ادبیات و شعر هیچگاه تعطیل نمی‌شود و همواره قوالب شعری با نوآوری‌هایی خود را احیا می‌کنند.

حمیدرضا شکارسری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه در قالب غزل با وجود تنگناهای موجود نوآوری هست، اظهار داشت: هیچ کس نمی‌تواند مهر مرگ بر پیشانی گونه‌ای از ادبیات و شعر بزند. همواره قوالب شعری با نوآوری‌هایی خود را احیا می‌کنند. با وقوع انقلاب اسلامی، قوالب سنتی را دیدیم که دارای ظرفیت های جدیدی شدند. فرم قالب شعر نو نیز متفاوت است و هر شاعری خودش را می‌نویسد. اگر شاعری اصیل باشد، به تقلید از حافظ و حافظ های سرزمین ما نخواهد پرداخت.

وی در خصوص آنکه می‌توان قالب شعری را به بهانه وجود قله‌هایی در آن قالب کنار گذاشت، گفت: ادبیات و شعر هیچگاه تعطیل نمی‌شود. به این دلیل که قلل مرتفعی داشته‌اند. اگر چنین نبود، قرن‌ها پیش تعطیل می‌شد. هر شاعری سعی می‌کند به نوآوری دست بزند. این نوآوری‌ها سبب شده این قالب شعری همچنان سروده شود و مخاطب خود را داشته باشد.

شکارسری درباره شعر نو و وزن خاص آن و سختی ایجاد نوآوری برای شاعران این قالب اظهار داشت: علاوه بر آنکه وزن عروضی و الزامات آن می‌تواند لذت‌بخش باشد، این الزامات شانس شاعران را برای بازآفرینی جهان معاصر کم می کند. از طرف دیگر آن نظم کیهانی مبتنی بر توازن و تقارن شاید اجازه زیادی به فضای معاصر و دایره واژگان معاصر برای حضور در شعر ندهد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار