با حضور وزیر نیرو صورت گرفت:

بهره برداری از سامانه تصفیه خانه فاضلاب نقده بعدازسال ها

در چهارمین روز از هفته دولت با حضور وزیر نیرو درآذربایجان غربی چندین طرح در استان افتتاح و یا کلنگ زنی شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، حمید چیت‌چیان صبح امروز پس از بازدید از روند احداث سد کانی سیب در پیرانشهر و صدور دستور رسمی احداث تونل انتقال آب از این سد به حوضه آبریز دریاچه ارومیه و در ادامه ی آن آغاز کلنگ زنی شبکه آبیاری و زهکشی پیرانشهر به شهرستان نقده رفت تا مدرن ترین تصفیه خانه فاضلاب نقده را افتتاح کند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره تثبیت دریاچه ارومیه گفت: مردم شهرستان های حوضه آبریز دریاچه ارومیه به ویژه مردم نقده در روند احیای دریاچه ارومیه و اجرای طرحهای مختلف آن مشارکت بسزایی داشتند .

سعادت با توجه به اینکه فرهنگ صرفه جویی در بین مردم استان نهادینه شده است گفت: در رابطه با وضعیت و روند احیای دریاچه ارومیه ، خوشبختانه فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب و همچنین فرهنگ کمک به احیای دریاچه ارومیه در میان مردم استان جا افتاده و نهادینه شده است

وی افزود:امیدواریم مردم استان با ادامه این همدلی و همکاری که میان مردم استان و دولت به وجود آمده است ، شاهد احیا و بازگشت دریاچه به شرایط پرآبی خود باشیم.

مدیر عامل شرکت آبفای آذربایجان غربی با توجه به اینکه دولت یازدهم به بهداشت عمومی توجه زیادی دارد گفت: احداث و بهره برداری از سامانه های فاضلاب، نشان دهنده توجه دولت تدبیر و امید به بهداشت عمومی و محیط زیست و حفاظت از آبخوانها و آب های زیر زمینی و آب شرب سالم است.

اکبری گفت : ۶۰ درصد از سامانه فاضلاب نقده در طول ۱۵ سال گذشته اجرا شده و مابقی ۴۰ درصد در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: این پروژه برای استفاده جمعیت 80 هزار نفری کنونی و جمعیت افق 153 هزار نفری طراحی و احداث شده است.

مدیر عامل شرکت آبفای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۳۵ طرح در قالب ۱۱۰ پروژه با اعتبار ۷۵۰۰ میلیارد ریال در بخش آب و فاضلاب در سطح استان آذربایجان غربی در حال اجراست که شامل تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، خطوط انتقال و اصلاح شبکه است و به طور متوسط از ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند.

اکبری تصریح کرد: پساب حاصل از تصفیه فاضلاب نقده به احیای دریاچه اورمیه کمک شایانی می‌کند.

طول شبکه فرعی فاضلاب نقده ۱۶۵ کیلومتر، طول شبکه اصلی ۲۳ کیلومتر، خط انتقال آن ۴.۲ کیلومتر و طول شبکه سنتی آن نیز ۵۷.۶ کیلومتر است.

ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب نقده ۲۳ هزار و ۳۷۰ مترمکعب و بوده که تقریبا بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهر نقده را پوشش می دهد.

طرح تصفیه خانه و شبکه فاضلاب نقده ۴۴۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشته است، تجهیزات این تصفیه خانه مجهز به آخرین تکنولوژی روز و فرایند تصفیه نیز از نوع SBR است.

این تصفیه خانه در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در کیلومتر ۵ جاده نقده به محمدیار در اراضی روستای تازه قلعه احداث شده است.

شروع عملیات اجرایی سامانه شبکه فاضلاب نقده به سال ۱۳۷۵ و عملیات احداث تصفیه خانه فاضلاب این شهر به سال ۱۳۸۴ بر می گردد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.