عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مقام والای امامت در دین اسلام گفت: اعتقاد به امامت مبحثی بسیار با اهمیت بوده و اعتقاد به امامت اقامه بندگی خداوند و قرب الهی را در پیش دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،آیت‌ الله سید محمد مهدی میرباقری در آئین گشایش مدرسه تابستانی کلام امامیه در مدرسه علمیه امام صادق (ع) پیرامون مباحث امامت و اهمیت بسیار این موضوع اظهار داشت: کلام امامیه در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود با رقبای جدی مواجه بوده و اکنون افتتاح چنین مدرسه‌ای با محوریت این موضوع سبب خرسندی بسیاری است.

وی افزود: به لطف خداوند انجمن‌های خوبی با محوریت موضوع کلام امامیه راه‌اندازی شده زیرا ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالای علم کلام از توصیف خارج است، بسیار خوشحال هستم که در این آئین گشایش شرکت کرده‌ام و می‌توانم این کار بزرگ را از نزدیک مشاهده کنم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه بلند امامت در دین اسلام و مذهب شیعه گفت: جایگاه امامت مبحثی بسیار بالا و بلند مرتبه‌ای است، زمانی که به جایگاه امام نگاه می‌کنیم نباید امام را تنها نماینده اجرای قوانین الهی دانست که این موضوع سبب تنزل مقام بالای امامت می‌شود.

وی ادامه داد: امام سرپرست جایگاه اخروی انسان‌ها است و اگر افراد طاغوت را مورد سرپرستی و رهبری خود قرار دهند باید همه حیات خود را در دنیا و مسائل دنیوی خلاصه کنند. هر فردی که خود را مطیع امر امامت دانست در دنیا و آخرت موفق و پیروز می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: باید بدانیم که اعتقاد به امامت اقامه بندگی خداوند بوده و باید به این موضوع بسیار تأکید و دقت داشته باشیم، امامت جریان ولایت خداوند را بیان می‌کند و در قرآن کریم نیز به این بحث اشاره شده است که امامت و جایگاه امام برای ادامه ولایت خداوند متعال است.

وی با بیان اینکه امامت سبب قرب و نزدیکی به خداوند متعال بوده و موضع بندگی خداوند برای انسان‌ها است، گفت: به این صورت که در هیچ جای دین اسلام مشاهده نمی‌کنیم که خداوند خروج از ولایت را جایز دانسته باشد ولی می‌بینیم که خداوند این اذن را به بندگان خود پیرامون این مسئله داده است.

آیت الله میرباقری با اشاره به آیت الکرسی در سوره بقره خاطرنشان کرد: در آیت الکرسی در سوره بقره که یکی از آیه‌های با فیض بسیار قرآن کریم است مشاهده می‌کنیم که خداوند به طور کامل به بنده‌ها شناسایی می‌شود اما در پایان نیز با بیان جمله "لا اکراه فی الدین" اجبار را از دوش بندگان خود بر می‌دارد.

وی با بیان اینکه امامت در نظر دارد همه ابعاد بندگان را در قرب الهی قرار دهد، گفت: هدف امام رساندن انسان به قرب الهی است و با علم بالایی که دارد می‌تواند جبهه حق و باطل را از یکدیگر متمایز نشان دهد و همین دلیل نیز سبب شده است که خداوند به امامان علمی بی‌نهایت را عطا فرماید.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برخی بر این باور هستند که راهنمایی امام تنها در دنیا است در صورتی که راهنمایی و رهبری اصلی امام در زندگی پس از مرگ نیز هست.

وی افزود: همه افراد در زندگی خود به رهنمودهای امام نیاز دارند حتی سلمان فارسی که همه درجات دینی را طی کرده است نمی‌تواند از رهبری ایشان استفاده نکند، عقل ما در صورت نبود اولیای الهی نمی‌تواند رشد کند و وجود امامان ما است که سبب رشد تفکر ما می‌شود البته انسان نیز باید ظرفیت و تمایل خود را به فرا گرفتن علوم امامان نشان دهد مانند دانه‌ای که خود نیز باید اشتیاق به رشد کردن داشته باشد.

از سوی دیگر در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی طالقانی عضو انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به انجمن‌های تشکیل شده از طرف حوزه علمیه اظهار داشت: انجمن ‌های علمی حوزه علمیه از سال 1383 شروع به فعالیت کرده است و اکنون نیز 19 انجمن مشغول به فعالیت است و 6 انجمن نیز در شرف تأسیس هستند، انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه توفیقات بسیار زیادی داشته است که می‌توان به کسب رتبه نخست در میان 19 انجمن علمی اشاره کرد.

وی افزود: از فعالیت‌های بسیار مهم و پر کاربرد این انجمن می‌توان به راه‌اندازی مجله علمی پژوهشی که در زمینه مباحث علمی بسیار تلاش و فعالیت دارد اشاره کرد و همینطور به سایت اطلاع رسانی انجمن کلام اسلامی که فعالیت‌های بسیار با ارزشی را از زمان شروع به فعالیت تا کنون دارد.

عضو انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به تاثیر مثبت مدرسه تابستانی کلام امامیه گفت: مدارس تابستانی در بسیاری از نقاط جهان پذیرفته شده و کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ایران توجه چندانی به این مدارس نمی‌شود.

وی ابراز کرد: 2 سال گذشته در حوزه علمیه خراسان رضوی چنین طرحی پیشنهاد داده شد که در تابستان و در 3 روز در هفته مباحث امامیه تدریس شود و خوشبختانه در سال نخست اجرای آن بسیار تاثیرات مثبتی را داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی طالقانی اشاره کرد: شیوه این مدرسه به گونه‌ای است که سه روز در هفته به صورت کامل طلاب و اساتید با یکدیگر هستند و به غیر از آموزش‌های اساتید طلاب می‌توانند سوالات خود را از آن‌ها بپرسند، در این مدرسه نشست‌هایی صورت می‌گیرد که به صورت گفت‌و‌گو میان استاد و طلبه است و طلبه در این نشست‌ها حالتی منفعل نداشته و فعال است.

گفتنی است، آئین افتتاحیه دومین مدرسه تابستانی کلام امامیه در مدرسه امام صادق (ع) با حضور آیت الله سید محمد مهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری و اساتید حوزه برگزار شد. در این مراسم طلاب بسیاری نیز حضور داشتند که نشان از علاقه‌مندی و جذابیت بسیار بالای این مدرسه است. در پایان این مراسم از اساتید و فعلان کلام امامیه تقدیر صورت گرفت.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار