آیا ترامپ و کلینتون با چمدان اخلاق وارد کاخ‌سفید می‌شوند یا قصدشان ثروت‌اندوزی است؟

کارشناسان معتقدند قوانین اخلاق سیاسی فدرال آمریکا به‌طور سفت‌وسخت مشمول رئیس‌جمهور این کشور نمی‌شود.

آیا ترامپ و کلینتون با چمدان اخلاق وارد کاخ سفید می‌شوند یا برای ثروت‌اندوزی؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ان‌بی‌سی نیوز در مطلبی نوشت: هیچ قانونی مبنی بر اینکه هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ پس از ورود به کاخ سفید از موقعیت سیاسی خود برای منافع شخصی استفاده نکنند، وجود ندارد.

کارشناسان اصول اخلاق سیاسی معتقدند قوانین اخلاق سیاسی فدرال به طور سفت‌ و سخت مشمول رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌شود. به‌گونه‌ای که دونالد ترامپ به‌راحتی می‌تواند از پرداخت مالیات برای زمین گلفش سر باز بزند و هیچ قانونی او را مجبور به پرداخت مالیات نمی‌کند.

استفن گیلرز – استاد و محقق اخلاق حقوقی در دانشگاه نیویورک—می گوید: ترامپ و کلینتون با یکدیگر فرق دارند. آخرین باری که به این‌گونه پرسش‌ها پاسخ دادم درباره "کِنِدی" بود. جان اف کندی ثروتمند بود و نیازی به سوءاستفاده از موقعیت خود نداشت. در این میان رفتار محتاط‌تری جز "لیندون جانسون" (سی و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا) سراغ ندارم. او از نفوذ خود در سنا استفاده کرد و پس از ورود به کاخ سفید در راستای موفقیت شبکه تلویزیونی همسرش و ثروتمند شدن خود عمل کرد. هیچ از این اعمال در زمان خود قابل‌درک نبود.

در بخشی از این مطلب آمده است: امپراتوری کسب‌وکار ترامپ و بنیاد خیریه جهانی کلینتون هر یک از علم اخلاق سیاسی به دور است. چگونه مردم می‌توانند مطمئن شوند که ترامپ از قدرت ریاست جمهوری خود برای ارتقای منافع تجاری‌اش بهره نبرد و چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که کلینتون از گارد ریاست جمهوری آمریکا برای بهبودی پایه و اساس بنیاد خیریه خود استفاده نکند.

قانون اخلاقی فدرال کمک چندانی به جلوگیری از این رویه نخواهد کرد. قوانین اخلاقی فدرال برای جلوگیری از سوءاستفاده مالی از موقعیت سیاسی و پیشبرد منافع خصوصی، مشمول مقامات اجرایی می‌شود. با این حال، این قانون شامل رئیس‌جمهور آمریکا و معاونانش نیست. بنابراین، هیچ قانونی ترامپ را وادار به پرداخت مالیات املاکش نمی‌کند و کلینتون نیز مجبور به دریافت پول از منابع و شرکت‌های بزرگ خارجی برای بنیاد خیریه‌اش و نقل‌وانتقال آن نخواهد بود چراکه بخش زیادی از مبلغ موردنیاز بنیاد در داخل آمریکا و از طریق اختیارات رئیس‌جمهور تأمین و به حساب‌های دیگر او منتقل می‌شود. ریاست جمهوری کلینتون این فرصت را برای او فراهم می‌کند که بیش از 2 میلیارد دلار از ذخایر پولی بنیاد خیریه را بدون واسطه به حساب دیگری منتقل کند.

به باور کارشناسان، پس از ریاست جمهوری رونالد ریگان، روسای جمهوری آمریکا با آرایش اقتصادی ساده‌ای به افزایش حجم سرمایه‌های خود پرداخته‌اند. باراک اوباما در این زمینه یک استثناست. او حین ورود به کاخ سفید از دارایی اندکی برخوردار بود و موفق نشد از این فرصت برای افزایش ثروت خود استفاده کند. این در حالی است که نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارایی کافی برای چند برابر کردن آن را در اختیار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار