رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هدف اصلی پزشک، تامین سلامتی، پیشگیری و در حقیقت ایجاد رفاه جسمی و روانی برای بیمار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر صفریان با تبریک روز پزشک افزود: مشخصات یک پزشک خوب به نظر من آن چیزی است که در سوگند نامه ما پزشکان می آید و بر این اساس هدف اصلی خود را تامین سلامتی، پیشگیری و در حقیقت ایجاد رفاه جسمی و روانی برای بیمار می دانیم.

وی تصریح کرد: به این معنا که همت اصلی یک پزشک پیشگیری، کاهش بار بیماری ها، درد و آلام بیماران است؛ بنابراین گاهی یک پزشک ممکن است به جنبه های مختلف زندگی یک بیمار ورود کند تا هر آن چه از دست او بر می آید و در آموزش پزشکی آموخته است به کار بندد تا رفاه حال بیمار را به او بازگرداند.

دکتر صفریان اظهار داشت: اهداف مالی و بهره برداری مادی نباید در شغل پزشکی جایگاه داشته باشد؛ البته صحبت من این نیست که ما از بیماران هیچ پولی دریافت نکنیم زیرا یک حق الزحمه استاندارد و عادلانه برای ما تعریف شده است که این برای تامین زندگی ما کافی است؛ اما نباید به هیچ عنوان دست به کاری بزنیم که به لحاظ انسانی و پزشکی دارای شانیت نیست.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: البته ذکر این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تعداد افرادی که در حرفه پزشکی نگاه مادی دارند و یا تخلف می کنند بسیار بسیار اندک است و قابل قیاس با خیل عظیم پزشکان خدوم و زحمت کشی که از نقاط دور و نزدیک با مشقت های فراوان دست به گریبان هستند و به درمان بیماران می پردازند،نیست.

وی گفت: برخی پزشکان گاهی در روستاها و در نقاط دور در حال خدمت هستند و در شهرها می بینیم پزشکی که 16 ساعت ایستاده در حال خدمت و ارائه توان درمانی خود به بیماران است که تمام این اتفاقات بسیار مبارک و قابل قبول است.

دکتر صفریان تصریح کرد: ما پزشکانی داشته ایم که در سر عمل به دلیل شدت کار و نداشتن استراحت مناسب سکته کرده اند و سلامتی خود را به خطر انداخته اند؛ که شاید در هیاهوی درد بیماران این نکات برای مردم گم شده و این خدمات به نوعی کم رنگ و رنگ باخته باشد.

وی افزود: متاسفانه برخی تبلیغات سوءیی که برای پزشکان در کشور در فضای مجازی صورت می گیرد این تصور را در ذهن مردم ایجاد می کند که برخی پزشکان به دنبال منافع خود و سوء استفاده از بیمار هستند که به واقع این گونه نیست.

دکتر صفریان گفت: قاطبه پزشکان در جامعه درآمدی به اندازه متوسط درآمد مردم دارند و برخی حتی از این مقدار نیز کمتر دریافتی دارند و صادقانه در حال خدمت هستند و باید این حقایق نیز به مردم گفته شود.

وی اظهار داشت: آن چه در حرفه پزشکی مهم می نماید صداقت و هدفمندی درست است که البته در کنار آن، دانش، علم و داشتن اطلاعات به روز در خصوص تخصصی که در آن به جایگاه رسیده ایم می تواند کمک کننده باشد؛ تا در درمان بیماری مردم و پیشگیری از بیماری موفق تر عمل کنیم.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ما پزشکان بسیاری به عنوان الگو داریم مانند دکتر قریب که یکی از اساتید بزرگ و بسیار فداکار در این مسیر بود و از پزشکان پیشکسوت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد می توان از دکتر صراف نام برد که الگوهای بسیار مهمی هستند.

وی ادامه داد: افرادی مانند دکتر صراف و دکتر فرهودی منشاء خدمات بسیاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند و از کسانی هستند که اخلاق اسلامی را با اخلاق پزشکی و حرفه ای در هم آمیخته و خدمات پزشکی بسیار خوبی را به مردم ارائه داده اند.

دکتر صفریان گفت: این افراد خالصانه در حرفه خود خدمت کردند و این جایگاه را فرصتی برای خدمت به خلق می دانستند و هرگز دنبال حقوق و مادیات و جایگاه برای خود نبودند و صرفا به منافع بیماران فکر می کردند و هنوز هم اساتیدی مانند این بزرگان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور داشته و بروز می کنند که این جای شکر دارد.

ودر پایان؛ آن چه در این میان مهم جلوه می کند وجود پزشکانی در کشور است که مراجعه بیماران به خارج از کشور را نه تنها کاهش داده اند بلکه توان علمی خود را به اندازه ای رشد داده اند که بسیاری از بیماران از خارج کشور جهت درمان به ایران سفر می کنند.

حضور دو پزشک از کشور آلمان جهت درمان در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در ماه گذشته نشان از این نکته دارد که پزشکان در ایران توانسته اند خود را به جهان ثابت کنند که این مایه مباهات است و جا دارد با افتخار بگوییم روز پزشک روز جهادگران عرصه علم و دانش بر این بزرگان مبارک باد.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.