رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی حذف واسطه‌گری در بهره برداری از معادن را ضروری دانست.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمدحسین فرهنگی در نشست  بهره برداران معادن  آذربایجان شرقی  با نمایندگان مجلس شورای اسلامی  افزود: اینکه فردی امتیاز معدنی را خریداری کرده و به دیگری وا می‌گذارد معنایی ندارد و اگر نقطه ضعفی وجود دارد باید رفع شود.
وی اظهار کرد:برای راه‌اندازی صنایع پایین دستی معادن باید همه تلاش کنند تا به جایگاهی برسیم که فقط خام فروشی نشود و با توجه به صنایع پایین دستی بعد از تولید ، ارزش افزوده نصیب استان شود.
فرهنگی  بر لزوم ایجاد صندوق توسعه بخش معدن تاکید کرد و گفت: معمولا وقتی منابعی تعریف می‌شود به سمت صنایع سوق داده می‌شود به طوری که 90 درصد صندوق منابع صندوق توسعه ملی در صنعت صرف می‌شود و در 10 درصد بقیه نیز بحث وجود دارد که در چه محل‌هایی صرف شود.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو تاکید کرد: باید در مطالعات و اقدامات معدنی کمترین تخریب محیط زیست و منابع طبیعی صورت گیرد.
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی یادآور شد :استان آذربایجان شرقی جایگاه نخست  میزان ذخایر معدنی کشور را به خود اختصاص داده و بخش معدن می تواند مهمترین محور توسعه استان باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در سه سال گذشته هیچ اقدامی برای اکتشاف مس سونگون صورت نگرفته است و باید مسئولان به صورت شفاف در این زمینه توضیح دهند.
رضا علیزاده با انتقاد  از کم کاری دست اندرکاران شرکت مس سونگون متذکر شد: فاز سه تغلیظ کنسانتره نصف و نیمه جمع شده و  باید مسئولان توضیح دهند که چرا به دخایر موجود مس و توسعه پایدار اهمیت قائل نیستند.
نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجتمع مس سونگون می تواند به عنوان   دومین ظرفیت بزرگ صنعتی  استان از لحاظ درآمد و اشتغالزایی بسیار تاثیر گذار باشد.
رئیس خانه معدن آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت : حقوق دولتی معادن استان با توجه به نداشتن بازار کار بیشتر مواد معدنی که قسمت قابل توجهی از آنها به همین دلیل تقاضای تعطیلی کرده اند، متناسب با استخراج واقعی اخذ شود .
نصیر نوری اظهار کرد : کاهش شدید قیمت جهانی مس و افزایش حقوق دولتی باعث ناتوانی شرکت های تولید کننده آن برای پرداخت حقوق دولتی شده است .
وی افزود : هزینه های حق الارض تبصره 2 و 3 ماده 6 قانون معادن، طولانی بودن فرآیند استعلام از ادارت و مشکل فروش مواد معدنی از جمله دیگر مشکلات بخش معدن استان است .
نوری اظهار کرد : مشکلات محدوده های اکتشافی سرب و روی توریان شرکت های فلزات رنگین ، محدوده دولومیت خواجه مرجان شرکت آمایش راه، محدوده آهن آستمال ،معدن ورمیکولیت تازه کند و محدوده لاشه و مالون روستای ونیار شهرستان هریس موردی است.
انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.