یگان حفاظت گمرک به عنوان ضابط خاص بازوی توانمند دادسرا در امور اجرایی،مبارزه با قاچاق،فعالیت می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در نخستین جلسه آموزشی یگان حفاظت گمرک خراسان رضوی گفت: این یگان به عنوان ضابط خاص بازوی توانمند دادسرا در امور اجرایی،مبارزه با قاچاق،حفاظت از اماکن و مراقبت از اموال موجود در گمرک است.

قاضی محمد بخشی محبی افزود: در ماده 37قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 92 این افراد ضابط خاص تلقی می شوند.

وی گفت: در این ماده به صراحت بیان شده که به‌ موجب این قانون، حفاظت گمرک‌های کشور زیر نظر رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت اماکن گمرکی و کالاهای موجود در آنها و امور اجرائی مبارزه با قاچاق در محدوده آن اماکن با أخذ مجوز از ستاد کل نیروهای مسلح، تشکیل و مأموران آن در حدود وظایف و با شرایط مذکور در قانون آیین‌ دادرسی کیفری ضابط خاص قضائی محسوب می‌شوند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهدافزود: به همین علت این مأموران باید مطابق ماده 30 آیین دادرسی کیفری تحت نظر دادستان مهارتهاي لازم را فرا گرفته ،کارت ویژه ضابطین را دریافت کنند و مانند سایر ضابطین خاص دادگستری پایبند به مقررات مربوط به ضابطان باشند.

قاضی محمد بخشی محبی تصریح کرد: یکی از خط قرمز های دادسرا حفظ حقوق شهروندی است و ضابطین باید آن را بر اساس قانون احترام به ازاديهاي مشروع وحفظ حقوق شهروندی و ماده 7 آیین دادرسی کیفری رعایت کنند چرا که در غیر این صورت تحت تعقيب كيفري قرار خواهند گرفت.

وی در خصوص ضمانت عدم رعایت حقوق شهروندی گفت: به صراحت ماده 570قانون مجازات اسلامی هر یک از مقامات و مأمورین وابسته به نهادها و دستگاههای حکومتی‌که برخلاف قانون، آزادی شخصی افراد ملت را سلب کند یا آنان را از حقوق مقرر درقانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران محروم نماید علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت یک‌ تا پنج سال از مشاغل حکومتی به حبس تا سه سال محکوم خواهند شد به همین علت از آنجایی که این ضابطین در برخی موارد نماینده دادستانی محسوب میشوند وظیفه سنگین تری دارند وتوقعي كه از انها ميرود به همين نسبت بيشتر است.

قاضی محمد بخشی محبی با اشاره به مجوز استفاده از سلاح از سوی این ضابطین گفت: بر اساس تبصره 2 ماده 37این قانون نحوه تسلیح نیروهای حفاظت گمرک‌های کشور، حمل و به کارگیری سلاح به موجب دستورالعملی است که توسط نیروی انتظامی تهیه شده و به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح می‌رسد اما استفاده از سلاح شرایط خاصی دارد که ضابطین باید به آنها پایبند باشند.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.