی برای درآمدزایی متکدیان سودجو/ جمع آوری متکدیان نیازمند همیاری خیرین استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پدیده تکدی گری و گدایی یکی از مسایل و معضلات مهم شهری است که با ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... جامعه در ارتباط است.

بسیاری از انواع تکدی گری بر اساس عوامل روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به وجود می آید و محصول ساختار اجتماعی و نارسایی های ناشی از آن است.

تکدی گری از جمله آسیب ها و معضلات بزرگ اجتماعی محسوب می شود که این روزها در سطح شهرهای بزرگی مثل تهران به وفور مشاهده می شود و با ترفند و شیوه های  مختلفی توسط برخی از افراد سودجو و یا فقیر این عمل در جامعه انجام می شود.

متکدیان با استفاده از ترفندهای مختلف و با سوء استفاده از احساسات و عواطف شهروندان ، برای جلب اعتماد دیگران با به نمایش گذاشتن اعضای مثلاً از کار افتاده و معلول سعی دارند تا ناراحتی و ناتوانی خود را به دیگران القاء کنند و احساسات آن ها را برانگیزند تا به این وسیله بتوانند کمک های نقدی آن ها را دریافت کنند.

کسانی که در چهارراهها به گدایی مشغول هستند، اغلب یا بومی منطقه و ایرانی اند و یا بسیاری از آن ها از تبعه کشورهای پاکستان، بنگلادش و ... هستند که برای کسب سود و منفعت خود به ایران مهاجرت کرده اند و به همراه خانواده و فرزندان خود گدایی می کنند.

اغلب آن ها برای این که بتوانند زندگی کنند و درآمدزایی داشته باشند، ممکن است به هر کاری دست زنند و گاهاً موجب بروز رفتارهایی ضد هنجارهای معمول اجتماعی می شوند.

در واقع متکدیان نه تنها به جامعه خدمتی را ارائه نمی کنند بلکه به نوعی سربار جامعه بوده و مصرف کننده نیز هستند، چرا که آن ها در این مسیر با انجام بسیاری از اعمال انحرافی و غیر قانونی مشکلات و پیامدهای منفی اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی را برای جامعه به همراه می آورند که حل آن ها بسیار هزینه بر است و باید از سوی نهادهای مسئول زمان بسیاری برای آن ها صرف شود.

نکته قابل توجه در معضل تکدی گری این است که شاید فقط درصد کمی از افرادی که تکدی گری می کنند از سر نیاز و فقر مالی به این کار دست می زنند و بدین وسیله امرار معاش می کنند و اکثر آن ها برای سودجویی و کسب مال و پول بیشتر از راهی که هیچ تلاشی در آن صورت نمی گیرد، اقدام می کنند.

*جولان باندهای تکدی گری در شهرها

اغلب گدایان با پیوستن به باندهای تکدی گری در سطح شهر جولان می دهند و به صورت گروهی و سازماندهی شده به رهبری افراد سودجو در نقاط مختلف شهر و در مکان های از قبل تعیین شده ای گدایی و دستفروشی می کنند.

بسیاری از این افراد برای گریز از قانون در قالب دستفروش به عرضه فال، پاک کردن شیشه ماشین ها، دود کردن اسفند دست می زنند و یا با در آغوش گرفتن کودکان خردسال دزدیده شده، با کرایه آن ها از والدینشان در گوشه ای از خیابان بر روی زمین نشسته اند و با به کار بردن ترفندهای ترحم جویانه سعی در جلب نظر عابرین را دارند.

در واقع مقابله با این معضل اجتماعی نیازمند توجه و اهتمام تمامی مسئولان کشور است، چرا که باید در برنامه ریزی ها سعی شود تا از شیوه ها و راه های مناسبی برای کنترل افراد سودجو استفاده شود و همچنین باید از ورود افراد خارجی به کشور که با هدف سودجویی  فعالیت می کنند جلوگیری به عمل آید.

برای پیشگیری از بروز و پیش روی این پدیده در بین افراد جامعه باید فرهنگ سازی انجام گیرد، چرا که بسیاری از افراد با دیدن ظاهر نامرتب و شنیدن حرف های سوزناک متکدیان از سر دلسوزی کمک می کنند غافل از این که از فردی حمایت کرده اند که هدفی جز سودجویی ندارد.

حال باید برای آگاه سازی عموم افراد جامعه و برای عدم کمک به گدایان دروغین،  اقدامات حمایتی و مشاوره ای و ایجاد فرصت های مناسب برای آن ها انجام گیرد تا از رواج این شیوه نادرست کسب درآمد جلوگیری شود تا جامعه ای سالم را پیش رو داشته باشیم.

همان طور که شهر تبریز، به عنوان شهر عاری از متکدی شناخته شده است و مردمان این دیار با اتحاد و هماهنگی و با تکیه بر مسئولان شهری پر توان خود توانسته اند از بروز این معضل اجتماعی در شهر جلوگیری کنند، تهران نیز به عنوان پایتخت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی ایران زمین نیازمند همتی بلند در جهت کاهش و جلوگیری از رواج این رفتار نابهنجار اجتماعی است.

حال برای این که بتوانیم با مشکل تکدی گری در جامعه و شهر تهران به درستی مقابله کنیم باید به شناسایی نیازمندان واقعی شهر و کمک به آن ها به وسیله برخی مراکز خیریه و نهادهای مردم نهاد که از سوی سازمان ها و به وسیله برخی از خیرین ایجاد شده اند، بشتابیم تا بتوانیم از جولان سودجویان جلوگیری کنیم.

حسین هاشمی استاندار تهران با اشاره به موضوع ساماندهی معتادان در تهران، می گوید: نخستين محور مورد تاكيد مقام معظم رهبری در رفع آسيب هاي اجتماعی معتادان است كه برای ادامه جمع آوری و ساماندهی آنها به كمك خيرين نياز داريم.

وی با تاكيد بر اينكه منابع دولت در ساماندهی و رفع آسيب های اجتماعی از جمله جمع آوری معتادان و متكديان محدود است، می گوید: در شهر تبريز مردم به متكديان پول نمي دهند و از طريق موسسات خيريه نيازمندان شناسايی و كمك مي شوند و در تهران نيز برای رفع اين آسيب ها نيازمند همراهی خيرين هستيم.

حال با توجه به این که اخیراً طرح هایی برای جمع آوری متکدیان اجرایی شده است اما با این وجود نیازمند همکاری نهادهای مختلفی از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و... هستیم تا بتوانیم با اجرای این قبیل طرح ها در جهت  ساماندهی و مدیریت متکدیان شهر اقدامات لازم از قبیل غربالگری، ارائه خدمات درمانی، نظارت و کنترل متکدیان اتباع بیگانه و ...را انجام دهیم.

عیسی فرهادی فرماندار تهران  با اشاره به اینکه در شهر تهران بین 2 هزار و پانصد تا 3 هزار متکدی حضور دارند، می گوید: با همکاری دستگاه هایی مانند شهرداری تهران، نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی  هزار و 800 متکدی جمع آوری شده که از این تعداد 350 نفر کودکان زیر 15 سال هستند و کار غربالگری آن ها در حال انجام است، همچنین تعدادی از آن ها که بیمار هستند برای درمان به مرکز درمانی و مابقی به سامان سراها ی بهزیستی منتقل می شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۵
حالاخوبه به اینا میگن گدا و آدم با میل و رقبت خودش پول بهر مبلغ که می خواد میده ولی عوارضی ها مخصوصا خرم آباد پل زال اندازه پول خون یک انسانه
آخرین اخبار