اویل ویس در مطلبی نوشت اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت، برای افزایش بهای طلای سیاه تلاش می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اویل ویس نوشت یکی از عوامل کلیدی که هفته گذشته باعث بهبود بهای نفت شد، اخبار رسیده از برخی اعضای اوپک بود که خواستار تعیین سقف تولید شده بودند. اظهار نظرهای مثبتی از طرف خالد فالح، وزیر نفت عربستان، و نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، ارائه شد که زمینه را برای گفتگوهای احتمالی ماه آینده در خصوص احتمال تعیین سقف تولید برای تقویت بهای نفت، مهیا می کرد. 

این اولین باری نیست که اعضای اوپک به بازار این امید را می دهند که امکان دستیابی به توافق وجود دارد. ولی هنوز نشست دوحه و نتایج ناامیدکننده آن در یادها مانده است. وقتی به وضع حال حاضر و آن زمان نگاه می کنیم، متوجه می شویم که تفاوت چندانی ندارند. 

در آن هنگام، بهای نفت به بشکه‌ای کمتر از 30 دلار رسید. حساسیات بازار نفت، به شدت افزایش یافت و بسیاری از تحلیل گران نفت، انتظار داشتند نفت به بشکه‌ای کمتر از 20 دلار برسد. در نتیجه، برخی اعضای اوپک و تولید کنندگان دیگر، ایده تعیین سقف تولید را مطرح کردند. بازه زمانی اعلام اخبار احتمال تعیین سقف تولید تا زمان نشست، باعث شد بهای نفت اندکی افزایش یابد. 

اما سرانجام نشست دوحه، نرسیدن به توافق بود و دلیل عمده آن، این بود که عربستان نمی خواست سقف تولید خود را کاهش دهد؛ مگر این که ایران نیز همان کار را انجام دهد. آن موقع، بهای نفت به بالاتر از 30 دلار در هر بشکه رسیده بود و خبرها بر بهای نفت، تاثیر چندانی نداشت. بهای نفت در اثر عوامل دیگر، افزایش یافت. 

حالا نیز به همان ترتیب، خبرهای تعیین سقف تولید از سوی اعضای اوپک، پس از کاهش بهای نفت به کمتر از بشکه ای 40 دلار مطرح شد. حساسیت بازار نفت، در چند هفته گذشته افزایش یافت. تولید نفت خام آمریکا، طبق انتظارها کم نشد و تولید بنزین، بیشتر شد. افزایش تعداد دکل های حفاری آمریکا کماکان ادامه دارد و طی اول تا اواسط ماه جولای، تولید نفت خام آمریکا در چند مقطع، به طور بی سابقه افزایش یافت. تحلیلگران بازار نفت پیش بینی کردند بهای نفت به سرعت کاهش خواهد یافت. 
این خبرها باردیگر باعث وحشت اعضای اوپک شد و تصمیم گرفتند همان بازی قدیمی را انجام دهند و از احتمال تعیین سقف تولید خبردادند. بهای نفت سقوط نخواهد کرد و جهت عکس را در پیش می گیرد. پس از آن، گفتگوها حدود یک ماه یا بیشتر، طول خواهد کشید. خبرهای مبنی بر احتمال تعیین سقف، باعث تغییر روند بازار نفت از منفی به مثبت خواهد شد؛ درست مانند چند ماه قبل.

وقتی داده های نشست مربوط به تعیین سقف تولید از راه برسد، برخی تولیدکنندگان بهانه خواهند کرد که با تعیین سقف موافق نیستند. نشست نیز مانند دفعه قبل، بدون دسترسی به توافق به پایان می رسد. 

تا آن زمان، بهای نفت افزایش یافته است. بازار نفت نیز وضع بهتری در مقایسه با هفته گذشته خواهد داشت. عوامل دیگر نیز در حمایت از بهای نفت، وارد بازی خواهند شد. این تولیدکنندگانی که اکنون از تعیین سقف تولید صحبت می کنند نیز تولید خود را افزایش خواهند داد. 

اعضای اوپک قرار نیست سقفی برای تولید خود تعیین کنند. آن‌ها فقط قرار است بازی را شروع کنند که در این هنگام به بازار نفت کمک می کند. 

آن ها درست در وضع منفی و بدبینی وارد می شوند و چیزی که بازار نیاز دارد را می دهند؛ امید. این امید مانع از این می شود که بهای نفت در آینده کاهش داشته باشد و از بهبود آن پشتیبانی می کند. خبرهای خوب این است که در این بازی، همه برندهاند. وقتی هم بازی تمام شود، بهای نفت افزایش پیدا کرده است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار