با حضورمعاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی خراسان‌رضوی, هفت پروژه جهاد کشاورزی گناباد در هفته دولت به بهره برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛احیاء و مرمت قنات‌های روستاهای کلات، علی‌آباد، چاه‌نمک و رهن با مجموع اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۷۴۷ میلیون ریال و احداث کانال بتنی در روستاهای جعفرآباد، چاه‌میغانی و درب‌صوفه با اعتباری بالغ بر ۷۰۷ میلیون ریال هفت پروژه جهادکشاورزی گناباد بود که به مناسبت هفته‌دولت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی خراسان‌رضوی گفت: میزان تولید محصول در گناباد از لحاظ محصولات کم‌آب ولی با مزیت نسبی بالا قابل قبول است لذا این شهرستان به لحاظ کاهش محصولات آفت و توجه به تولید محصولات کشاورزی دارای رتبه چهارم استانی است

محمدرضا اورانی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی در مراسم بهره‌برداری از هفت طرح آب و خاک جهادکشاورزی گناباد که در محل روستای رهن برگزارشد، گفت: در هفته دولت ۱۵۴ پروژه با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۳۹ میلیارد ریال با پوشش ۵ هزار خانوار و ایجاد اشتغال ۱۲۰۰ نفر در سطح خراسان رضوی افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اقتصادی در خراسان‌رضوی در سه حوزه خدمات، صنعت و معدن و بخش کشاورزی انجام می‌شود، اظهارکرد: علی‌رغم اینکه بیشترین فعالیت اقتصادی مشهد در حوزه خدمات است، اقتصاد تمامی شهرستان‌های خراسان‌رضوی بر پایه بخش کشاورزی می‌باشد به گونه‌ای که بیش از ۷۰ درصد فضای کسب‌وکار شهرهای استان در حوزه کشاورزی است.

اورانی افزود: لذا انتظار می‌رود در جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌رضوی فرمانداران از بخش کشاورزی دفاع کنند تا در این جلسات توجه خاصی شود

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی به وضعیت بحرانی ۳۳ دشت آبی خراسان‌رضوی از مجموع ۳۷ دشت آبی اشاره و افزود: ۵ دشت آبی استان در گناباد قرار دارد و متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های پیاپی و کمبود بارندگی، در دشت‌های گناباد مجموعاً بالغ بر ۳۰۰ میلیون مترمکعب مازاد بر توان منابع آبی سفره های زیرزمینی برداشت می شود.

اورانی مجموع درآمد تولیدی از بخش کشاورزی را در سطح استان ۱۰ هزار و ۶۵۱ میلیارد تومان عنوان‌کرد و تصریح کرد: شهرستان گناباد با ۳۱۱ میلیارد تومان درآمد حاصل از بخش کشاورزی رتبه ۱۳ استانی را داراست و به ازای هر مترمکعب آب مصرفی در گناباد، ۷۰۰ گرم محصول برداشت می‌شود.

وی افزود: میزان تولید محصول در گناباد از لحاظ محصولات کم آب ولی با مزیت نسبی بالا قابل قبول است لذا این شهرستان به لحاظ کاهش محصولات آفت و توجه به تولید محصولات کشاورزی دارای رتبه چهارم استانی است اما با مشکلات موجود در گناباد باید به فعالیت‌ها سرعت بیشتری داد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی اقتصادمقاومتی را راهکارحل مشکلات بخش کشاورزی دانست و افزود: حدود ۱۶ پروژه ملی و ۳۰ پروژه استانی در ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی کشور و استان برای خراسان رضوی تصویب شده است که پروژه هایی در قالب توسعه کشت گلخانه، توسعه مکانیزاسیون و صناع تبدیلی و فرآوری و ارتقا بهره وری آب برای گناباد در نظر گرفته شده است.

اورانی ادامه داد: در بهره‌برداری این پروژه ها هدف مشارکت مردم و استفاده حداکثری از سرمایه‌های موجود با آموزش و استفاده اعتبارات حداقلی می‌باشد تا شاهد حداکثر استفاده باشیم.

انتهای پیام//ح. ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.