ورزش موتورسواری برای زنان همواره با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی روبه‌رو بود؛ تا جایی که سرانجام بعد از سال‌هاپیگیری علاقه‌مندانش، مجوز آن در مرداد ماه سال جاری صادر شد.

گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - داستان مسابقات موتورسواری زنان به آذرماه سال 87 بازمی‌گردد که اطلاعیه برگزاری مسابقات موتورسواری کراس از سوی هیأت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان تهران منتشر شد و سرانجام هشتم آبان 1388 این هیأت، مسابقات زنان این استان را با حضور 8 زن موتورسوار برگزار کرد و نتیجه آن قهرمانی و نایب‌قهرمانی یک مادر و دختر بود.

شهرزاد نظیفی، نایب‌قهرمان و دخترش نورا نراقی قهرمان این مسابقات در پیست موتورسواری پارک کوهسار شدند و از آن پس نراقی لقب اولین قهرمان زن موتور کراس را به نام خود ثبت کرد.

او بعد از این مسابقه به آمریکا رفت و در مسابقات موتورسواری کراس در آمریکا شرکت کرد. سپس به فرانسه رفت تا در مسابقات فرانسه شرکت کند و مدرک مربیگری‌اش را از آمریکا گرفت. به گفته نراقی پیشنهاد برگزاری مسابقات موتورسواری توسط او به فدراسیون ارایه شده بود و بازخورد این مسابقه و اول شدن او، باعث شده تا تعداد زیادی از زنان به این رشته علاقه پیدا کنند.

تعطیلی موتورسواری زنان پس از برگزاری یک دوره مسابقه

پس از پایان مسابقات سال 88 ، به دلایل نامعلومی این مسابقات مجدداً برگزار نشد. در سال 91 حسین شهریاری، نایب‌رییس وقت فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری و ناهید جوانمردی، نایب‌رییس بانوان این فدراسیون در زمان ریاست مهرعلی، وعده‌هایی برای برگزاری مسابقات دادند.

شهریاری در آن سال وعده داد که قطعاً موتورسواری زنان همچون اتومبیل‌رانی در مکان‌های مشخص و پیست‌ها انجام خواهد شد و تمرینات یا آموزش این رشته زنان، خارج از این مکان‌ها برگزار نمی‌شود. رشته موتورسواری زنان نیز همچون اتومبیل‌رانی در راستای شئونات اسلامی و حفظ سلامتی زنان و در چارچوب قوانین و مقرراتی که به‌زودی تعیین خواهد شد، برگزار می‌شود.

به گفته مسئولان وقت جلسات متعددی بین فدراسیون و مسئولان امور زنان وزارت ورزش برگزار شد و به این نتیجه رسیدند که هیچ منع قانونی برای پیگیری این موضوع وجود ندارد. با این وجود تا زمانی که مجوز رسمی و کتبی فعالیت زنان در رشته موتورسواری از سوی ورازت ورزش و جوانان به فدراسیون موتورسواری واتومبیل‌رانی ابلاغ نشود، هیچ برنامه‌ای در جهت آموزش یا تمرین زنان در این رشته انجام نخواهد شد. همچنین وعده داده شد که قطعاً لباس مناسب برای زنان ورزشکار در این رشته طراحی می‌شود.

موتورسواری زنان؛ آری یا نه؟

پس از مسابقات سال 88، بحث‌هایی در مورد لزوم ارایه مجوز به موتورسواری زنان مطرح شد؛ آیت‌الله نوری‌همدانی موتورسواری زنان را موضوعی حکومتی دانسته و معتقدند حاکم شرع باید در این خصوص تصمیم بگیرد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز معتقدند این کارها در محیط‌های مخصوص زنان اشکالی ندارد، مشروط بر این‌که سبب ضرر و زیانی نشود.

گروهی معتقد بودند زنان موتورسوار به فعالیت غیررسمی می‌پردازند و شاید این حرکت زیرزمینی، جامعه را مجبور به پذیرش فعالیت زنان موتورسوار کند. البته بررسی این طرح نباید با تصمیم‌گیری‌های عجولانه تداخل پیدا کند؛ چراکه راه‌اندازی چنین رشته‌ای به اقدامات کارشناسی نیاز داشته و مسئولان باید جوانب امر را به‌خوبی در نظر بگیرند و مسیر قانونی را در این زمینه طی کنند که تحقق آن نیازمند سعه صدر علاقه‌مندان به این رشته است.

البته مرضیه اکبرآبادی، معاون وقت امور بانوان وزارت ورزش و جوانان کشور معتقد بود که در مورد این رشته باید علاوه بر ضرورت آن برای زنان، بحث شئونات و سایر مسایل مورد توجه قرار گیرد که پس از تصمیم‌گیری در این مورد، با مشکلات مواجه نشویم.

مجوز ناپایدار موتورسواری زنان

سرانجام در شهریور سال 92 حسین شهریاری، نایب‌رییس وقت فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری اظهار کرد که با توجه به تعداد زیاد زنان علاقه‌مند به رشته ورزشی موتورسواری، برای ساماندهی فعالیت موتورسواری آن‌ها هماهنگی‌هایی با معاونت ورزش بانوان صورت گرفت که بر این اساس از این پس زنان نیز به تمامی مسابقات چه در بخش سرعت و چه در بخش موتورکراس اعزام خواهند شد. از هفته آینده نیز تمرینات زنان موتورسوار آغاز خواهد شد که البته این امر نتیجه پیگیری‌های هفت‌ماهه فدراسیون است.

اما 2 هفته پس از صدور این مجوز، اخبار لغو آن شنیده شد. فریبا جوانمردی، نایب‌رییس بانوان فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری در این رابطه اظهار کرد: زنان هنوز مجوز رسمی برای حضور در رشته موتورسواری را ندارند و بنابراین در حال حاضر هیچ کاری انجام نمی‌دهیم تا زمانی که مجوز رسمی برای زنان صادر شود.

قول مساعد برای بررسی مجوز موتورسواری زنان

موتورسواری زنان حدود 2 سال در بی‌خبری به سر برد تا نهایتاً در مهرماه سال 94 خبر تصمیم‌گیری برای حضور زنان در ورزش موتورسواری منتشر شد. بر این اساس محمود صیدانلو، سرپرست فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری با اعلام خبر تشکیل کارگروه ساماندهی مشکلات موتورسواران بالای 250 سی سی، گفت: نداشتن آیین‌نامه و نحوه استفاده از موتورهای بالای 250 سی‌سی، رویکردهای متفاوت برخی دستگاه‌ها در این زمینه و همچنین وجود برخی مسایل در تأمین واردات موتورهای ورزشی، ورزشکاران این رشته را با مشکل روبه‌رو کرده است.

این فدراسیون در بحث فنی اقداماتی را انجام داد، اما در بخش فرهنگی که به عهده معاونت امور ورزش بانوان و معاونت فرهنگی وزارت ورزش است، رایزنی‌هایی صورت گرفته که اگر فرآیند آن با موفقیت طی شود، درباره حضور زنان در رشته موتورسواری تصمیم‌گیری خواهد شد.

حضور موتورسواران زن در مسابقات

با گذشت کمتر از یک سال در مرداد ماه سال جاری مجوز برای صدور مسابقات موتورسواری در ایران صادر شد و از این پس زنان می‌توانند در پیست‌های موتورسواری مسابقات برگزار کنند. در این زمینه رباب شهریان، معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در نامه‌ای به صیدانلو نوشت: با توجه به جامعه مخاطب این رشته و حضور مربیان و داوران زن و با رعایت موازین اسلامی تحت نظارت فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی ایران، راه‌اندازی این رشته بلامانع است و بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده، برگزاری دوره‌های آموزشی و مسابقات داخلی در فضای ویژه بانوان محدودیتی ندارد.

گفته‌های صیدانلو حاکی از آن است که این مجوز با رعایت تمامی ملاحظات دینی و شرعی گرفته شده است. او پس از اعلام خبر این مجوز، اظهار کرد که فعالیت در این حوزه ساماندهی نشده بود و زنان مجبور بودند در فضاهایی غیراستاندارد و نامناسب فعالیت کنند. این ضرورت دیده شده که با رعایت موازین و ارزش‌های اسلامی و مظاهر و مناسبات ملی و در چارچوب قانون، شاخص‌های مورد نظر فرهنگی در حوزه ورزش مراعات شود و فضای امنی برای فعالیت در این رشته ورزشی فراهم شود.

بر همین اساس این موضوع مورد رسیدگی جدی قرار گرفت و در نهایت به صورت رسمی از سوی وزارت ورزش اعلام شد. ملزومات جدی در چارچوب ارزش‌های دینی و مذهبی در طرح این درخواست لحاظ شده است و مجوزهای لازم نیز اخذ شده و امیدواریم سریعاً برنامه‌ریزی برای آغاز به کار فعالیت زنان در این رشته ورزشی به‌صورت قانونی و زیر نظر فدراسیون صورت گیرد.

برنامه‌ریزی برای ایجاد امکانات مناسب تمرین برای زنان صورت گرفته است و در تدارک تربیت نیروی انسانی برای مربی در این زمینه هستیم. در صورت نیاز به مربی خارجی نیز اقدامات مناسبت صورت خواهد پذیرفت.

بیش از 50 موتورسوار زن در کشور غیرفعال شده‌اند

سیدرضا بزرگ‌حسینی، عضو کمیته فنی فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی درباره فعالیت زنان در پیست موتورسواری آزادی که زیر نظر این فدراسیون اداره می‌شود، گفت: با مجوز رسمی وزارت ورزش از این پس زنان هم می‌توانند در این پیست موتورسواری کنند و باید این پیست زمان‌بندی شود تا در زمان‌های مشخصی زنان حضور داشته باشند.

همچنین به گفته صیدانلو پیست‌های موتورسواری در سراسر کشور به روی زنان ورزشکار باز و شرایط برای حضور حرفه‌ای آن‌ها فراهم است.

با توجه به این‌که پیش از این یکی از زنان کشور موفق به شرکت در مسابقات جهانی شده و از طرفی بر اساس قانون جهانی مسابقات موتورسواری این رشته با حجاب تداخلی ندارد (زیرا زنان و مردان این رشته نباید هنگام موتورسواری موهای خود را باز بگذارند و باید همه موهای خود را بپوشانند؛ چراکه این اقدام امکان آسیب را افزایش می‌دهد)، به نظر می‌رسد در صورت تمرین، علاقه‌مندان می‌توانند به مسابقات جهانی اعزام شوند.

منبع: مهرخانه

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
مجوز بدید بنظرم چه اشکالی داره