نیویورک تایمز در مطلبی به سیاست خارجی ترامپ در جنگ با تروریسم پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: روز دوشنبه، دونالد ترامپ – نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – در سخنانش وضع کنونی آمریکا را با دوران جنگ سرد مقایسه کرد و اظهار داشت این کشور باید برای مبارزه با داعش، به جدال ایدئولوژیکی بپردازد. وی همچنین گفت در صورت رسیدن به سمت ریاست جمهوری آمریکا، مهاجرت از کشورهای "خطرناک و بی‌ثبات" را متوقف خواهد کرد. وی افزود متحدانش را تنها در صورتی که در جنگ با داعش به آمریکا کمک کنند به رسمیت خواهد شناخت.

ترامپ در سخنرانی خود، تعهدات پیشین خود مبنی بر تصاحب نفت خاورمیانه را با طرح‌های پیشنهادی جدیدش برای تغییر راهبرد آمریکا در این جنگ ترکیب کرد. وی گفت: "همان گونه که ما در جنگ سرد به وسیله شناساندن چهره واقعی کمونیسم به جهان و تبلیغ درباره مزیت‌های بازار آزاد پیروز شدیم، در جنگ با داعش نیز باید از راه ایدئولوژی وارد شویم."

وی بار دیگر بر نگرش جنجالی خود درباره مسئله مهاجرت تاکید کرد. ترامپ که در سال گذشته میلادی تعهد کرده بود از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری کند، اکنون اعلام کرده است هر فردی که اهل کشورهای خاصی باشد را از مهاجرت به آمریکا باز خواهد داشت. با این حال، او نام این کشورها را اعلام نکرد. وی همچنین درباره اینکه آیا شهروندان کشورهای متحد آمریکا – مانند فرانسه و آلمان – که در این کشورها چند حمله تروریستی را طرح ریزی کرده و به مرحله انجام رساندند، شامل ممنوعیت ورود به آمریکا خواهند شد یا خیر.

ترامپ همچنین وعده ساخت یک دیوار در مرز مکزیک را داده است. وی همچنین اعلام کرده است در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، مهاجران را مورد بررسی گسترده قرار خواهد داد و آن‌ها را مجبور خواهد کرد به "پرسشنامه‌های اعتقادی" پاسخ دهند.

به طور کلی به نظر می‌رسد وی در پی اتخاذ سیاست‌هایی شبیه به سیاست خارجی جرج بوش – رئیس جمهور سابق آمریکا – است که حول محور تروریسم می‌گشت.

اما با گذشت زمان، این نگرش با مشکلات زیادی روبرو شده است. چین و روسیه برای سختگیری نسبت به اقلیت‌های مسلمان، از مبارزه علیه تروریسم استفاده ابزاری کردند. پس ازآن، بوش نیز دریافت نگرش تک بعدی نسبت به کشورها – ارزیابی کشورها صرفا با توجه به میزان تعهد آن‌ها در جنگ با تروریسم – قدرت نفوذ آمریکا را بسیار اندک خواهد کرد. زیرا این کشورها علاوه بر مبارزه با تروریسم، مشغول به اقدامات دیگری مانند ادعای حاکمیت بر بخش‌های گسترده‌ای از دریای جنوبی چین و تهدید کشورهای عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق بودند که در تضاد با منافع آمریکا بود.

ترامپ در سخنرانی روز دوشنبه خود بار دیگر ظهور تروریسم را به اقدامات باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – و هیلاری کلینتون – نامزد حزب دموکرات و وزیر خارجه سابق آمریکا – نسبت داد. وی گفت خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق یک اشتباه فاجعه‌بار بوده است. وی همچنین هیلاری کلینتون را متهم کرد با تلاش برای آوردن دموکراسی به لیبی، اشتباهات گذشته خود را تشدید کرد.

ترامپ گفت در سال 2011، کلینتون به صورت آشکار از مداخله آمریکا در لیبی حمایت می‌کرد. با این حال اوباما چندین بار اذعان کرده است مداخله آمریکا در لیبی یکی از ضعیف‌ترین سیاست‌های خارجی آمریکا در 8 سال ریاست جمهوری وی بوده است. همچنین، ترامپ با اشاره به اقدامات صدراعظم آلمان در جذب پناهجویان گفت: "کلینتون می‌خواهد به آنگلا مرکل آمریکا تبدیل شود."

در ادامه این مطلب آمده است: حملاتی که ترامپ در نظر دارد علیه داعش صورت گیرد – علاوه بر به دست گرفتن چاه‌های نفت خاورمیانه که خود نقض قوانین بین‌المللی شناخته می‌شود – نیازمند حضور قابل توجه نیروهای آمریکایی یا متحدانش در این کشورها است.

وی گفت در جنگ با داعش، دولت احتمالی وی حامی مسلمانان میانه‌رو خواهد بود. این در حالی است که به نظر می‌رسد ترامپ از پیچیدگی این اقدامات در اجرای آن‌ها اطلاعی ندارد. به عنوان مثال، پاکستان یکی از کشورهایی است که می‌تواند در جنگ با داعش نقشی کلیدی ایفا کند. با این‌حال، نیروهای اطلاعاتی این کشور متهم به پشتیبانی از طالبان شده اند.

وی در سخنرانی خود گفت در صورتی که به کاخ سفید راه یابد، "دوره ساخت ملت‌ها به پایان خواهد رسید." وی با این اظهارات به اقدامات آمریکا برای بازگرداندن ثبات به افغانستان و عراق اشاره کرد. اما نکته‌ای که ترامپ به آن توجه نمی‌کند این است که بخش عمده‌ای از همین "ساخت ملت‌‎ها" در زمان ریاست جمهوری بوش صورت گرفته بود و اوباما بسیاری از آن‌ها را لغو کرد.

وی در پایان سخنان خود به اظهاراتش در سال 2004 – در جریان حمله آمریکا به عراق – اشاره کرد. وی متذکر شد در آن سال‌ها نیز درباره این جنگ هشدار داده بود. وی گفته بود: "2 دقیقه پس از آن‌که ما از این کشورها خارج شویم، انقلابی رخ خواهد داد و بار دیگر فردی شرور کنترل این کشورها را به دست خواهد گرفت."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار