نارندرا مودی در نشست کشمیر: باید به یک راهکار دائم برای حل ناآرامی ها دست یافت

نخست وزیر هند برای حل ناآرامی های اخیر در کشمیر نشستی با احزاب مخالف از ایالت جامو و کشمیر برگزار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت هندوستان تایمز، "نارندرا مودی،" نخست وزیر هند روز گذشته در خصوص چندین هفته خشونت های مرگبار در کشمیر ابراز نگرانی کرد.

این اظهارات مودی پس از سخنرانی وی در روز استقلال در خصوص بلوچستان و کشمیرِ تحت کنترل پاکستان، نوعی اظهارات آشتی جویانه محسوب می شود.  تعدادی از وزرای وی همچنین معترضان را متجاوز خواندند و گفتند امکان دستیابی به مصالحه با آنها وجود ندارد. 

مودی این اظهارات را در نشستی با احزاب مخالف از ایالت جامو و کشمیر مطرح کرد. وی در بیانیه ای در این نشست اعلام کرد: آنهایی که در خصومت های اخیر جان خود را از دست داده اند، بخشی از ما بودند، ملت ما بودند. این از دست رفتگان چه جوانان ما باشند، یا نیروهای امنیتی یا افسران پلیس، در هر حال این امر ما را ناراحت و محزون کرده است.

نخست وزیر هند در ادامه تأکید کرد: باید یک نشست برگزار می شد و باید برای حل این مشکل به یک راهکار دائم و پایدار در چارچوب قانون اساسی دست یابیم.

اشاره مودی به بلوچستان و کشمیرِ تحت کنترل پاکستان – که نخستین بار بود بوسیله یک نخست وزیر هند مطرح می شد – از سوی بسیاری نامناسب قلمداد شد. اما اظهارات روز گذشته وی بیشتر با دیدگاه "آتال بیهاری واجپایی،" نخست وزیر پیشین هند --که با استقلال طلبان کشمیر مذاکره کرده بود -- همخوانی داشت.

منابع آگاه اعلام کردند: هیئت کشمیری به رهبری "عمر عبدالله،" سر وزیر سابق منطقه کشمیر و جامو که اکنون ریاست هیئت معترضان کشمیری را بر عهده دارد به مودی گفت به دلیل نبود یک راهکار سیاسی مناسب برای حل ناآرامی های اخیر بسیار نگران است.

این هیئت 8 نفره مودی را تشویق کرد با همه طرفهای ذینفع گفتگو کند. یکی از اعضای هیئت در این خصوص گفت: پیشنهاد شد نخست وزیر مستقیما مردم کشمیر را در برنامه رادیویی ماهانه خود خطاب قرار دهد.

یکی دیگر از اعضای این هیئت گفت: مودی بسیار نگران به نظر می رسید و به طور جدی سعی داشت مشکل را حل کند.

عبدالله نیز اعلام کرد: نخست وزیر و هیئت به این توافق رسیدند که توسعه به تنهایی پاسخ مناسبی برای حل بحران حاکم نیست.

موج جدید خشونت ها در کشمیر از روز هشتم ژوئیه (18 تیر) و به دنبال کشته شدن "برهان وانی" یکی از فرماندهان گروه های استقلال طلب کشمیر به دست نیروهای امنیتی هند، آغاز شد. در این مدت حدود 67 نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده اند. 

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار