رویترز: احتمال فروش نفت عراق از طریق ایران در صورت شکست مذاکرات با اقلیم کردستان

مقامات عراقی اعلام کرده‌اند در صورتی که مذاکرات نفتی با اقلیم کردستان به نتیجه نرسد، نفت خود را از طریق کشورهایی مانند ایران معامله خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یک مقام ارشد وزارت نفت عراق اعلام کرد در صورتی که مذاکرات با اقلیم کردستان بر سر به اشتراک گذاری درآمد‌های نفتی با شکست روبرو شود، ممکن است عراق نفت خود را به وسیله ایران به فروش برساند.

در هفته آینده، سازمان بازاریابی نفت عراق با اقلیم کردستان مذاکراتی را برگزار خواهد کرد. معاون وزیر نفت عراق گفت: "در صورتی که مذاکرات با بن بست روبرو شود، راهی برای فروش نفت خود از طریق ایران یا کشورهای دیگر خواهیم یافت. زیرا ما به درآمد حاصل از آن نیاز داریم."

95 درصد درآمد‌های عمومی عراق به وسیله فروش نفت تامین می‌شود. اما پس از سقوط بهای نفت و درگیری‌ با گروه تروریستی داعش، اقتصاد این کشور با مشکلات زیادی مواجه شده است.

اقلیم کردستان روزانه 500 هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند و آن را از طریق ترکیه به فروش می‌رساند. با این‌حال، عراق نمی‌تواند مسیر صادرات تولیدات نفتی خود را تغییر دهد. این کشور تنها می‌تواند 150 هزار بشکه در روز که در نزدیکی کرکوک تولید می‌شود را از راه ایران معامله کند.

چنین توافقی میان ایران و عراق می‌تواند مشابه آن‌ توافق‌هایی که تهران با کشورهای حاشیه دریای خزر به امضا رسانده بود، باشد.

در این صورت، ایران می‌تواند نفت عراق را پالایش کند و در مقابل، نفت خام خود را به جای بغداد در بندرگاه‌های ایرانی خلیج فارس به فروش برساند.

معاون وزیر نفت عراق اظهار کرد از سرگیری صادرات نفت خام به ترکیه از طریق خط لوله‌هایی که تحت نظارت اقلیم کردستان است، به دلیل نشان دادن حسن نیت بغداد به اربیل بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار